اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با توجه به کاهش دمای استان از کلیه پرورش دهندگان دام و طیور خواست تا با رعایت توصیه‌هایی از بروز بیماری در گله‌های پرورشی دام و طیور جلوگیری کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رشتی باف معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: حيواناتي كه در آنها هرنوع علائم باليني از قبيل سرفه، عطسه و ... ديده مي‌شود بايد از ساير حيونات جدا نگه داشته شوند تا باعث گسترش بيماري در ساير دام‌ها نگردند و همچنين آب مصرفي حيوانات سرد و يخ زده نباشد و دماي آب مصرفي طيور با دماي سالن يكي باشد و در فواصل معين به مصرف دام‌ها برسانند.

او گفت: در صورت استفاده از وسايل گرمازا در محل نگهداري دام‌ها، طوري برنامه ريزي گردد تا گازهاي حاصل از احتراق اين وسايل به خارج از محل دام‌ها هدايت شود ونیز با توجه به حساس بودن حيواناتي نظير اسب به نوسانات درجه حرارت محيط، به كليه باشگاه‌هاي سواركاري و دارندگان انواع اسب، توصيه مي‌شود تمهيدات لازم جهت يكنواختي درجه حرارت محيط فراهم نموده و حتي المقدور اسب ها را با پوشش مخصوص نگهداري نمايند.

رشتی باف افزود: لازم است در ساعات گرمتر روز، دام ها از اصطبل خارج شوند و براي مدتي درب‌هاي اصطبل را باز بگذارند و همچنين  در اين فصل، تغذيه دام‌ها در فواصل زماني مناسب صورت پذيرد و تا حد امكان ميزان مواد خشك و انرژي زا به جيره غذايي  دام‌ها افزوده شود.

او گفت: از ورود هواي مستقيم به سالن پرورش طيور جلوگيري شود و در صورت استفاده از وسايل گرمازا به جز هيتر كه باعث مصرف اكسيژن سالن پرورش مي‌گردند، قسمتي از سالن جهت خروج گازها تعبيه گردد.

او ادامه داد: با توجه به سردي هوا و افزايش مصرف دان، لازم است فرمول غذايي طوري تنظيم گردد كه انرژي مورد نياز براي تمامي گله طيور تامين شود.

انتهای پیام //ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.