مسابقات دو و میدانی داخل سالن آسیا فقط نام بین المللی را یدک می‌کشید و ورزشکاران محک جدی در این رقابت‌ها نخوردند.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مسابقات بین المللی دو و میدانی داخل سالن جام فجر با همه فراز و نشیب‌ها با قهرمانی تیم پلیمر خلیج فارس در بخش آقایان و تیم دانشگاه آزاد در بخش بانوان به پایان رسید.

البته مسابقات دو و میدانی فقط اسم بین المللی را یدک می‌کشید، چرا که فقط ۳ کشور ارمنستان، قرقیزستان و افغانستان در این رقابت‌ها شرکت کردند. به هر حال طبق اعلام فدراسیون دو و میدانی قرار بود ۹ کشور در مسابقات داخل سالن دهه مبارک فجر شرکت کنند، اما بنا به دلایلی چند تیم انصراف دادند و فقط ۳ تیم در این مسابقات حضور یافتند.

برگزاری مسابقات دوومیدانی فقط در حد نام بین المللی

دو و میدانی کاران کشورمان محک جدی نخوردند 

علاوه بر این ۳ کشورخارجی که در مسابقات بین المللی دو و میدانی شرکت کردند جزء تیم‌های درجه ۳ آسیا در دو و میدانی هستند و حتی این تیم‌ها با ترکیب اصلی در این مسابقات حضور پیدا نکردند. به هر حال مسابقات بین المللی دو و میدانی با هدف شناخت نفرات برتر جهت حضور در اردوی تیم ملی برای مسابقات داخل سالن آسیا و کسب آمادگی دو و میدانی کاران برگزار شد، اما سطح کیفی این مسابقات آن قدر بالا نبود تا ورزشکاران این رشته محک جدی در این رقابت‌ها بخورند.

حضور تیم‌هایی از کشور‌های ارمنستان، قرقیزستان و افغانستان در مسابقات بین المللی داخل سالن دهه فجر کمکی به رشد و توسعه دو و میدانی کشورمان نمی‌کند و دو و میدانی کاران ما نیاز به رقابت با ورزشکاران صاحب نام این رشته دارند تا تجربه لازم را برای مسابقات آسیایی و جهانی بدست آورند. فدراسیون باید دو و میدانی کاران کنیا و جامائیکا که در این رشته ورزشی سرآمد هستند به ایران دعوت می‌کرد تا علاوه بر افزایش کیفیت مسابقات، انگیزه دو و میدانی کاران هم بالا می‌رفت.

همچنین برخی از دو و میدانی کاران به علت اینکه در دوران بدنسازی هستند در نهایت نتوانستند رکورد‌های خوبی در این مسابقات بزنند و حتی بعضی از آن‌ها در این مسابقات با آسیب دیدگی مواجه شدند. همچنین به اعتقاد بعضی از ورزشکاران حد نصاب ورودی به مسابقات داخل سالن آسیا آن قدر بالاست که رسیدن به این رکورد بسیار مشکل است.

در مسابقات بین المللی فقط ۲ رکورد ملی و آسیایی زده شد که مهسا میرزا طیبی در پرش با نیزه با ۳.۸۰ متر علاوه بر کسب قهرمانی رکورد جدیدی در این ماده به ثبت رساند و در بخش مردان نیز شاهین مهردلان در پرتاب وزنه با ۲۰.۷۴ علاوه بر قهرمانی توانست رکورد جدیدی در ایران و آسیا به نام خود ثبت کند.

به هر حال مسابقات بین المللی دو و میدانی حاشیه‌های زیادی داشت و بی برنامگی فدراسیون دو و میدانی در اجرای این رقابت‌ها مشهود بود. این مسابقات ابتدا قرار بود در سالن دو و میدانی لرستان برگزار شود، اما بنا به دلایلی این رقابت‌ها در تهران برگزار شد. به هر حال برای ساخت و تجهیز سالن خرم آباد هزینه‌های زیادی صرف شد و همه منتظر برگزاری مسابقات بین المللی در این سالن بودند، اما مسئولان دو و میدانی به علت مسائلی از جمله ایاب و ذهاب تیم‌های خارجی تصمیم گرفتند که این رقابت‌ها را در سالن سرپوشیده ورزشگاه آفتاب انقلاب برگزار کنند.

علاوه بر این قرار بود که مسابقات بین المللی دو و میدانی به صورت قهرمانی کشور برگزار شود، اما مسئولان فدراسیون تصمیم گرفتند که این مسابقات به صورت تیمی برگزار کنند.

به هر حال باید این سئوال را از مسئولان فدراسیون دو و میدانی جویا شد که از برگزاری مسابقات بین المللی داخل سالن دهه فجر چه اهدافی داشتند و آیا به اهداف خود رسیدند؟

برگزاری مسابقات دوومیدانی فقط در حد نام بین المللی

تیم های خارجی در مسابقات بین المللی رقبای آسیایی ما نبودند 

هادی سپهرزاد مربی دوومیدانی درباره ارزیابی اش از مسابقات بین المللی دوومیدانی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به نظرم در پرتاب وزنه نتایج فوق العاده‌ای گرفتیم، اما در برخی از ماده‌های دو و میدانی افت داشتیم و این موضوع به خاطر این بود که ورزشکاران مطرح همانند تفتیان و قنبرزاده در این مسابقات شرکت نکردند. علاوه بر این سجاد هاشمی آهنگری در ماده ۴۰۰ متر نتیجه خوبی بدست آورد  و سهمیه مسابقات داخل سالن آسیا را بدست آورد. در مجموع نتایج مسابقات بین المللی متوسط رو به پایین بود.  

سپهرزاد درباره ارزیابی اش از حضور تیم‌های قرقیزستان، افغانستان و ارمنستان در مسابقات بین المللی بیان کرد: به هر حال این تیم‌ها رقبای آسیایی دو و میدانی کشورمان نیستند و  ورزشکاران ما با رقابت با دو و میدانی کاران قرقیزستان، افغانستان و ارمنستان محک جدی نخوردند.  

مربی دو و میدانی درباره اینکه فدراسیون دو و میدانی به هدف خود مبنی بر انتخاب نفرات تیم ملی دست یافت، گفت: با نتایج کسب شده در مسابقات بین المللی داخل سالن ۲ ورزشکار از آقایان و یک دو و میدانی کار در بخش بانوان سهمیه آسیایی را گرفتند. همچنین تعدادی از ورزشکاران هم در آستانه کسب سهمیه آسیایی بودند که در نهایت نتوانستند نتیجه دلخواه را کسب کنند.

برگزاری مسابقات دوومیدانی فقط در حد نام بین المللی

او درباره نحوه برگزاری مسابقات بین المللی دو و میدانی بیان کرد: به نظرم با وجود اینکه فدراسیون دو و میدانی با سرپرست اداره می‌شود، اما نحوه برگزاری مسابقات عالی بود و شرایط بهتری را نسبت به سال‌های قبل شاهد بودیم. از عرب، شادمهر و معتمدی مسئولان اجرایی مسابقات دوومیدانی تشکر می‌کنم، چرا که این مسابقات در حد عالی برگزار شد.  

سپهرزاد درباره عملکرد ثمری شاگردش در مسابقات بین المللی داخل سالن گفت: ثمری نتوانسته سهمیه آسیایی را بدست آورد و تمرینات خود را ادامه می‌دهیم تا سال بعد برای مسابقات داخل سالن آسیا انتخاب شود. مهردلان در پرتاب وزنه رکورد آسیایی را شکست و محمدرضا طیبی هم با ثبت رکورد ۱۹.۳۸ بالاتر از حد نصاب رقابت‌های داخل سالن آسیا را بدست آورد.

به هر حال مسابقات بین المللی دو و میدانی باید در خور و شایسته کشورمان برگزار شود و امیدواریم در سال‌های بعد برنامه ریزی مدونی برای برگزاری باشکوه این مسابقات تدوین شود و علاوه بر این تیم‌های صاحب نام در رشته دو و میدانی در این مسابقات حضور یابند تا شاهد یک رقابت جذاب و دیدنی بین ورزشکاران باشیم و یک تیم ملی قدرتمند برای مسابقات داخل سالن آسیا تشکیل شود.


بیشتر بخوانید: حضور خارجی‌ها در مسابقات بین المللی دوومیدانی دهه فجر


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار