نمایندگان افغانستان تاکید کردند که دولت آمریکا به دلیل استفاده از «مادر بمب ها» در ولایت ننگرهار باید غرامت پرداخت کند.

مجلس افغانستان: آمریکا باید به دلیل استفاده از «مادر بمب ها» در ننگرهار غرامت بدهدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس افغانستان در نشست امروز خود تاکید کردند که دولت آمریکا به دلیل استفاده از «مادر بمب ها» در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار باید غرامت پرداخت کند.

به گفته نمایندگان افغانستان، اثرات استفاده از این بمب قدرتمند اثرات ناگواری بر زندگی مردم منطقه «اچین» برجای گذاشته است.

ابرارالله مراد، نمایندگان مردم ننگرهار در مجلس افغانستان گفت: «استفاده از مادر بمب ها هنوز بعد از سه سال مشکلات زیادی برای مردم اچین ایجاد کرده و مردم قریه‌های نزدیک به محل استفاده این بمب دچار بیماری‌های پوستی، روانی و حتی فلج زنان و کودکان شده‌اند.»

این نماینده مجلس افغانستان اظهار داشت: با استفاده از این بمب امراض سرطانی و سقط جنین در این منطقه افزایش یافته است.

به گفته وی، زمین های کشاورزی در این منطقه از کشت و محصول دهی باز مانده و هم اکنون مردم این ولسوالی در وضعیت بد معیشتی زندگی می کنند.

عبدالرئوف شپون، نماینده دیگر مردم ننگرهار در مجلس افغانستان نیز بیان داشت: این بمب در منطقه ای پرتاب شده که از آنجا آب آشامیدنی و زراعتی مردم ولسوالی اچین تامین می شد، اما پس از انفجار ایم بمب آب این منطقه قابل استفاده نیست و مردم با مشکل شدید کمبود آب مواجه هستند.

نمایندگان ملس افغانستان تاکید کردند که وزارت خارجه باید پیگیر درخواست غرامت از آمریکا باشد.

امیرخان یار، معاون اول مجلس افغانستان در نشست امروز به کمیسیون امور روابط خارجی مجلس این کشور دستور داد تا این مساله را از طریق وزارت خوارجه با دولت امریکا در میان بگذارد.

وی تاکید کرد که ناتو به ویژه دولت آمریکا باید خسارات مردم ولسوالی اچین را جبران کند.

قابل یادآوری است که آمریکا سه سال پیش یکی از پر قدرت ترین بمب های خود موسوم به «مادر بمب ها» را در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار پرتاب کرد.

استفاده از این بمب واکنش منفی شهروندان و بسیاری از سیاسیون این کشور را در پی داشت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار