بر اساس قانون هر فردی که به حیوانی ضرر برساند و موجب اذیت شدن او بشود، باید مجازات قانونی را طی کند.

حیوان آزاری چه مجازاتی دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مطابق  قانون و مطابق ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی حیوان آزاری جرم است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

در قانون مجازات اسلامی آمده است که هر شخص خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به حیوان آزاری علی الخصوص شکار یا صید حیوانات یا جانوران حفاظت شده کند به حبس از ۲ تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

از آن‌ جایی که حیوانات بخشی از جامعه محیط زیست طبیعی یک کشور هستند و در برقراری توازن نظام طبیعت نقش موثری دارند، انسان نمی‌تواند به آن‌ها آزار برساند یا آن‌ها را شکار کند.

حیوانات هم مانند انسان از حق حیات، درمان، آرامش، زیست جمعی و پرهیز از نسل کشی برخوردارند و هر گونه حق خوری از آن‌ها به منزله نقض حقوق حیوانات به شمار می‌رود، به همین دلیل دارای مجازات است.

علاوه بر حبس از ۲ تا ۱۰ سال حیوان آزاری مجازات دیگری هم دارد و بر اساس آن هر شخص به عمد و بدون ضرورت حیوانات حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع است را بکشد یا مسموم و تلف یا ناقص کند، به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۳ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۰۵:۴۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظر من باید جزای نقدی سنگینی بزارید من خودم حامی محیط زیستم و از بچگیم عاشق حیوانات بودم و دوست دارم همه حیوانات و انسان ها با هم زندگی کنن این که حیوانی رو به قصد یا تفریح اذیت می‌کنند اصلا کار خوبی نیست همین که بلاهای طبیعی و غیر طبیعی مثل ویروس کرونا سرمون توده به خاطر همین حیوان آزاری هستش ..
باید تو مدرسه از سن کم بچه هارو تربیت کنیم و آموزششون بدیم که با حیوانات دوست باشن و اون هارو اذیت نکنن......
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محمد شرافت
۰۸:۲۷ ۱۰ دی ۱۳۹۸
مزاحمت حیوانات مانند سگ وگزبه .....راهکار ؟
دوستاران آوای طبیعت استان تهران
Iran (Islamic Republic of)
123
۰۷:۲۱ ۱۰ دی ۱۳۹۸
درود به شرفتان
من در کودکی خیلی مرغو خروس هارو اذیت میکردم از این بابت احساس گناه میکنم اون موقع برام یه جور تفریح و سرگرمی به حساب میومد الان سعی میکنم هر چی خوبی از دستم برمیاد در حق همه حیوونا انجام بدم
آخرین اخبار