بنا به اسناد جدید منتشر شده، دستور توقف کمک نظامی آمریکا به اوکراین به فاصله چند ساعت پس از مکالمه جنجالی ماه ژوئیه روسای جمهور دو کشور صادر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اسناد منتشر شده از نهاد‌های دولتی آمریکا جزئیات بیشتری را در خصوص زمان تصمیم گیری دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور برای توقف اعطای کمک نظامی به اوکراین را برملا کرد.

اسناد مربوط به مکاتبات میان مقامات دولتی آمریکا نشان می‌دهد اندکی پس از مکالمه تلفنی ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ۲۵ ژوئیه به پنتاگون دستور توقف کمک نظامی به کی‌یف داده شد. مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی اکنون مرکز تحقیقات استیضاح دموکرات‌ها را تشکیل می‌دهد. اسناد جدید منتشر شده توسط دفتر مدیریت و بودجه پنتاگون نشان می‌دهد کمتر از دو ساعت پس از این مکالمه تلفنی جنجالی ماه ژوئیه دستور توقف کمک نظامی به اوکراین صادر شد.

در اسناد جدید آمده است یکی از مقامات دفتر بودجه و مدیریت پنتاگون گفت پس از این گفت و گوی تلفنی دستور بازبینی کمک نظامی به اوکراین داده شد. مقامات آمریکایی می‌دانستند در صورت علنی شدن این تصمیم واکنش‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. کمک نظامی به اوکراین از دو بخش تشکیل می‌شد: ۲۵۰ میلیون دلار از سوی پنتاگون و ۱۴۱.۵ میلیون دلار از سوی وزارت خارجه آمریکا. ترامپ لایحه بودجه این دو را به ترتیب در سپتامبر سال ۲۰۱۸ و فوریه سال ۲۰۱۹ امضا کرده بود.

وزارت دفاع آمریکا در ۱۸ ژوئن اعلام کرد آماده است تا سهم خود را از کمک نظامی به اوکراین فراهم کند. اما ایمیل‌های منتشر شده نشان می‌دهد که ترامپ یک روز پس از انتشار گزارشی در روزنامه واشنگتن اگزمینر سوالاتی را در خصوص ۲۵۰ میلیون دلار سهم پنتاگون مطرح کرد.

بنا به تحقیقات دموکرات‌ها دفتر مدیریت و بودجه پنتاگون در سوم جولای کمک نظامی وزارت خارجه به اوکراین را مسدود کرد. در ۱۲ جولای نیز کاخ سفید به دفتر مدیریت و بودجه پنتاگون در خصوص توقف پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار به اوکراین اطلاع داد.

پس از جنجالی شدن مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی، رئیس جمهور آمریکا در ابتدا ادعا کرد به دلیل نگرانی در خصوص فساد اداری در اوکراین دستور توقف کمک نظامی را صادر کرد. اندکی بعد او ناامیدی خود از کشور‌های غربی برای پرداخت نکردن سهم کافی (از هزینه‌های ناتو) را به عنوان بهانه این اقدام مطرح کرد. با این حال دموکرات‌ها ترامپ را به تلاش برای آسیب زدن به جو بایدن، رقیب دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ از طریق اعمال فشار بر اوکراین متهم می‌کنند.

تحقیقات دموکرات‌ها در خصوص مکالمه تلفنی جنجالی ماه ژوئیه سرانجام به تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا  با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی منجر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار