شرکت‌های دانش بنیان، خلاء‌ها را با ایده‌های نو پُر می‌کنند

شرکت‌های دانش‌بنیان با کمک پارک‌های علم و فناوری میتوانند خلاء‌های به وجود آمده ناشی از شرایط خاص اقتصادی را پر کنند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور در زمان غیر تحریم، مواد اولیه و لوازم خود را از خارج وارد می‌کردند، ولی حالا این جریان محدود شده است و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند این خلاء را با استفاده از ایده‌های خود پر کنند. برای مثال در دو سال گذشته در زمینه توریسم پزشکی به دلیل وجود شرایط خاص ظرفیتی وجود نداشت، زیرا ایران نمی‌توانست با کشور‌هایی همچون هند و ترکیه رقابت کند، ولی اکنون ایران در این زمینه ظرفیت‌های بسیاری از خود نشان داده است.

شرکت دانش بنیان

این شرکت‌ها باید با بالا بردن مطالبات خود از سایر نهاد‌های مسئول فضا را در اختیار بگیرند و با فرهنگ‌سازی و تبیین اهداف خود بتوانند جای خود را باز کنند. همچنین در کنار بالا بردن ظرفیت‌های جذب در دانشگاه‌ها، جذب خارجی‌ها را نیز داشته باشند در حوزه‌های دیگر نیز استار آپ‌ها باید با کمک رسانه‌ها و نهاد‌های مسئول سهم بیشتری را در فضای عمومی داشته باشند، زیرا غفلت از دانش بنیان به معنی غفلت از توسعه ایران است از آنجا که ظرفیت‌های بکری را، چون سرمایه انسانی با استعداد و جوان در چند دهه آینده به دلیل کهولت جمعیت دیگر نخواهیم داشت، بنابراین از فرصت‌های کنونی باید حداکثر استفاده کرد.

 دولت باید شرکت‌ها را تا بعد از مرحله تجاری‌سازی حمایت کند. حمایتی شفاف، منطقی و غیرفسادآور تا به اسم شرکت های دانش بنیان کار‌های دیگری  انجام نشود.

از ایده تا ثبت

دانشگاه‌های ما باید تلاش کنند تا ایده‌های جدید و بکر را به کرسی بنشانند به طور کلی نباید شرکت های دانش بنیان را تنها در حوزه‌های فنی دید، بلکه می‌توان در حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی هم فعال بود. باید از  شرکت‌های دانش بنیان حمایت و آن ها را وارد چرخه تجاری سازی کرد؛ در صورتی که بحث تجاری‌سازی به شکل صحیح صورت گرفت، این شرکت‌های وارد چرخه تولید  خواهند شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار