مریم علیشیری گفت: از ابتدای امسال تاکنون، تعداد ۶۵ متکدی خانم از سوی شهرداری جمع‌آوری و به مرکز ساماندهی زنان متکدی منتقل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ، مریم علیشیری معاون بهزیستی قم گفت: در سال ۹۶، ۴۰۵ و در سال ۹۷، ۲۶۰ خانم متکدی از شهرداری به اداره کل بهزیستی ارجاع و در مرکزساماندهی زنان متکدی پذیرش و ساماندهی شده‌اند.

او اضافه کرد: ۲۳ درصد متکدیانی که در قم ساماندهی می‌شوند، غیربومی و غیرساکن بوده که صرفا جهت تکدی گری به قم آمده اند، ۵۲ درصد غیربومی و ساکن قم بوده و فقط ۲۲ درصد بومی استان قم هستند.اتباع غیرایرانی نیز چهار درصد متکدیان خانم را به خود اختصاص داده اند.

علیشیری با بیان این‌که اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران بیشترین محل فعالیت متکدیان است، بیان کرد: بیشترین متکدیانی که ساماندهی شده‌اند، از استان‌های کرمانشاه، لرستان، خوزستان و همدان بوده‌اند.

او با اشاره به این‌که شهرداری متولی اصلی جمع‌آوری متکدیان از داخل شهر است، گفت: پس از جمع‌آوری، متکدیانی که سابقه تکدی‌گری داشته‌اند، به دادگاه ارجاع شده و پس از اخذ تعهدات لازم آزاد می‌شوند.

او ادامه داد: در صورتی‌که متکدی سابقه مصرف مواد مخدر را داشته و معتاد باشد، به منظور ترک اعتیاد و سم زدایی به کمپ قمرود (کمپ ماده ۱۶ بانوان) ارجاع می‌شود.

معاون اداره‌کل بهزیستی قم گفت: افرادی که واجد شرایط دریافت خدمات باشند با تشکیل پرونده مددکاری در مراکز بهزیستی از خدمات مورد نیاز از جمله مددکاری، روانشناسی، آموزش و اشتغال بهره‌مند می‌شوند تا زمینه کسب درآمد مناسب خانواده فراهم شود و فرد مجبور نباشد مجددا به چرخه تکدی‌گری بازگردد.

او مطرح کرد: سال گذشته برای ۵۰ زن متکدی واجد شرایط در زمینه‌های قالی‌بافی، خیاطی، عروسک‌دوزی و سایر حرفه‌ها اشتغال ایجاد و برای افرادی که فاقد مهارت لازم بودند نیز زمینه کسب مهارت در رشته خیاطی فراهم شد.

علیشیری عنوان کرد: اعتیاد فرد متکدی برای تامین هزینه‌های مصرفی، اعتیاد سرپرست خانواده، اجبار همسر برای تامین هزینه، اعتیاد فرد متکدی و سرپرستش، مشکلات اقتصادی و فقر و یا انتخاب تکدی‌گری به‌عنوان شغل و منبع کسب درآمد، بیشترین دلایل تکدی‌گری در قم محسوب می‌شود.

به گفته علیشیری، جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان آقا بر عهده شهرداری می‌باشد و این متکدیان در صورتی‌که محلی برای زندگی نداشته باشند، به مرکز غربالگری فرستاده می‌شوند.

انتهای پیام/الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار