مرمت و بهسازی ۵۰ بنا از ۲۰۰ بنای تاریخی استان کردستان توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان در دست انجام است.

مرمت۵۰ بنای تاریخی در کردستانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: ۵۰ بنای تاریخی این استان امسال از محل اعتبارات ملی و استانی مرمت و بازسازی می‌شوند.
محسن علوی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی هنوز اعتبارات این ۵۰ بنا مشخص نشده است، اظهار داشت: سال گذشته ۳۶ بنای استان مرمت شد که در مجموع برای مرمت این بنا‌ها اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال هزینه شد.
وی افزود: از بنا‌های شاخص مرمت شده این استان در سال گذشته می‌توان به عمارت خسروآباد، مشیر دیوان، حمام خان، بازار سرپوشیده سنندج و بازار بیجار اشاره کرد.
علوی اضافه کرد: مرمت منزل گله داری، مسجد روستای بزلانه، مسجد روستای پالنگان، دربند روستای ژیوار، مرمت و ساماندهی مقبره صیدی هورامی، مرمت و راه اندازی دفتر پایگاه منظر فرهنگی هورامان، مرمت و راه‌اندازی مهمانسرای پایگاه هورامان، مرمت و ساماندهی مقبره صفورا خانم و آماده کردن ساختمان صنایع دستی روستای ژریژه در راستای حفظ و نگهداری از میراث کردستان انجام شده است.
وی تاکید کرد: مرمت منزل مجتهدی، آزموده اردلان، صحرایی و حمام وکیل با حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است.
علوی با اشاره به اینکه ۱۲۰ اثر تاریخی در استان نیاز به محافظت و مرمت سالیانه دارد، گفت: ۲ هزار اثر تاریخی در کردستان شناسایی شده که ۸۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

انتهای پیام/ت

مرمت آثار تاریخی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.