اعتبار ۱۰۴ میلیارد تومانی برای مالچ پاشی زمین‌های شرق استان کرمان

مدیر پروژه مالچ پاشی شمال استان کرمان گفت: امسال ۲ هزار و ۵۵۰ هکتار از کانون‌های بحرانی گردوغبار شرق استان مالچ پاشی می‌شوند.

اعتبار ۱۰۴ میلیارد تومانی برای مالچ پاشی زمین‌های شرق استان کرمانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ مصطفی قطبی نژاد کارشناس بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان و مدیر پروژه مالچ پاشی شمال استان کرمان با بیان اینکه ۴۳۰ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی در شمال استان کرمان قرار دارند و ۴ و نیم میلیون هکتار از اراضی بیابانی شمال استان را مناطق تحت تأثیر پدیده گردو غبار و طوفان‌های شن تشکیل می‌دهند، بیان داشت: از این میزان ۵۰ هزار هکتار، مناطق مستعد برای مالچ پاشی با اولویت یک تا ۳ هستند.

او افزود: امسال از محل اعتبارات بند ه تبصره یک قانون بودجه، ۱۰۴ میلیارد تومان برای خرید و پاشش مالچ پروژه مالچ پاشی اختصاص یافته است که از این میان، نزدیک به ۷ میلیارد تومان مربوط به هزینه‌های اجرایی و مالیات بر ارزش افزوده و باقی مانده آن برای خرید مالچ از پالایشگاه، هزینه می‌شود.

قطبی نژاد با بیان اینکه امسال هزار هکتار از زمین‌های منطقه نگین کویر در شهرستان فهرج با اعتبار حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مالچ پاشی می‌شوند، افزود: این پروژه از ۱۰ آذر امسال آغاز شده است و پیش بینی می‌شود تا اسفند به پایان برسد.

او با بیان اینکه قرار است هزار و ۵۵۰ هکتار دیگر از کانون‌های بحرانی در شرق استان، مالچ پاشی شوند، بیان داشت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان در هزار هکتار از زمین‌های منطقه نگین کویر شهرستان فهرج و ۵۵۰ هکتار زمین‌های دشت عباس آباد سردار شهرستان ریگان اجرایی می‌شود.

مدیر پروژه مالچ پاشی شمال استان کرمان افزود: این پروژه تأمین اعتبار شده و بعد از صدور مجوز‌های لازم از یک ماه دیگر آغاز به کار می‌کند.

او با اشاره به اینکه پروژه مالچ پاشی در اصلی‌ترین کانون‌های گردو غبار در شرق استان اجرایی می‌شود، هدف از اجرای این پروژه را کنترل درصد زیاد گردو غبار و طوفان‌های شن منطقه شرق استان، تثبیت شن‌های روان و مساعد کردن شرایط برای انجام کار‌های بیولوژیک عنوان کرد.

قطبی نژاد به اجرای پروژه مالچ پاشی در سال‌های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: پارسال ۸۰۰ هکتار از مناطق بیابانی منطقه نگین کویر شهرستان فهرج با اعتباری بالغ بر ۶۰۶ میلیارد تومان مالچ پاشی شدند که ۶۰۰ میلیارد تومان برای خرید مالچ از طریق شرکت نفت و ۶ میلیارد تومان برای اجرا، پاشش و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شد.

او از مالچ پاشی ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های شهرستان‌های ریگان و نرماشیر در سال ۹۶ نیز سخن گفت.

کارشناس بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه برای مالچ پاشی در استان از مالچ پاشی نفتی که در سنوات ۴۰ ساله بهره می‌بردند، استفاده شده است، گفت: در حال حاضر، امکان استفاده از مالچ گیاهی به دلیل محدود بودن تولید و نبود کارآیی در عرصه وجود ندارد.

او افزود: طبق تحقیق کامل وزارت نفت، مبنی بر تأثیر مالچ نفتی بر روی انسان، جانوران، گیاهان و محیط زیست، مشکلی برای هیچ گروه مشاهده نشد.

مالچ پاشی یا خاک پوشی در انواع مختلف نفتی و گیاهی برای کنترل شن‌های روان در کانون‌های رسوب گذاری و برداشت ثانویه استفاده می‌شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار