گزارشی از واکنش مسئولان به سیل خوزستان؛

کار خاصی از دست ما برنمی‌آمد! / نقطه ضعف مدیریت بحران در وقوع سیل چیست؟

گویا تجارب سیل اخیر، هنوز هم برای مسئولان در هنگام وقوع سیل کارساز نیست.

سیلاب به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای تکراری اما خطرناک طغیان رودخانه ها و وقوع سیل در اهواز متاسفانه مجدد گریبان گیر خوزستان شده است و عبرت نگرفتن مسئولان از سال گذشته, دوباره مردم را به دردسر انداخته است.

معلوم نیست مردم این استان تا چه زمانی باید تلفات مالی و جانی را نثار ناهماهنگی دستگاه های رسیدگی به امر بحران کنند. ولی آنچه که معلوم است و مردم  آن را احساس می کنند، تبعات وحشتناک و خسارات جبران ناپذیری است که این میهمانان (سیل) بر گرده این مردم بیگناه تحمیل می کنند؛ مهم ترین سوالی که این روزها در اذهان میگذرد این است که آیا  با پیشرفت علم و دانش آیا نمی توان جلوی این گونه از بلایاهای طبیعی را گرفت؟

حدود دو ماه قبل به وزارت نیرو اعلام خطر شد، ورودی و خروجی سدهای استان خوزستان اعلام و پیش بینی شد تا ۱۵۰۰ مترمکعب در یک مسیر آرام و روان بدون خسارت خواهد بود. وزیر اعلام کرد که هفته بعد جلسه‌ای در این خصوص برگزار می‌شود؛ بعد از جلسه مذکور کوچکترین اقدامی صورت نگرفت.

به همین دلیل نمایندگان مجلس درصدد استیضاح وزیر نیرو برآمدند به طوری که برخی از آن‌ها می گفتند: به استحضار اردکانیان وزیر نیرو رساندیم و نوشتیم که اگر ظرفیت خروجی کرخه برای حداقل ۱۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه مهیا نشود، ممکن است با شرایط بسیار ناگواری مواجه شویم.

 در این جا این سوال پیش می‌آید که مقصران سیل نوروز ۹۸ متوجه چه کسانی بودند؟ چندماه از وقوع سیل ویرانگر جنوب و شمال کشور در اوایل سال ۹۸ نمی‌گذرد که مجددا با بارش باران استان خوزستان زیر هجمه‌ای از آب فرو رفت.


بیشتر بخوانید: بارش باران به مناطق جنوبی و شرقی کشور می رسد/ هوای تهران سالم است

به طوری که در سیل نوروز ۹۸ به چندین هزار واحد مسکونی و تجاری خسارت‌های شدیدی وارد شد. قرار بود منازل مسکونی مجدد بازسازی شود، ولی مجدد بارش سیل آسا باران خسارت‌هایی به بخش‌های مختلفی از جمله واحد‌های مسکونی و... زده و یا حتی با قطع شدن برق منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنانمان در بیمارستان امام خمینی استان خوزستان شود.

توانایی مقابله با سیل های اخیر را داشتیم

در این باره رحیمیان کارشناس و متخصص علوم آب و محیط زیست، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: سیل فروردین  در تاریخ خوزستان بی سابقه بود اما قطعا با یک کار کارشناسی و مدیریت شده می‌توانستیم جلوی این حادثه را بگیریم.

رحیمیان ادامه داد: چنین حادثه بی سابقه‌ای طبیعتاً خسارت‌هایی نجومی به بار می‌آورد هر چند با وجود این همه سد نباید میزان خسارت‌های وارد شده به مردم تا این اندازه ویرانگر می‌شد. متاسفانه مقصران حوادث قبلی هم مانند سیل فروردین ماه ۹۵ و برخی دیگر از بلایای طبیعی در لابلای کاغذ‌ها و گزارش‌های تحقیق و تفحص کمیته‌های حقیقت یاب ماند و اکنون در کنج قفسه‌ها خاک می‌خورد.

هواشناسی باید زیر مجموعه وزارت نیرو باشد

ایزدجو مدیر کل سازمان اب وبرق خوزستان طی مصاحبه‌ با یکی از خبرگزاری‌ها مدعی شده است که برای جلوگیری از حوادث این چنینی باید اداره کل هواشناسی زیر مجموعه وزارت نیرو قرار گیرد  چرا که  وزارت نیرو مهم ترین بهره بردار پیش بینی‌های هواشناسی است.
 
او می گوید: اگر این سازمان زیر نظر وزارت نیرو قرار می گرفت، پیش بینی‌های هواشناسی با قطعیت اعلام می‌شد، در حالی که دقت پیش بینی‌های فصلی بسیار کم و غیرقابل اطمینان بود، این تصمیم را هیچکس نمی‌پذیرفت و منطقی هم نبود.

در اینجا این سوالات مطرح است که ضعف وزارت نیرو در سیل‌های اخیر و چند روز گذشته کشور کجاست؟ وقتی دوباره چنین رویدادی تکرار شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کدام نهاد‌ها مسئولیت دارند و علت وقوع سیلاب در برخی شهر‌ها چه بود و چرا این‌قدر خسارت به‌بار آورد؟

به نظر می‌رسد حالا با سیلاب‌هایی که به وقوع پیوسته، طرفداران سدسازی برای طرح‌های خود توجیه تازه‌ای پیدا کرده اند. به طوری که از آب گل آلود ماهی بگیرند.

سدسازی تنها برای آبیاری کشاورزی نیست / وزارت نیرو موافق صد در صدی سدسازی

در این باره قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزارت نیرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر سد‌ها نبودند، نمی‌توانستیم چگونه سیلاب‌ها را کنترل کنیم. حال با وجود چندین سد در استان خوزستان متاسفانه با بارش باران این استان در زیر آب فرو می‌رود.

او بیان کرد: سد سازی شاید در شرایط نرمال با هدف اصلی تامین آب برای شرب و کشاورزی باشد، اما در برخی مناطق صرفا برای کنترل سیلاب صورت می‌گیرد؛ هرچند ممکن است چند سالی خالی باشد، اما آن یک سالی که با چنین حادثه‌ای مواجه می‌شود هم خسارات حداقلی می‌شود و هم جمع آوری آب شیرین به حداکثر می‌رسد.

سیل بندها  دیگر بستر طبیعی رودخانه محسوب نمی‌شود

در ادامه حسن مرادی کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سد‌ها ظرفیت‌های محدودی دارند و در یک سال پر و خالی می‌شوند و در هر مقطع از سال بر اساس معیار‌های فنی، به صورت پلکانی آبگیری می‌شوند؛ سیل بند‌ها که برای جلوگیری از سیل ساخته شده دیگر بستر طبیعی رودخانه محسوب نمی‌شود، بنابراین از نظر ما آب آنقدر وارد بستر طبیعی رودخانه شده که مجرای طبیعی رودخانه کشش عبور آب را نداشته، در نتیجه منجر به سیل می‌شود.

خسارت هزار و  ۳۸۰ میلیارد ریالی به تاسیسات آب کشور بر اثر سیل خوزستان

رضا اردکانیان وزیر نیرو در پاسخ به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سیل افزون بر یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال به تاسیسات آبی کشور خسارت وارد کرد که طبق برآورد‌های اولیه ۴۳۰ میلیارد ریال از این خسارات در بخش تاسیسات آب  و ۹۵۰ میلیارد ریال در بخش فاضلاب است.

او ادامه داد: حدود ۲۷۵۰ کیلومتر شبکه و خطوط انتقال، ۱۹۰ واحد ایستگاه پمپاژ فاضلاب و هفت واحد تصفیه خانه فعال در بخش فاضلاب در ۱۶ شهر خوزستان امر جمع آوری و دفع و تصفیه فاضلاب شهر‌ها را انجام می‌دهند.

مدیریت بحران خوزستان، به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت به دامداران، کشاورزان و اهالی روستا‌های حاشیه رودخانه دز، کارون و کرخه هشدار‌هایی داده بود؛ اما رفته رفته آب پشت سد‌ها افزایش می‌یافت و نگرانی برای مدیریت این رحمت الهی، پس از تحمل سال‌ها خشکسالی بیشتر می‌شد، عملیات ترمیم سیل بند‌ها آغاز و تهمیدات لازم برای وارد آمدن کم‌ترین خسارت به خوزستانی‌ها و ساکنان حاشیه رودخانه‌ها اندیشیده شد.

هم اکنون بیش از ۹ ماه از وقوع سیلاب در استان خوزستان می‌گذرد، ولی هنوز بخش‌های مختلف این استان تکمیل نشده که مجددا سیل دامن این استان را گرفت.

سیف الله آقابیگی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل منابع آب ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت حجم مخازن سد‌های شهر‌های جنوبی کشور با توجه به بارندگی سیل آسا روز‌های گذشته گفت: خوشبختانه در بخش منابع آب و طغیان رودخانه‌ها در خوزستان مشکل خاصی گزارش نشده است.

او ادامه داد: همچنین در بخش مخازن و خروجی سد‌های استان هم تا به امروز با توجه به بارش‌های سیل آسای روز‌های گذشته مشکل خاصی نداریم، ولی در شهر‌ها آبگرفتگی گزارش شده است که با کمک نیرو‌های امدادی برطرف می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل منابع آب ایران اضافه کرد:کنترل حجم مخازن سد‌ها به صورت مستمر در دستور کار قرار گرفته است و در استان‌هایی مانند فارس اقدام به رهاسازی آب برخی از سد‌ها شده تا حجم کافی برای مهار سیلاب‌های احتمالی وجود داشته باشد.
آقابیگی در ادامه با اشاره به وضعیت استان‌های بوشهر، چهارمحال و بختیاری و فارس با توجه به بارش‌های سیل آسا در این مناطق نیز بیان کرد: علی رغم بارندگی‌های شدید که باعث رکورد در برخی از استان‌ها شدخوشبختانه مشکل خاصی گزارش نشده با توجه به اینکه ۵۰ درصد بارندگی در سال در این استان‌ها باریده مشکلی گزارش نشده است.

او اضافه کرد: در حال حاضر سد‌های استان ظرفیت خالی بیش از ۹ میلیارد مترمکعب را دارا هستند و طبق برآورد مدل‌های موجود میزان حجم ورودی آب به سد‌ها را در اثر بارش‌های مؤثر پیش بینی شده بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب نشان می‌دهند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل منابع آب ایران گفت: این رقم نسبت به حجم خالی موجود بیانگر آن است که هر سیلاب محتمل ورودی به رودخانه‌های استان توسط سد‌ها مهار کامل می‌شوند.

سیل  به سراغ خوزستان، مسئولان به سراغ کم کاری/کار خاصی از دستمان برنمی آمد!

براساس این گزارش، مسئولان منابع آب دم از شرایط عادی و روان در خوزستان را گزارش می‌کنند که طی گزارشات عینی خبرنگاران و گزارشات مردمی از این استان آب باران سیل آسا روز‌های گذشته در خیابان‌های این شهر ساکن است. حتی یکی از اعضای شورای شهر استان در  واکنش به آبگرفتگی شدید در شهر اهواز گفته است: "ما فقط اقدام به تعطیلی مدارس کردیم، در حالی که می‌توانستیم به مردم هشدار بدهیم که کدام مناطق در معرض آسیب هستند و کاری هم از دست ما بر نمی‌آید تا حداقل خود مردم فکری کنند؛ حقیقتا ما جوابی برای مردم نداشتیم و عملا مستأصل بودیم و کار خاصی از دست ما برنمی‌آمد."

گفتنی است هفت ماه پیش  رهبری مستقیما به رئیس جمهور دستور دادند که از محل صندوق توسعه ملی، مشکل فاضلاب استان خوزستان بویژه اهواز حل شود، اما گزارش ها حاکی از آن است که از ابتدای سال تا کنون اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته است؛ در طول این مدت حتی به سبب بارش های اندک نیز شاهد آبگرفتگی در سطح معابر استان بوده ایم.

از خوزستان بگذریم برخی از استان‌های دیگر کشور هم آمادگی لازم برای سیل را ندارند به طوری که حسن رضوی مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران ددر گفت‌وگو با خبرنگاراقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: متاسفانه حتی معابر پایتخت آمادگی سیل را ندارند و ممکن است با چند ساعت بارش شدید تهران هم سیل زده شود.

او ادامه داد: متاسفانه سیل در تهران قطعا این شهر را با مشکلات عدیده‌ای در سیلاب مواجه می‌کند، زیرا در بسیاری از روددره‌های تهران که از کوهپایه‌های البرز سرچشمه می‌گیرند، دخل و تصرف‌های زیادی شده است.

رضوی لایروبی بستر رودخانه‌ها را در فصل تابستان مهم خواند و تصریح کرد:۸۰ سازه مشکل ساز در زمان بروز سیلاب در تهران شناسایی شده که باید سازه آن‌ها بررسی مجدد و اصلاح شود.

این در حالی است که مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران از وقوع سیل پس از چندین ساعت بارش در تهران خبر داد است به طوری که وزیر کشور گفته است:نگرانی بابت سیل در تهران وجود ندارد.

حال چند پهلو حرف زدن مسئولان باعث برهم خوردن در تدابیر و مدیریت کشور شده و باعث خسارت‌های جبران ناپذیری برای کشور اعم از هموطنان می‌شود.این‌ها همان درس عبرت‌هایی است که بایستی از سیل اخیر به خوبی فرا گرفت تا لطمه‌ای به منابع و زیرساخت‌ها و مهمتر از همه سرمایه اجتماعی کشور وارد نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
مسئولین نمیتوانتد در کنار فعالیت‌های معمولی که انجام میدهند یه واحد معین تخلیه و آبرسانی با استعداد صدها موتورپمپ و تانکر راه اندازی کنن هم برا مناطقی که دچار خشکسالی هستند و هم برا چنین مواقعی سریع وارد عمل بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
پشت پرده این سیل ها و خرابی ها امریکا و اسراییل و عربستان هستند وگرنه سیل نمیومد,نیروهای معاندشون که سال ها اموزش دیدن باعث بالا اومدن فاضلاب شده و از اقدام مسیولین جلوگیری میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
مسئولین تا وقتی که به دلیل عملکردشان به دادگاه جوابگو نباشند اوضاع همینه و براشون اصلاٌ مهم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
هر چی میکشیم از این آمریکاست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
نجار مشغول نجاری است وقت برای نجاری در مناطق سیل زده ندارد
Germany
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
صد بار دیگه سیل بیاد بعضی هنوز بلد نیستن تو این مواقع یا قبل از و بعد از وقوع سیل چکار کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
در بعضی مناطق وضعیت بسیار بد و غیر قابل تحمل شده و بسیار دردناک از مسئولین میخواهیم فکری کنند تا این مردم نجیب از شرایط بدی ک گرفتار شده اند نجات یابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
مشخص نیست چرا به عامل اصلی سیل نوروز 98 و سیل اخیر توجه نمیشود !!!
علت اصلی سیل های مذکور «عدم اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری» است!!!
تا به این امر توجه نشود وضعیت به همین منوال خواهد بود !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
دولت تدبیر واممممممممممممید.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
استاندا ر خوزستان فقط داره ازامتیازش استفاده میکنه!!!؟ ؟ هرچه هشداردادند، اقدامی نکرد؟؟!!! روی چنین افرادی گرد تنبلی وخوشنشینی نشسته! ¡!! ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
اینه نتیجه انتخاب بد...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۱۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
کل سیستم فاضلاب شهری اهواز فرسوده و فاقد شیب و پمپاژ لازم است و تا زمانی که مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص ۲ درصد از درامد نفت استان جهت بازسازی طرح های عمرانی استان اجرایی نمی شود همین آش است و همین کاسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
مروز پنجشنبه باز مجدد اینترنت همراه رو قطع کردن فعلا فقط adsl وصل هست.چه گناهی کردیم ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
سخنی از کارشناس: در همه جای دنیا سیل رخ میدهد. با شدتهای گوناگون و خرابی های گوناگون. اقدامات جلوگیری از سیل و کاهش خسارات هم حد و حدودی دارد. متاسفانه قدمت شهرها و روستاها و حریم آنها بیشتر از زمانی است که انسان متوجه شده میتوان برای سیل و سیلاب پهنه بندی انجام داد. یعنی در میزان بارشهای مختلف با سرعت مختلف میتوان مناطقی را که غرق میشوند مشخص نمود. در برخی سیلابها بار معلق به قدری زیاد است که سریعا رودخانه های لایروبی شده را مجدد پر میکند و لایروبی را بی فایده میکند. راه حل: همه باید ساخت و سازهای خودشان را از حدالامکان از حریم رودخانه ها خارج کنند و 2- کف ساختمان بالاتر از کف زمین قرار بگیرد یعنی تمام ساختمان های آتی دارای چند پله در ورودی باشند تا مشکل فاضلاب و سیل کم بشود. در برخی از نقاط دنیا اطراف شهرها دیوار و سدخاکریزی احداث کرده اند که موقت یا پرهزینه بوده و مشکلات در حصر بودن را به بار آورده است. و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
بسیار عالی.وقتی آب رودخانه ای که از وسط شهر عبور میکنه در زمان بارندگی از سطح شهر پایین تر است.یک سیستم ساده جوی روباز به سبک قدیم هم که به رودخونه بریزه میتونه خیلی از مشکلات را حل کنه.در ضمن ده ها ساله که برای سیستم فاضلاب اهواز کاری نکردن.انتظار شرایط بهتر از این رو نباید داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
دوباره اینترنت اهواز رو قطع کردند :(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
اینترنت مشهد شاتل قطعه فقط اینترانت چرا ااااااااااا؟
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۵۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
علت اصلی این همه نابسامانی وناهماهنگی: استفاده از مدیران و مسولان غیر فنی وغیر تخصصی در مراکز ونهادهای حساس هست .شاید مدیر مربوط قصد خدمت دارد ولی بعلت نداشتن سواد ومهارت در آن مورد موفق نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
چرا الکی حرف میزنین سد چی بابا فاضلابا گرفته هستن اب رد نمیشه فقط همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۱:۳۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
هماهنگی و همکاری لازم در این استان وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
خیلی جالبه خیلی پمپ چی محله ما میگفت ما از ساعت ده صبح روز قبل از گرانی بنزین خبر دار شدیم رییس جمهور میگه ما روز بعد باخبر شدیم. بقال سر کوچه ما مغازه اش رو یک متر بالاتر از کف کوچه ساخته که آب واردش نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
فکر کنم اگر باران بیشتری تو خوزستان بیاره همه میریم تو خلیج فارس!!! و یا کویت!!!
و یا اینکه دریا میاد تو خونه ها و از تو خونه ها ماهی میگیریم مخصوصا آبادان و خرمشهر و ماهشهر!!!!
همه سازمانها و شرکتها برای کمک و خدمت رسانی به مردم استان بسیج شوند.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۳۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
اینترنت دوباره قطع شد ٩٨/٠٩/٢٨ ١١:٣٠ فارس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
مگه تاحالا ازتون کاری براومده که حالا دومین بارتون باشه؟؟؟؟ اگه ازتون کاری بربیاد باید تعجب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
ماشالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
باران نعمتی الهی است اما در این استان تنها با یک بارش این نعمت به ظلمت تبدیل میشود.
چرا نباید با شیلی مناسب این بارشها را به جاهایی گودتر هدایت نمود و چرا نباید شرکت نفت و دیگر شرکتهای بزرگ استان همچون فولاد و نیشکر و دیگر شرکتهای بزرگ با دموهایی بزرگ و قوی شهر را سریع از این مانداب‌های تخلیه کنند که اکثرا هم در همین شهر اهواز کارخانه دارند!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
چندان هماهنگی و همکاری را در بین مسولان استانی و ما مردم استان برای رفع مشکلاتمان وجود ندارد و ما چندان اراده ای نمی‌بینیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
آبهای ورودی به خوزستان در فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار کنترل شوند و با لوله کشی و پمپاژ و بسیاری از روشهای دیگر میتوان این روان آبها و بارشها را به بیرون شهرها هدایت کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
در اصفهان نهرهای فروانی وجود دارد که به مادی مشهورند پیشتر که زاینده رود پر آب بود سر ریز رودخانه در این مادیها جریان می یافت وبه شهر طراوت خاصی می بخشید اما الان که خشکسالیه این مادیها کارکرد دیگری پیدا کرده و آن جمع آوری آبهای سرگردان ناشی از بارندگیهایی که به ندرت اتفاق می افتد و چون مسیر این مادیها به حومه شهر و زمین های کشاورزی هدایت شده باعث شده در اصفهان حداقل پدیده ایی به اسم آب گرفتگی معابر نباشه شاید با بررسی شیب و سایر محاسبات مهندسی بشه این طرح را در خوزستان هم اجرا کرد هزینه اون خیلی کمتر از طرح هایی اجرایی موجوده مضافا بر اینکه این آب به شبکه فاضلاب وارد نمیشه و مشکلات این چنینی هم در بر نداره
ضمن احساس هم دردی با مردم عزیز خوزستانی امیدوارم این تلخی ها به زودی رفع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ملیسا
۱۱:۱۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
همیشه همین طور بوده. کار خاصی از دست تان برنمی آید. جای تعجب ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۱۱:۰۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
همین سد سازی های بیجا داره باعث از بین رفتن خوزستان داره میشه من خودم اهول اهوازم همین حالا بستر رودخانه کارون خشک خشکه اون آبی که وارد منزل مردم بیچاره شد بیشتر آب فاضلابه تا بارون
Afghanistan
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
این سیل آذر ماه ارتباطی به سدها ندارد قبل از بارندگی هم بعضی از قسمتهای شهر مملو از فاضلاب بودند چون اهواز فاقد یک سیستم فاضلاب مهندسی می باشد.
Denmark
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
Denmark
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
وقتی کاری از دستتان برنمی‌آید حداقل استعفا دهید
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۱۰:۵۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
هر فرد غیر متخصص هم میدونه مسیل بهترین و ارزانترین راه برای کنترل و هدایت سیل آب است تا حالا تو ایجادش در بسیاری مناطق کوتاهی کردند .خوب الان سریعا ایجاد کنند.
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۰:۴۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
نفت صادر نمی‌شود و پول نیست!! فکری عاجل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
علت تمام مشکلات سرکار امدن مدیران مسئولان و استخدام افراد و شکارمندان سهمیه ای و پارتی دار هست. خیلی از افراد با استعداد و نخبه یا از مملکت خارج میشن یا بدلیل نداشتن سهمیه و پارتی به حاشیه می روند. از طرفی همتی هم برای تغییر و تحول در مهندسی سازی شهرها و زیر ساختها وجود ندارد. در این شرایط باید از نمونه های موفق خارجی الگو گرفت و انها را پیاده سازی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
یک متخصص شهرسازی
۱۰:۳۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
کارهای علمی زیادی برای شناخت دلایل و ارایه راهکار انجام شد، کو گوش شنوا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
شونصد صفحه الان نوشتی ولی بازهم هیچ اتفاقی نمیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
بابا به داد این ملت برسین گرانی: تورم "فشار اقتصادی کمر ملت رو شکسته
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۲۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
خودتون انتخاب کردین دیگه....خیلی هم خوبه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
اگه هر ایرانی یه گالن آب از کوه زاگرس اینور ریخته بود هم اینطرف از خشکسالی نجات پیدا میکرد هم اونطرف از سیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
پ ازدست کی بربیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
مگه میشه کار برنیاد فقط بشینیم بگیم خدایا سیل راه ننداز!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
بايد آب زيادي سدها رو پمپاژ كرد به جاهاي ديگه
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۸:۴۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
واقعا که ....
یعنی پیش بینی وقوع باران زیاد و ایجاد کانال یا آزاد سازی بهتر بستر جوب ها و رود خانه ها غیر ممکنه یا فکر جای دیگست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
چشم مردم روشن تر...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
کاری بر نمی آید جز دعا یک روز برای بآران و یک روز برای کاهش بارش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
کلا همه ی سازمان ها رو یکی کنید کلا 5 تا وزارت خانه داشته باشیم همه رو وصل هم کنید که کسی دیگری رو مقصر نکند
Iran (Islamic Republic of)
Milad67
۰۸:۱۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
مسئول...!!!!
دارید راجب کدوم مسئول حرف میزنید...!!!؟؟؟
توی این 6 سال که دولت یازدهم و دوازدهم روی کار اومده مردم دارن کشور را اداره میکنند...
اگه مسئول داشتیم این حال روز مردم نبود...
از یک طرف گرانی از یک طرف زلزله از یک طرف سیل...اگر مدیریت درستی داشتیم و مسئولین درست الان این وضع پیش نمیومد...
وقتی رئیس جمهور کشور مرد دوم ایران که مسئولیت اداره کشور را در دست دارد میگه من از زمان اجرای گرانی بنزین خبر نداشتم دیگه از این مرد چی توقع دارید...وزیراشم که میگن ما هیچ کاره ایم...
بعضی از نمایندگان مجلس هم که فقط نماینده هستند دیگه هیچ کاری نمیکنند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
خدا امواتت رو بیامرزه حرف حق زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
وقتی تورم بالا میره و دولت خرجهای زیاد در جاهایی که نیاز نیست انجام میده همینه دیگه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
اگر کاری از دستان بر می امد باید تعجب کرد دولت پیرو از کار افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
این مسئولان حرص ما را در آورده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
و شما تَکرار کننده ها هم حرص ما در اوردین اگر هوا نداریم ولی هواتو داریم
آخرین اخبار