یک کارشناس روس درباره احتمال خطای انسانی و پرتاب موشک‌های هسته‌ای با فشردن تنها یک «دکمه» توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه روسی «مسکووِسکی کومسومولتس» در مصاحبه با یک کارشناس جنگ اتمی و موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای درباره احتمال خطای انسانی و پرتاب موشک‌های هسته‌ای با فشردن تنها یک «دکمه» توضیحاتی داده است.

«یوری چومین»، کهنه سرباز نیرو‌های استراتژیک موشکی و عضو انجمن افسران روسی معتقد است آغاز یک جنگ هسته‌ای تنها با فشردن یک کلید و به دلیل خطای انسانی همانند آنچه در فیلم‌ها مشاهده می‌شود، تقریبا غیرممکن است.

این کارشناس گفت: روش‌های غیرمجاز در سیستم مدیریت نیرو‌های موشکی از نظر فنی استثنا‌هایی دارند. همچنین در کشور‌هایی مانند روسیه و آن‌هایی که موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای دارند، مشخصه‌هایی در این زمینه در نظر گرفته می‌شود. حتی در صورت بروز بلایای طبیعی، حفاظت چندسطحی وجود دارد.

این مقام روس اظهار داشت هکر‌ها که تقریبا از قابلیت نفوذ به هر سیستمی برخوردار هستند نیز نمی‌تواند دستور پرتاب راکت‌های هسته‌ای را صادر کنند.

چومین گفت: هیچ غریبه‌ای به سیستم پرتاب موشک‌ها دسترسی ندارد و در صورت به دست آوردن آن، کلید رمزگذاری را در اختیار نخواهد داشت. در این زمینه، ما درباره دستور شلیک موشک‌های استراتژیک که از یک سیستم پیچیده کدگذاری شده و کانال‌های چند لایه تشکیل شده است، صحبت می‌کنیم. به همین ترتیب، یک مقام نظامی در صورت جنون ناگهانی قادر به "فشار دادن دکمه" و شلیک موشک نخواهد بود.

این مقام درباره مراحل شلیک افزود: سیستم کنترل به اجرای صریح، متمرکز و دقیق دستورات نیاز دارد. اگر اجرای یک مرحله تکمیل نشود، پرتاب موشک به مرحله دیگر منتقل نمی‌شود. موشک‌ها یک سلاح جمعی هستند. علاوه بر این، پرتاب‌های غیرمجاز بدون در نظر گرفتن حامل کلاهک هسته‌ای مستثنی هستند.

یوری چومین تأکید کرد که جنگ هسته‌ای به صورت تصادفی رخ نمی‌دهد، اما به آگاهی سیاستمداران و دسترسی آن‌ها به "کلید نهایی" بستگی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار