کارشناس ارشد مشاوره راهکار‌های یادگیری صحیح و اصولی و عوامل موثر در افزایش قدرت یادگیری را تشریح کرد.

زهرا سرمست کارشناس ارشد مشاوره در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: یکی از عواملی که باعث پیشرفت تحصیلی می‌شود و حتی مطالعه را لذت بخش‌تر می‌کند، یادگیری صحیح است و هرچه قدرت یادگیری بالاتر رود به همان میزان کیفیت مطالعه نیز افزایش می‌یابد و باید تلاش کرد تا با روش‌های مؤثر قدرت یادگیری را تا حد زیادی ارتقا داد.

او افزود: قدرت یادگیری از طریق دیدن، شنیدن و بیان کردن ۳ برابر می‌شود و اگر نوشتن هم به این عوامل اضافه شود قدرت یادگیری ۴ برابر خواهد شد که در هنگام مطالعه یادداشت برداری، نکته برداری، خلاصه نویسی و مشخص کردن کلید واژه‌ها باعث ماندگاری بیشتر مطالب در ذهن و یادآوری راحت‌تر خواهد شد.

سرمست بیان کرد: در بالا بردن قدرت یادگیری ویژگی‌های فردی نقش بسزایی دارد که با توجه به این موضوع افراد از نظر نوع یادگیری به ۳ دسته تقسیم می‌شوند که شامل افراد بصری یا دیداری، سمعی یا شنیداری و حسی جنبشی است که هر کدام در ادامه توضیح داده خواهد شد.

کارشناس ارشد مشاوره اظهار داشت: افراد بصری یا دیداری این گونه اند که عکس ها، حرکات و حتی جای مطالب را در داخل کتاب خیلی خوب به ذهن می‌سپارند و نوشتن، تقسیم بندی و خلاصه نویسی و دیدن تصاویر به این اشخاص در یادگیری کمک زیادی می‌کند.

او تصریح کرد: برخی افراد سمعی یا شنیداری هستند یعنی با شنیدن می‌توانند مطالب را به راحتی یاد بگیرند که معمولا این اشخاص با صدای بلند درس می‌خوانند و فیلم‌ها و صدا‌های ضبط شده آموزشی به آن‌ها در یادگیری کمک می‌کند و نکته قابل توجه این است که بالا بردن مهارت بهتر گوش دادن در افزایش قدرت یادگیری آن‌ها بسیار مؤثر است.

زهرا سرمست ادامه داد: دسته سوم یعنی افراد حسی جنبشی کسانی هستند که با استفاده از حواس پنج گانه خود با مطالب ارتباط برقرار می‌کنند این گروه با آزمایش کردن، تجربه کردن، حس کردن ولمس کردن مطالب را یاد می‌گیرند این دسته هنگام مطالعه معمولا قدم می‌زنند یا با چیزی بازی می‌کنند و یا مرتب محل درس خوانندشان را تغییر می‌دهند.

او: هر کدام از این ویژگی‌ها نقطه ضعف و یا قوت نیست بلگه جز ویژگی‌های شخصیتی و ذاتی اشخاص است که اگر در یادگیری به این ویژگی‌ها و خصوصیات توجه و دقت کافی شود گامی مهم در افزایش قدرت یادگیری افراد برداشته خواهد شد و به طبع آن موفقیت و پیشرفت تحصیلی ارتقا می‌یابد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.