مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: مجوز پُر کردن ۱۵۰ چاه غیر مجاز در محدوده تالاب پریشان کازرون صادر شد.

صدور مجوز پُر کردن چاه‌های غیر مجاز اطراف تالاب پریشانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در حاشیه نشست بررسی راهکار‌های احیای تالاب پریشان کازرون گفت: ۳۵۰ چاه غیرمجاز در محدوده تالاب پریشان کازرون وجود دارد که به تازگی مجوز و احکام قضایی برای پرُ کردن ۱۵۰ حلقه از این چاه‌ها صادر شده و منتظر اجرای آن هستیم.

حمید ظهرابی افزود:کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی پیرامون تالاب پریشان و همچنین انتقال آب از سد نرگسی به این تالاب از جمله راهکار‌هایی است که برای احیای این مکان پیش‌بینی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: برای کاستن از میزان مصرف آب در اراضی کشاورزی اطراف تالاب، تلاش‌ها مبتنی بر این است که با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد و همچنین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، برنامه‌ای مشترک و منسجم برای کشاورزی پایدار با رویکرد کاهش مصرف آب و معیشت جایگزین برای بهره‌برداران این منطقه عملیاتی شود.

او اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست فارس برای تحقق این موضوع چهار میلیارد ریال اختصاص داده و امیدواریم دفتر عمران سازمان ملل متحد و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز مبالغی را تخصیص دهند تا اقدامی جدی در زمینه بهبود کشاورزی پایدار با رویکرد کاهش مصرف آب در منطقه یاد شده ایجاد کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس انتقال آب از سد نرگسی را به عنوان راهکار دیگری برای احیای تالاب پریشان اعلام کرد و گفت: نخستین گام اجرای این طرح مطالعه و ارزیابی وضعیت و کیفیت انتقال آب سد نرگسی برای تزریق به تالاب است که از نظر علمی باید مورد تایید کارشناسان قرار گیرد ..

ظهرابی، اعتبار اولیه برای انجام مطالعات لازم به منظور انتقال آب سد نرگسی به تالاب پریشان را پنج میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: در صورتیکه انتقال آب سد مناسب برای تزریق به تالاب نباشد، از این آب برای آبیاری اراضی کشاورزی اطراف تالاب استفاده خواهد شد و همین موضوع موجب صرفه جویی در منابع آبی می‌شود که پیرامون تالاب وجود دارد و در نتیجه به احیای این مکان کمک می‌کند.

تالاب پریشان یا فامور کازرون هفتمین تالاب بین‌المللی کشور است با وسعت حدود ۴۳ کیلومترمربع در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون قرار داد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۰:۰۴ ۲۳ تير ۱۴۰۲
من فک میکنم اول رعیتی اداره آب شهرستان کازرون باید جوابگو باشند ک چطور مجوز دادن اطراف چشمه های منتهی ب دریاچه چاه بزنن و پروانه بدن الان من بومی تالاب 4تا خونواده از یه چاه 4هکتار آب میگیریم اما کنار دسمون مجوز دارش 30هکتار آب بلند می‌کنه بعدم اول آب سد بیارید بعد زندگی ما رو نابود کنید شماها 43ساله هنوز ی شغل ایجاد نکردیم اینجا هیچ فقط داعم جلسه جلسه مطمعن باشید ما چاهمون پر بشه همه مجوز دارا میفرسیم هوا خون ای ملت گردن شماست ک هر روز ی آتیشی بپا میکنید یا همه یا هیشکی