انتشار کتاب‌های مسئله‌دار هنوز هم یکی از سوژه‌های داغ صحبت میان اهالی قلم و رسانه‌هاست.

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوعی که همچنان در میان اهالی قلم و ناشران داغ است و رسانه‌ها نیز هربار به آن می‌پردازند، انتشار کتاب‌های مسئله‌دار است؛ اما همچنان انگار راهکاری برای نظارت و جلوگیری از آن وجود ندارد. باشگاه خبرنگاران جوان در  گفت‌وگو با دو ناشر به بررسی این موضوع پرداخته است:

مدیر مسئول نشر آریترین: ناشرانی که کتاب‌های مسئله دار منتشر می‌کنند، دنبال سود هستند

جلال صابری نژاد مدیر مسئول نشر آریترین، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص انتشار کتاب‌های مسئله دار گفت: الان متاسفانه سلیقه منفی‌ در جامعه رواج یافته است. بر این انتشار کتاب‌های مسئله دار به کار ناشر و تجربه نویسنده هم بستگی دارد. برخی ناشران تصمیم می‌گیرند کتاب‌های دارای محتوای ضعیف را منتشر کنند و درباره مسئله دار بودن کتاب‌ها سلیقه‌ای برخورد می‌کنند. این دسته از ناشران آشنایی کاملی با فضای فرهنگی جامعه ما ندارند؛ آنها بسته به آن چیزی از فرهنگ که در ماهواره می‌بینند یا در فضای مجازی منتشر می‌شود، می‌خواهند فرهنگی را غیر از فرهنگ ایرانی در جامعه گسترش دهند.

وی افزود: انتشار کتاب‌های مسئله‌دار از طرفی به آسیب‌های فرهنگی جامعه ما باز می‌گردد. از سوی دیگر هم درست است که نسل‌های مختلف جامعه ما سلیقه‌های متفاوتی دارند، اما بیشتر ناشرانی که کتاب‌های مسئله دار را منتشر می‌کنند دنبال سودآوری هستند و دنبال فرهنگ نیستند. هم اکنون حجم زیادی از آثار پرفروش آمریکایی و اروپایی در کشور ترجمه می‌شود که سطح کیفی ترجمه آن‌ها بالا نیست. برخی از ناشران که دنبال سودآوری هستند، این دسته از آثار را منتشر می‌کنند.

منتشر کننده کتاب های مسئله دار چه کسانی هستندقصور مسئولان اشخاص کوچک را به مافیای بزرگ قاچاق کتاب تبدیل کرد

مدیر مسئول انتشارات آریترین با اشاره به اینکه وزارت ارشاد باید در زمینه نظارت محتوایی آثار براساس قوانین و چارچوب‌های کشور تصمیم بگیرد، اظهار داشت: الان که میزان انتشار کتاب کاهش یافته، وزارت ارشاد فضای ممیزی کتاب را بازتر کرده است. کتاب‌های مسئله‌دار به صورت مقطعی منتشر می‌شوند و در یک سطح اثرمی‌گذارند. این دسته از آثار رویکرد جذابی دارند و به دلیل اینکه ضعف محتوایی دارند و با سلیقه فرهنگی جامعه ما موازی نیستند، در گذر زمان حل می‌شوند.

صابری نژاد ادامه داد: قطع به یقین کتاب‌های مسئله‌دار با نکته‌های منفی که در این نوع آثار دیده می‌شود، اثر خود را بر ادبیات کشور می‌گذارند. با آگاه کردن مخاطب و برنامه ریزی صحیحی که وزارت ارشاد برای جلوگیری از انتشار کتاب‌های مسئله دار می‌کند، می‌توان از انتشار این دسته از کتاب‌ها جلوگیری کرد. باید بر محتوای آثار و نه فقط ساختار آن‌ها نظارت شود.

مدیر انتشارات تجلی مهر: نظارت به شکل سنتی کمرنگ‌تر و بی اثر‌تر می‌شود

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص انتشار کتاب‌های مسئله‌دار گفت: طبعاً ناشرانی که به طور رسمی در کار چاپ و نشر کتاب هستند، هرگز سمت انتشار کتاب‌های مسئله دار نمی‌روند. این کتاب‌ها غالباً از سوی ناشرانی منتشر می‌شود که در کار نشر کتاب‌های قاچاق هستند و هیچ ابایی ندارند از اینکه چنین کتاب‌هایی را منتشر کنند. اصلاً کار و تخصص این گروه از ناشران انتشار کتاب‌هایی از این دست است و به سود‌های سرشاری از این راه تاکنون رسیده اند.

منتشر کننده کتاب های مسئله دار چه کسانی هستندقصور مسئولان اشخاص کوچک را به مافیای بزرگ قاچاق کتاب تبدیل کرد

وی ادامه داد: یک بخش از کتاب‌های مسئله دار توسط کتابفروشان و بخش دیگر توسط دستفروشان عرضه می‌شود. الان در شرایطی قرار داریم که کم کم موضوع نظارت به شکل سنتی کمرنگ‌تر و بی اثر‌تر شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.