رییس پلیس فتای استان اردبیل گفت: استان اردبیل در کشف جرایم سایبری و فضای مجازی یکی از استان‌های پیشرو در کشور است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سرهنگ علی قهرمان طالع ،رییس پلیس فتای استان اردبیل با بیان اینکه این استان در کشف جرایم سایبری و فضای مجازی یکی از استان‌های پیشرو در کشور است، گفت: فقط در آذرماه امسال بیش از ۸۷ درصد جرایم فضای مجازی در منطقه کشف شده است.

او با اشاره به اینکه کشف جرایم فضای مجازی در استان افزایش یافته، افزود: سوء استفاده مالی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای به ترتیب بیشترین جرایم فضای مجازی در این استان است.

سرهنگ قهرمان طالع بیان‌کرد: سوء استفاده مالی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی ۶۶ درصد جرایم، هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۱۷ درصد جرایم و کلاهبرداری‌های رایانه ۱۱ درصد جرایم فضای مجازی و سایبری را امسال تاکنون در این استان به خود اختصاص داده است.

او افزود: وقوع جرایم فضای مجازی در استان اردبیل در ۹ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۲۱ درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس فتای استان اردبیل گفت: امسال در این مدت سوء استفاده مالی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی در استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۷۹ درصد و هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ قهرمان طالع با بیان اینکه استان اردبیل از استان‌های امن در کشور است، افزود: به خاطر ظرفیت بالای معنوی و فرهنگ خوب منطقه جرایم سازمان یافته و باندی در این استان وجود ندارد.

او گفت: فیشینگ یکی از مهم‌ترین عوامل جرایم سایبری در کشور است، برای همین با هدف کاهش جرایم مالی استفاده از رمز دوم یکبار مصرف به‌جای رمز ثابت برای خریدهای اینترنتی اجباری است.

رییس پلیس فتای استان اردبیل اظهارداشت: مردم برای جلوگیری از کلاهبرداری های احتمالی برای فعال کردن رمز دوم موقت یا رمز دوم پویای کارت بانکی خود فقط با مراجعه مستقیم به بانک ها، یا دستگاه‌های خودپرداز و یا سایت‌های واقعی اقدام کنند.

او همچنین با اشاره به اینکه هر گونه خرید و فروش ارزهای دیجیتالی در فضای مجازی غیرقانونی بوده و جرم محسوب می‌شود، بیان‌کرد: کاربران به قیمت‌های اعلامی ارز و سکه در کانال‌ها اعتماد نکنند چرا که اکثرا غیر واقعی است و معیار تعیین قیمت‌ها فقط اعلام رسمی بانک مرکزی است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.