شهرداران دو شهر ژاپنی که در جنگ جهانی دوم هدف حمله اتمی قرار گرفتند، از سران آمریکا و روسیه خواستند در جهت حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد تلاش کنند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، کازومی ماتسویی، شهردار هیروشیما و تومیهیسا تائو، شهردار ناکازاکی با ارسال نامه‌ای مشترک به سران آمریکا و روسیه از آن‌ها خواستند تا در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد باقی بمانند.

در بخشی از این نامه آمده است: «ما عمیقا نگران لغو این معاهده بدون اقدام جایگزین هستیم. حرکتی که خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را افزایش می‌دهد.»

آن‌ها در بخش دیگری از این نامه اظهار امیدواری کردند آمریکا و روسیه نقش اصلی را در تلاش برای جلوگیری از تکرار تراژدی‌هایی مشابه آنچه در هیروشیما و ناکازاکی رخ داد، اتخاذ کنند.

شهرداران هیروشیما و ناکازاکی همچنین خواستار ارائه پیشنهادات ویژه برای خلع سلاح هسته‌ای شدند.

شایان ذکر است، در جنگ جهانی دوم، آمریکا دو بمب اتمی قدرتمند را به فاصله ۳ روز در شهر‌های هیروشیما و ناکازاکی انداخت. حدود ۲۲۰ هزار نفر بر اثر بمباران و تشعشعات رادیو اکتیو جان خود را از دست دادند. بمباران هسته‌ای این دو شهر تا به امروز تنها موارد استفادهٔ جنگی از سلاح هسته‌ای در جهان است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اکتبر سال گذشته مسکو را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد متهم کرد. آمریکا مدعی است روسیه با آزمایش موشک ۹ اِم‌۷۲۹ (۹ M. ۷۲۹) مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد را نقض کرده است. واشنگتن اعلام کرده تا ۲ فوریه سال جاری به این توافق پایبند است و سپس به طور کامل از این پیمان خارج می‌شود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد در هشتم دسامبر سال ۱۹۸۷ به امضای رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان هر دو کشور را به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ مایل ملزم می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار