طبق گزارش‌های محققان و کارشناسان در حوزه‌ی پزشکی مصرف نمک در کشور ما حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، می‌گفت فشارخون دارد و ۵ سالی می‌شود که متوجه این بیماری اش شده است.

او را در راهروی بیمارستان دیدم که منتظر بود تا منشی اسمش را صدا کند و به قول خودش دوباره پیش دکتر برود و کلی قرص و دوا بگیرد.

مردی تقریبا ۵۰ ساله به نظرم آمد، با ناراحتی می‌گفت دکتر خوردن غذا‌های با نمک را برایم ممنوع کرده و می‌گوید به خاطر مصرف بیش از حد نمک به این حال و روز افتاده ام و اگر مراقبت نکنم وضعیتم بدتر می‌شود، اصلا شما بگو خانم خبرنگار مگر می‌شود بدون نمک هم غذا خورد.

من از بچگی به خوردن غذا‌های نمک دار عادت کرده ام نمی‌دانم این فشار خون دیگر از کجا پیدا شد که حالا خانواده ام هم نمک را از غذا و سفره حذف کرده اند.

به خانواده ام هم حق می‌دهم که نگران سلامتی من باشند اما، باز هم سوالش را تکرار کرد خانم غذا بدون نمک مزه داره؟

برای من هم سوال شد.

شاید خیلی از ما آدما که مصرف نمک دریافتی مان بالا است و با خیال راحت به این سبک زندگی ادامه می‌دهیم چند سال بعد متوجه عوارضش شویم، موقعی که شاید دیر باشد.

برای گرفتن جواب سوالم از فرصتم استفاده کرده و سری به دکتر احمد احمدی پزشک عمومی زنجان زدم.

احمدی پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با بیان اینکه مصرف بی رویه نمک، یکی از دلایل اصلی ابتلا به فشار خون بالا به شمار می‌رود، در خصوص توصیه‌های کاربردی مصرف صحیح نمک، گفت: در حال حاضر، مصرف نمک به خصوص در غذا‌های آماده و فست فودها، در کشور ما بسیار بالا است.

سفره با نمک ایرانی‌ها

او افزود: با وجود این که برای سوخت و ساز بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات در بدن نمک به اندازه یکی از موارد نیاز است اما ایرانی ها بانمک ترین سفره ها را برای خود مهیا می کنند.

مصرف بیش از اندازه نمک چه عوارضی را در پی دارد؟

استاندارد کل نمک مصرفی در تهیه غذا و نمکی که از نان، پنیر، رب گوجه فرنگی و سایر غذا‌های کنسروی وآماده و فست فود‌ها مصرف می‌شود کمتر از ۵ گرم در روزاست این در حالیه که مصرف نمک در کشور ما در حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز گزارش شده است.

سفره با نمک ایرانی‌ها

آماری تکان دهنده که به جرات می‌توان گفت مصرف بیش از اندازه‌ی این ماده خوراکی بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را هم به دنبال داشته است.

نمک دریافتی شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ است.

هنگام پخت غذا نمک و سر سفره هم نمک، صحنه‌ای که شاید برای ما ایرانی‌ها آشنا است.

فست فود ها، رستوران‌ها هم که جای خود دارد.

از دکتر احمدی درباره عوارض مصرف بیش از حد نمک هم پرسیدم، گفت: در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور فرد با اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن مواجه می‌شود.

او ادامه داد: افزایش فشار خون و بروز بیماری‌های قلبی – عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری‌ها را در خود یا خانواده دارند نیز می‌شود.

سفره با نمک ایرانی‌ها

پزشک زنجانی پوکی استخوان را نیز از دیگر عوارض ناشی از مصرف زیاد نمک دانست و گفت: نمک زیاد کلسیم را از استخوان‌ها جدا می‌کند و باعث دفع آن می‌شود و با افزایش سن استخوان‌ها به راحتی می‌شکنند پس برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک باید کاهش یابد.

احمدی به خانواده‌ها توصیه کرد که برای کاهش مصرف نمک خود می‌توانند از آوردن نمکدان سر سفره هایشان خودداری کنند و همچنین غذا‌های کم نمک را انتخاب و یا غذا‌ها را با مقدار نمک کمتری تهیه کنند.

او ادامه داد:شیوع فشار خون در ایران ۱۸ درصد و شیوع بیماری‌های مغزی ۲۴ درصد است که اگر ایرانی‌ها مصرف نمک خود را حداقل به ۶ گرم در روز برسانند این آمار کاهش می‌یابد و در نتیجه شاهد کاهش عواقب این بیماری‌ها خواهیم بود.

یکی از شهروندان زنجانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،می‌گوید: من به عنوان مادر خانواده نقش مهم و موثری می‌توانم در سلامتی خانواده ام داشته باشم.

سفره با نمک ایرانی‌ها

او با بیان این که مادر مسئول کنترل مصرف نمک در خانواده است گفت: تا حد امکان من سعی می‌کنم تا در طبخ غذا از نمک کمتری استفاده کنم و اگر در پخت غذا نمک استفاده کنم دیگر نمکدانی روی میز نمی‌گذارم.

و یا شهروند دیگری هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: به جای نمک از ادویه‌ها و یا سرکه، آبلیمو استفاده می‌کنیم.

سفره با نمک ایرانی‌ها

او افزود: اگر هر خانواده‌ای میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهد شاید آمار بسیاری از بیماری‌ها هم کاهش پیدا کند.

در چه غذا‌هایی مقدار نمک زیاد است؟

غذا‌های فرآیند شده و آماده از قبیل همبرگر، سوسیس و کالباس، ماهی دودی و غذا‌های کنسروی، انواع پیتزا، انواع سس‌ها از قبیل کچاپ، سس سویا و سس سالاد و رب گوجه فرنگی، تنقلاتی نظیر چوب شور، ذرت بوداده، فرآورده‌های غلات حجیم شده، آجیل‌ها و مغز دانه ها، سیب زمینی سرخ شده همراه با نمک، چیپس سیب زمینی، انواع ترشی‌های آماده و خیارشور و کلم شور، پنیر‌های پر نمک و انواع پودر سوپ آماده همه‌ی این موارد دارای نمک با مقدار زیاد است که باید در مصرف آن محتاطانه عمل کرد.

تشنگی بیش از حد، سنگ کلیه، نفخ، سردرد، افزایش وزن، زخم‌های معده، مشکلات حافظه این‌ها فقط برخی از عوارضی است که با مصرف بیش از اندازه نمک سراغ افراد می‌آید.

موقع خروج از بیمارستان دارو به دست دوباره دیدمش، مرا که دید به سمتم آمد و گفت: دیدی گفتم باز می‌خواد انواع قرص و دارو برام تجویز کنه.

با خنده بهم گفت: راستی همچنان ممنوع النمک هستم.

سلامتی که خداوند به راحتی در اختیارمان گذاشته آیا می‌ارزد که به آن توجهی نکنیم و قدردان نعمت‌های بی منتی که به ما داده نباشیم؟

حال شما بگویید که بدون نمک مزه ندارد؟

انتهای پیام /ک

گزارش از کبری اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.