مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در قزوین گفت: مراکز ماده ۱۶ فقط مکان درمانی برای معتادان است و هرگز جایگزینی برای زندان نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، حمید جمعه پور مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در نشست اجرای آزمایشی طرح  دادگاه درمان مدار استان قزوین افزود: مراکز ماده ۱۶ مکانی درمانی هستند که با ضمانت قضایی فرد بیمار (معتاد) را با فرآیند حل مشکلات درمان و آشنا می‌کنند و این مراکز هرگز جایگزینی برای زندان نیستند و این برداشت غلط در جامعه باید اصلاح شود.

جمعه پور با توجه به اینکه اجرای ماده ۱۶ در کشور بسیار پر هزینه است، اظهار داشت: اگر در مدت زمان نگهداری فرد معتاد در این مراکز (بین ۶ ماه تا یکسال) مجموعه‌ای از خدمات درمانی ارائه نشود، هرگز اقدامات اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

جمعه پور تاکید کرد: خدمات روانشناختی، مددکاری و پزشکی لازم در مراکز ماده ۱۶ باید به درستی و به طور جامع اجرا شود و این موضوع نیازمند اعتبارات مستقل و ویژه است.

این مسؤول در ادامه صحبت‌های خود به طرح دادگاه درمان مدار اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از طرح‌های موفق در جهان است که در کشور ما به صورت پایلوت اجرا شده و لازم است که برنامه‌های آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

جمعه پور تصریح کرد: تاکنون اعتبارات این طرح از محل درآمد آسیب‌های وزارت کشور تامین می‌شد، درحالی که این طرح نیازمند اعتبارات مستقل است و باید اقدامات لازم برای تامین مالی مناسب لحاظ شود.

این مسؤول در ادامه به تعریف معتادان متجاهر اشاره کرد و یادآور شد: معتادانی که تصمیمی برای درمان اختیاری ندارند و یا به نوعی بیماری آن‌ها باعث سلب آسایش خانواده و جامعه می‌شود، متجاهر شناخته می‌شود و باید به مراکز نگهداری و اقامتی معرفی شوند.

اجرای طرح درمان دادگاه مدار در برخی استان‌ها از جمله قزوین از سال ۹۶ با همکاری بین بهزیستی، قوه قضاییه و دستگاه‌های همسو راجع به بیماران متجاهر به صورت پایلوت آغاز شد.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور هم در این نشست گفت: قزوین در اجرای طرح درمان دادگاه مدار موفق عمل کرده است و باید سایر استان‌ها نیز با الگوگیری از آن برای مقابله با اعتیاد و معتادان متجاهر اقدام کنند.

رضازاده گفت: اگر برای اجرای این طرح یک فرایند منظم و منطقی تعریف نشود، خروجی طرح برای درمان جامعه هدف به صفر یا نزدیک به صفر خواهد رسید و در واقع تلاش‌های دستگاه‌های متولی بی نتیجه خواهد ماند.

او افزود: باید همه دستگاه‌های مجری و متولی روی این مدل و طرح کار کنیم و البته سازمان بهزیستی کشور همه جوره از اجرای این طرح، حمایت خواهد کرد.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: قاعدتا برای اینکه در زمینه اعتیاد و سلامتی جامعه اقدامات مطلوبی داشته باشیم باید ابتدا به پیشگیری بپردازیم، اما برای گروه معتادان متجاهر، بی خانمانان، معتادان در گروه مصرف مواد پرخطر باید طرح‌های دیگری را در دستور کار قرار داد.

او اضافه کرد: به اعتقاد سازمان بهزیستی باید برای درمان اعتیاد یک بسته کامل از برنامه‌های درمانی داشته باشیم تا مسایل روانی و اجتماعی جامعه هدف به خوبی در آن دیده و در نهایت به توانمندسازی فرد و بازگشت به خانواده منجر شود.

رضازاده گفت: در این خصوص خود اصل مداخله و برنامه ریزی برای درمان معتادان اثبات شده است و حتما نتایج اثر بخشی دارد، ولی باید نواقص آن برطرف شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور افزود: نتایج گزارش شده از اجرای طرح دادگاه درمان مدار در قزوین نشان می‌دهد که این طرح یکی از بهترین مداخلات درمانی صورت گرفته است و حدود ۲۵ درصد ماندگاری معتادان بهبود یافته در دو سال اخیر داشته است که یک شاهکار محسوب می‌شود.

رضازاده گفت: اگر نواقص این طرح برطرف شود قطعا میزان ماندگاری معتادان بهبود یافته بالاتر خواهد رفت و به ۵۰ درصد نیز خواهد رسید.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.