رییس پلیس فتای استان اردبیل گفت: بر اساس برآورد‌های انجام شده در ۱۱ ماه امسال جرایم سایبری این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سرهنگ علی قهرمان طالع، رییس پلیس فتای استان اردبیل افزود: فراوانی وقوع جرایم سایبری در استان به ترتیب در شهرستان های اردبیل، پارس آباد و مشگین شهر است و میزان کشفیات پلیس فتا نیز 49 درصد افزایش داشته است.

وی سه جرم شایعه جرایم سایبری در استان اردبیل را به ترتیب برداشت های اینترنتی غیر مجاز از حساب های بانکی، کلاهبرداری های رایانه ای و مانورهای متقلبانه و حک حیثیت و نشر اکاذیب عنوان کرد.

سرهنگ قهرمان طالع بیان کرد: امسال در این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال برداشت های اینترنتی غیرمجاز در استان 215 درصد و کشفیات آن توسط پلیس 375 درصد و کلاهبرداری های رایانه ای 98 درصد و میزان کشفیات آن توسط پلیس 124 درصد افزایش نشان می دهد.

رییس پلیس فتای استان اردبیل با بیان اینکه در این مدت حک حیثیت و نشر اکاذیب در فضای مجازی 52 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، گفت: مشارکت اجتماعی افراد، ارتقای سطح نگرش و افزایش آگاهی مردم و کاربران از جمله علل کاهش وقوع این جرم در استان است.

وی ادامه داد: موضوعات مالی، اخلاقی، انتقام جویی و موارد مختلفی مانند رقابت، حسادت و حذف محترمانه از صحنه از جمله مهم ترین انگیزه های متهمان از ارتکاب جرم در فضای سایبری است.
سرهنگ قهرمان طالع با بیان اینکه میانگین کشف پرونده جرایم سایبری در استان اردبیل 16 روز می باشد، گفت: این در حالی است که میانگین کشف جرایم سایبری در کشور 65 روز است.

وی افزود: بیشتر متهمان و مجرمان فضای مجازی افراد بومی استان نبودند و محل سکونت آنها در سایر استان های کشور است.


رییس پلیس فتای استان اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل از لحاظ وقوع جرایم سایبری در کشور جزو استان های امن محسوب می شود چرا که جرایم سایبری باندی، خطرناک و سازمان یافته در آن یا وجود ندارد و یا در حداقل است.

انتهای پیام/ع

افزایش کلاهبرداری رایانه ای در کشور

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.