معاون میراث فرهنگی کردستان گفت: هم اکنون تعیین عرصه و حریم چهار اثر تاریخی این استان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، در حال انجام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، محمد رشیدی معاون میراث فرهنگی کردستان گفت: این آثار شامل عمارت وکیل الملک، خانه مصری و تپه‌های تاریخی و باستانی گریاشان سنندج و زیویه سقز است.

او با بیان اینکه شورای عالی ثبت و حریم با محوریت تعیین عرصه و حریم برای عمارت وکیل الملک و خانه مصری سنندج در وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شده است، اضافه کرد: این شورا برای بررسی و تعیین حریم و عرصه تپه‌های باستانی گریاشان و زیویه نیز به زودی با اتمام مراحل کارشناسی برگزار می‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه عمارت وکیل الملک در سنندج از آثار شاخص دوران زندیه است که در سال ١٣٥٥ بازسازی شده است، افزود: این بنا دارای اوروسی‌های زیبا، بزرگ و کلاه فرنگی بوده که ایوان ستون دار رو به خیابان، آن را از سایر بنا‌های تاریخی متمایز کرده است.

رشیدی یادآور شد: خانه مصری هم در محله آغه زمان با ۹۰۰ متر مربع زیربان در ۲ طبقه متعلق به دوران پهلوی بوده که حیاط این بنا سنگ فرش و حوض میانی به صورت قوس کلیل از سنگ تراشیده، ساخته شده است.

اوتاکید کرد: تپه گریاشان در حاشیه جنوب‌شرقی شهر سنندج واقع شده و براساس شواهد سطحی، قدمت آن به دوره‌ی مس و سنگ میانی باز می‌گردد که این محوطه از قدیمی‌ترین محوطه‌های شناسایی شده در محدوده سنندج است.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: این تپه در دوره‌های اسلام و قبل از اسلام نیز در کاربرد‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته که سفالینه‌های کشف شده در آن گویای کاربرد آن در دوره‌های مختلف تاریخی است.

رشیدی اظهار داشت: تپه باستانی قلعه زیویه بر روی یکی از کوه‌های نسبتا مرتفع در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز در روستای زیویه قرار گرفته و حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد در دوره حکومت اقوام ماد به عنوان قلعه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

او افزود: تعیین عرصه و حریم برای بنا‌های تاریخی مانع از تخریب، تعرض و ساخت و ساز در حریم این بنا‌ها می‌شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.