ناو‌های هواپیمابر چین به عنوان نماد‌های قدرت نظامی در جهان آن هم برای ارتشی که چند دهه عمدتا بر جنگ‌افزار‌های زمینی متمرکز بوده است، دستاورد‌های مهمی محسوب می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، چین روز سه‌شنبه با بهره برداری از نخستین ناو هواپیمابر ساخته شده در این کشور به نقطه عطف تازه‌ای برای ایجاد نیروی دریایی پیشرفته‌ای رسید که بتواند تسلط آمریکا بر دریا‌ها بویژه در اقیانوس آرام را به چالش بکشد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: تلویزیون چین اعلام کرد مراسم رونمایی از این ناو هواپیمابر با حضور شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور در یک پایگاه دریایی در جنوب چین برگزار شد. این ناو هواپیمابر می‌تواند در سراسر جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین و تنگه تایوان قدرت‌نمایی کند و این رویدادی است که آمریکا و قدرت‌های دیگر در اقیانوس آرام از جمله ژاپن و استرالیا با نگرانی آن را زیر نظر دارند.

«متیو فانائوله» محقق در «پروژه قدرت چین» در موسسه «مطالعات بین‌المللی و راهبردی» واشنگتن که رویداد‌های نظامی چین را بررسی می‌کند، گفت: این یک نقطه عطف برای چین است. کشور‌های معدودی توانایی استقرار ناو‌های هواپیمابر را دارند و چین اکنون دو ناو هواپیمابر در اختیار دارد و در جمع کشور‌های برتر قرار می‌گیرد. 

چین ساخت سومین ناو هواپیمابر خود را در مکانی نزدیک شانگهای آغاز کرده است و در خصوص طرح‌های مربوط به چهارمین ناو هواپیمابر هم گزارش‌هایی وجود دارد. به این ترتیب، چین پس از آمریکا که اکنون ۱۰ فروند ناوهواپیمابر فعال در اختیار دارد، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

ناو هواپیمابر دوم چین «شاندونگ» نام دارد و از روی ناو هواپیمابر نخست چین با نام «لیائونینگ» ساخته شده است. لیائونینگ پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی به مبلغ ۲۰ میلیون دلار از اوکراین خریداری و بازسازی شد.

لیائونینگ سال ۲۰۱۲ به ناوگان نیروی دریایی ارتش خلق چین ملحق شد. در حالی که ناو هواپیمابر لیائونینگ توانایی حمل ۲۴ فروند جت جنگنده جِی- ۱۵ را دارد، ناو هواپیمابر دوم یعنی شاندونگ می‌تواند ۳۶ فروند از این هواپیما‌ها و نیز سایر هواپیما‌ها و بالگرد‌ها را حمل کند. هواپیما‌های جی- ۱۵ نیز از روی طرح‌های زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده‌اند. وقوع چند مورد حادثه برای این هواپیماها، تسلط چین بر چالش‌های فناوری مربوط به هواپیما‌های مورد نیاز در نیروی دریایی را زیر سؤال برده است.

دو ناو هواپیمابر چین در مقایسه با ناوگان آمریکا که با انرژی هسته‌ای کار می‌کنند، پیچیدگی‌های کمتری دارند. در عین حال، ناو‌های هواپیمابر چین، به عنوان نماد‌های قدرت نظامی در جهان آن هم برای ارتشی که چند دهه عمدتا بر جنگ افزار‌های زمینی متمرکز بوده است، دستاورد‌های مهمی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار