وظیفه گفت: از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون استان‌های غرب کشور بارش‌های کمتر از نرمال دریافت کردند.

بارندگیاحد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش باران در سال زراعی جدید، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار، بارندگی‌های کل کشور از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به دوره بلندمدت بیش از نرمال بوده است.
 
او افزود: از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و به طور خفیف‌تر اردبیل نسبت به دوره بلندمدت کمتر از نرمال بارش دریافت کردند به طوری که میزان درصد منفی بارش در آذربایجان شرقی حدود ۳۰ درصد کمتر از نرمال است.
 
رئیس مرکز خشکسالی کشور درباره آخرین وضعیت بارش طی هفته‌های آتی در کشور، گفت: بنابر نقشه‌های هواشناسی طی دو هفته آینده بارندگی در نیمه شمالی کشور، دامنه‌های غرب زاگرس و استان مرکزی متمرکز است و بیشترین بارش بر دامنه‌های غرب زاگرس مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان، بخش‌های شمال غرب و شمال خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و سواحل شمال کشور خواهد بود.

 
به گفته وظیفه  چشم‌انداز‌های مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند که از نیمه دوم دی و بهمن بارندگی در جنوب غرب کاهش می‌یابد و به عبارت دیگر بی‌هنجاری منفی در این مناطق خواهیم داشت.
 

کشور همچنان در خشکسالی به سر می‌برد

 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه خروج از دوره خشکسالی جنبه‌های مختلفی دارد، گفت: خشکسالی از دیدگاه هواشناسی، هیدرولوژیک، اقتصادی و اجتماعی متفاوت است؛ به عنوان مثال هر زمانی که بارش‌ها مناسب باشد، از نظر هواشناسی شرایط نرمال است، اما به هر حال آب‌های سطحی و زیرزمینی به هم پیوسته هستند که باتوجه به مصرف و میزان برداشت قابل توجه از سفره‌های زیرزمینی از منظر هیدرولوژیک همچنان دچار خشکسالی هستیم و این بارندگی‌های نرمال و بیش از نرمال تا حدی بر این موضوع اثرگذار خواهد بود.
 
او ادامه داد: باتوجه به آنکه خشکسالی از دیدگاه هواشناسی و کشاورزی متفاوت است، از این رو به سبب مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، همچنان در خشکسالی به سر می‌بریم.
 
رئیس مرکز خشکسالی کشور با اشاره به اینکه دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته ۱ درجه افزایش یافته است، اظهار کرد: کشور ما از این قاعده مستثنی نیست و بنابر مدل‌های اقلیمی در نیمه دوم دی و بهمن نیمه غربی کشور که بارش کمتری دریافت کرده است، ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال افزایش دما خواهد داشت.
 
وظیفه در پایان تصریح کرد: در سال زراعی گذشته بعد از ۱۰ تا ۱۱ سال خشکسالی شرایط اقلیمی بسیار مناسب بود، اما یک سال بارندگی بیش از نرمال بیانگر خروج از خشکسالی و جبران کمبود منابع آبی در سال‌های گذشته نیست.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار