تاجبخش گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر هنوز وضعیت آب‌های زیر زمینی نا مساعد است و ما ۱۰ سال با کمبود آن مواجه هستیم.

وضعیت آب‌های زیرزمینی همچنان خطرناک است/ ایران هنوز در وضعیت خشکسالی به سر می‌بردبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جوان فرزانه تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع لجستیک گفت: حوزه هواشناسی در بین حوزه‌های هوایی و هواپیمایی حساس‌ترین بخش به شمار می‌رود و شرکت فرودگاه‌های کشور در زمان عملیات در زمان نشست و برداشت و از اطلاعات این حوزه استفاده می‌کند.

او افزود: ما تلاش می‌کنیم با استفاده از دانش روز دنیا بتوانیم نیاز‌های بخش هوایی و فرودگاهی را به توجه در استاندارد‌ها رعایت کنیم.

تاجبخش با بیان اینکه طبق قانون مدیریت بحران سه نوع تکلیف اساسی را برای حوزه هواشناسی بر عهده ما گذاشته‌اند، گفت: در حوزه هواشناسی سازمان‌های خصوصی و غیر خصوصی اقدام به اعلام وضعیت هوا می‌کنند، گفت: باید در این زمان اعلام کنیم که تنها نهادی که برای وضعیت هوا در این بخش‌ها باید پاسخگو باشد سازمان هواشناسی کشور است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور درباره بروز وضعیت هوای کشور به سال ترآبی بیان کرد: مجلس راهکار‌هایی را در این حوزه ارائه کرده است، اما باید اعلام کنیم که طبق داده‌هایی که برای این حوزه وجود دارد سازمان هواشناسی قادر به پیش بینی‌های دو روزه و سه روزه است و باید این موضوع را قبول کنیم که بسیاری از اطلاعات ما شاید با واقعیت تطابق نداشته باشد، اما تملام تلاشمان را می‌کنیم که سرویس‌های خوب در این حوزه اعمال کنیم.

او گفت: اگر در زمان وقوع سیلابی که در سال گذشته رخ داده بود پیش بینی‌های دقیق را نمی‌کردیم میزان کشته‌ها در استان لرستان بالای ۲۲ نفر بود.
بیشتر بخوانید: خرید هواپیما همچنان ادامه دارد/ مشکل سوخت رسانی به هواپیما‌ها برطرف نشده است

تاجبخش اظهار کرد: سایت‌ها و اطلاعاتی که سازمان هواشناسی ارائه می‌دهد سعی می‌کند با استفاده از جدیدترین تجهیزات اطلاعات کاملی را به مردم دهد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه تغییر اقلیم در کشور رخ داده است گفت: ما هنوز از سال خشکی خارج نشده‌ایم و با توجه به آنکه ظرفیت آب‌های زیر زمینی ما بسیار پایین است و ما ده سال عقب هستیم بنابراین با وجود بارش‌هایی که از سال گذشته آغاز شده و تا پاییز امسال هنوز وضعیت نرمال ایجاد نشده و ما در خشکسالی به سر می‌بریم.

او اظهار کرد: مسئله بوی نامطلوبی که در روز‌های گذشته در استان تهران راه افتاده به دلیل اتمسفر است و به دلیل شرایط نامساعدی که در آلودگی هوا ایجاد شده منشا این بود متاسفانه هنوز مشخص نیست.

او تاکید کرد: اگر پیش بینی سازمان هواشناسی نبود در سیلاب گلستان بیش از هزار نفر کشته می‌دادیم.
 
تاجبخش تاکید کرد: منابع سازمان هواشناسی برای خرید تجهیزات در کل کشور کافی نیست بنابراین سازمان‌های هشدار سیل نسل چهارم را در برخی از مناطق نصب کردیم.
 
تاجبخش با اشاره به اعلام آخرین تغییرات اقلیمی جهان در سال ۲۰۲۰ گفت: آخرین گزارش مربوط به ۲۰۱۳ بوده و ما گزارش مرتبط با ایران را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده‌ایم.
 
تاجبخش ادامه داد: بررسی تغییر اقلیم بر اساس تولید گاز دی اکسید کربن است و در ایران هم داده و اطلاعاتی بر اساس این موضوع ارائه شده است با همین سناریو اگر تولید دی اکسید کربن را کاهش ندهیم تا سال ۲۰۶۰ در حالت خشکسالی باقی می‌مانیم و قطعا افزایش خشکسالی با افزایش تولید گاز دی اکلسید کربن ارتباط دارد.
 
او ادامه داد: البته در ایران ۱۱ سال متوالی خشکسالی را پشت سر گذاشتیم و آب‌های زیرزمینی به حداقل رسیده بنابراین تا زمانی که آب‌های زیرزمینی تامین نشود این خشکسالی ادامه خواهد داشت.
 
تاجبخش در باره این موضوع که برخی از نهاد‌ها و دستگاه‌ها مدعی هستند که در رخداد سیل اخیر سازمان هواشناسی گزارش‌های متربط را در زمان مقرر به ما اعلام نکرده و دلیل خسارت بالا کوتاهی سازمان سازمان هواشناسی بوده است، گفت: سیلاب فرودرین امسال از پدیده‌های حدی بود به این معنا که حداکثر ۱۵ روز زودتر از این رخداد امکان پیش بینی آن را داشتیم.
 
او تاکید کرد: طبیعی است امکان پیش بینی این رخداد در بلندمدت وجود نداشت و هیچ الگوی اروپایی و آمریکایی نمی‌توانست ۱۵ روز زودتر سیل فرودین امسال را پیش بینی کند و در این مورد تنها پنج الی سه روز زودتر می‌توانستیم این اتفاق را پیش بینی کنیم.
 
تاجبخش ادامه داد: ما حداکثر ۷۲ ساعت زودتر سیلاب فروردین اعلام کردیم و هشدار‌ها و اطلاعیه‌ها به دو صورت استانی و ستادی به نهاد‌های مختلف ارائه شد.
 
رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: گزارش عملکرد سازمان هواشناسی در رخداد سیل فرودین ماه به کمیسیون عمران ارائه شده، اما هنوز در صحن علنی قرائت نشده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار