ذاکریان گفت:ایجاد مسیر‌های یکپارچه دوچرخه، ایستگاه‌های دوچرخه، دوچرخه اشتراکی به‌ صورت جامع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،عباس ذاکریان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم صبح امروزبه مناسبت ۲۶ آذرماه روز ملی حمل‌ونقل برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های تدوین‌شده برای یک سال آینده گفت: همکاری بین شهرداری با خبرنگاران می‌تواند در اتخاذ تصمیمات اثرگذار، مؤثر باشد.

ذاکریان حمل‌ونقل عمومی را موردبررسی قرارداد و افزود: تنها حمل‌ونقل عمومی فعال در شهر قم اتوبوسرانی بوده که با چالش‌های مختلفی در این حوزه روبه‌رو هستیم، در سال گذشته ۱۰۲ دستگاه اتوبوس خریداری‌شده و ۲۶ دستگاه اتوبوس دیگر قرارداد بسته‌شده که ۶ دستگاه آن وارد ناوگان شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم به طرح تجاری‌سازی حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در این طرح که مصوبه شورای اقتصاد را دارد پیش‌بینی‌شده از محل صرفه جویی سوخت و صادرات سوخت به خودروساز‌ها برای خرید خودرو بودجه داده شود و ۵۰ درصد هزینه خودرو را نیز بانک مرکزی با تسهیلات واگذار کند و قم تنها شهری بوده که به مرحله قرارداد نیز رسیده است.

او ادامه داد: تا امروز با ۳ شرکت خودروساز مذاکره کرده و امیدواریم تا هفته آینده این قرارداد قطعی شود، بخش بازسازی اتوبوس‌ها نیز به علت قطع تولید اتوبوس در شرکت‌های خودروساز و قیمت بالای خرید اتوبوس موردتوجه بیشتر شهرداری قم قرارگرفته است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم آخرین واگذاری اتوبوس به شهرداری‌ها را ۱۰ سال گذشته اعلام ویادآورشد: چنانچه اتوبوسی نیز واگذار شود قیمت اتوبوس‌ها به حدود دو میلیارد رسیده که در توان خرید شهرداری و متقاضی نیست و قم ازجمله شهر‌هایی است که در بازسازی پیشرو است.

ذاکریان آغاز بازسازی اتوبوس‌ها را با ۵۶ اتوبوس مطرح کرد و گفت: اتوبوس‌های بخش خصوصی در صورت ارائه کمک‌های دولتی نیز با تخصیص بودجه بلاعوض بازسازی‌شده و هزینه بازسازی آن بین ۱۵۰ میلیون تومان تا ۳۵۰ میلیون تومان متفاوت است.

او بازنگری خطوط اتوبوسرانی را نیز تشریح و بیان کرد: در مطالعات انجام‌شده در طرح جامع حمل‌ونقل کاهش استفاده مردم از اتوبوس‌ها قابل‌توجه بود و این امر سبب بازنگری در خطوط شد و خطوط از قطری به شعاعی تبدیل شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد:با پایان ۱۰ سال قرارداد اتوبوس‌ها، بهره‌برداری اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود و اتوبوس‌ها می‌توانند با قرارداد جدید و بر مبنای جدید پیمایشی دوباره وارد ناوگان شوند.

ذاکریان اجرای QR کد‌ها در تاکسی‌ها را با تأخیر اعلام کرد و گفت: متأسفانه نتوانستیم به‌موقع این طرح را آغاز کنیم، اما از اواخر آذر این طرح با ۵۰ تاکسی شروع‌شده و مشکل پرداخت هزینه به‌صورت نقدی حل می‌شود.

او چالش‌های پایانه جنوبی را مطرح و تصریح کرد: جابه‌جایی‌هایی که در زمین پایانه و تغییر مسیر جاده ایجاد شد ساخت پایانه را متوقف کرده و در حال حاضر هنوز و باوجود تأکید شورای ترافیک زمینی به‌صورت رسمی به شهرداری واگذار نشده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: خط‌کشی در معابر با سیستم جدید رنگ‌های دوجزئی و طرح و الگو در حال انجام بوده و تابلو‌هایی که در سه فاز طراحی‌شده در حال نصب و تکمیل است.

ذاکریان از تدوین نهایی طرح جامع حمل‌ونقل شهر قم با افق ۵ سال و ۱۵ سال تا پایان سال خبر داد و ابراز کرد: در طرح جامع تمام سیاست‌های اجرایی در حوزه حمل‌ونقل بیان‌شده و این مطالعات نقش راه شهرداری در افق ۱۵ سال آینده خواهد بود.

او اتمام طرح جامع دوچرخه‌سواری را نیز تا پایان سال اعلام کرد و گفت: ایجاد مسیر‌های یکپارچه دوچرخه، ایستگاه‌های دوچرخه، دوچرخه اشتراکی و مسائل مربوط به آن به‌صورت جامع موردبررسی قرار می‌گیرد.

ذاکریان قم را در هوشمند سازی تقاطع‌ها ضعیف خواند و بیان کرد: در سال آینده ۱۰ تقاطع به‌صورت مرکزی هوشمند شده و در حال حاضر ۱۰ تقاطع به‌صورت منفرد هوشمند است و برای هوشمند سازی مرکزی ۱۰ تقاطع در حال استانداردسازی و بهسازی است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از طراحی ۳ پارک ترافیک خبر داد و افزود: پارک ترافیک پردیسان به مرحله مناقصه رسیده و طراحی این دو پارک تمام‌شده و پارک ۱۵ خرداد نیز توسط سازمان ترافیک تجهیز و ایمن شده و به آموزش‌وپرورش واگذارشده است.

ذاکریان طرح پیاده‌رو‌های پیوسته در شهر را در حال مطالعه خواند و عنوان کرد: پیاده راه صفاییه و دور شهر آغازشده و مشاور در حال انجام مطالعات آن بوده تا عابر پیاده بدون تقابل با خودرو حرکت کند و در آینده این طرح به هسته مرکزی نیز تسریع داده می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ضابطه‌مند شدن تاکسی‌های اینترنتی را اعلام و خاطرنشان کرد: با ابلاغ دستورالعمل وزارت کشور تاکسی‌های اینترنتی زیر نظر شهرداری آمده و قرارداد بسته‌اند و بخشی از انتظارات ما در این قرارداد برآورده می‌شود.

او پارکینگ را یکی از زخم‌های کهنه شهر دانست و بیان کرد: تملک در سال‌های گذشته موفق نبوده و نیست و پر چالش است، شهرداری برای رفع این مشکل به سمت استفاده از ظرفیت زیر معابر حرکت کرده و مشاور در حال جانمایی است و نخستین نقطه در بلوار یاران و باجک مشخص و تا سال آینده عملیات عمرانی آن آغاز می‌شود.

ذاکریان از طراحی سامانه‌ای متمرکز سما یعنی سامانه ثبت اطلاع سفر، خودرو و راننده خبر داد و تصریح کرد: شهرداری نظارت‌ها را از طریق این سامانه انجام داده و اطلاعات خودرو راننده و سفر را کنترل می‌کند و تپ سی نخستین شرکت فعال در قم، قرارداد را امضا کرده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی را بر اساس سامان سما دانست و ادامه داد: بر اساس دستورالعمل سقف نرخ دریافتی در تاکسی‌های اینترنتی نباید بالاتر از نرخ مصوبه شورا بوده و تخلفات دیگر نیز بر اساس دو کمیته هیئت نظارتی و کمیته ایمنی موردبررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: حمل ونقل ، شهرداری قم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار