تبریزی گفت: تا کنون ۹۹ درصد از روستاییان و ۹۱ درصد از عشایر خدمات بهداشتی درمانی دریافت کرده‌اند.

پوشش همگانی سلامت به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر صادق تبریزی، قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم گرامیداشت پوشش همگانی سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف برنامه‌های وزارت بهداشت دسترسی بیشتر مردم به مراقبت‌های سلامت و بهداشتی است و ما باید به سمت بیمارستان محوری شدن در راستای افزایش دسترسی مردم به مراقبت‌های بهداشتی برویم.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: متأسفانه کشور‌ها به سمت تجاری سازی نظام سلامت، دارو‌ها و بیمارستان‌ها تبدیل به یک صنعت شده‌اند، اما امروزه با دستور سازمان بهداشت جهانی اصلاحاتی در کشور‌ها در حال انجام است که بر اساس آن اهداف ۱۷ گانه در قالب توسعه پایدار نظام سلامت در کشور‌ها پیاده‌سازی و اجرا شود.

او تأکید کرد: یکی از اهداف وزارت بهداشت دسترسی مردم به مراقبت‌های بهداشتی خوب و با کیفیت است و یکی از برنامه‌های ما دسترسی مردم به خدمات بهداشتی ،درمانی مناسب است.

تبریزی اضافه کرد: محافظت از مردم، کاهش پرداختی از جیب، اصلاح ساختار، اولویت بندی کارها، ارتقای کیفیت خدمات از جمله اقدامات ما برای ارتقای مراقبت‌های بهداشتی و پوشش همگانی سلامت است.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و پوشش همگانی سلامت ما ۲۷ میلیون نفر ساکن در روستا و یک میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت عشایر را تحت پوشش خود قرار داده‌ایم و همچنین ۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری و ۱۱ میلیون حاشیه نشین شهر‌ها تحت پوشش همگانی سلامت و مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند.

فعالیت بیش از ۳ هزار بهورز در خانه‌های بهداشت کشور 

او ادامه داد: تا سال ۹۶، ۹.۵ میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و تا به امروز ۱۷ هزار و ۹۴۵ خانه بهداشت راه‌اندازی و ۳ هزار بهورز در این مراکز مشغول به کار شده‌اند.

تبریزی اضافه کرد: ۲ هزار و ۷۹۴ مرکز جامع سلامت روستایی، ۵ هزار و ۴۸۹ پایگاه سلامت شهری و ۲ هزار و ۷۲۳ مرکز جامع خدمات شهری راه اندازی شده است و امروزه پوشش همگانی در روستا‌ها ۹۸ درصد و در بین جمعیت شهری به ۹۳ درصد رسیده است.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر ۳۳۲ مرکز خدمات جامع سلامت در حاشیه شهر‌ها راه اندازی و ۷۴۷ پایگاه سلامت به مراجعه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی مناسب را ارائه می‌دهند.

او ادامه داد: در حال حاضر ۸۸.۳ درصد از جمعیت ساکن در شهرها، ۹۹ درصد از روستاییان، ۹۱ درصد از عشایر و ۸۸.۶ درصد از مردم حاشیه شهر‌ها از ما خدمات بهداشتی درمانی دریافت کرده‌اند.

تبریزی گفت: در حال حاضر طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران به صورت پایلوت اجرا می‌شود و همچنین پزشک خانواده در روستا و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر نیز در حال اجرا است.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: ما نتوانستیم اعتبارات لازم را تأمین کنیم و مسائلی مانند یک درصد ارزش افزوده، هدفمندی یارانه‌ها و منابع صندوق‌های بیمه‌گر را داشته باشیم.

او ادامه داد: اجرای برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران انجام می‌شود و این کار به همراه بیمه روستایی در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و روستا‌ها انجام می‌گیرد.

مشارکت سازمان‌های بیمه‌گر در زمینه پوشش خدمات

تبریزی با اشاره به اینکه تقویت سطح‌بندی خدمات و نظام ارجاع و اجرای برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت است، افزود: در زمینه پوشش خدمات، سازمان‌های بیمه‌گر، بخش خصوصی و دولتی مشارکت جدی دارند.

او اضافه کرد: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از اقدامات پیش رو است به طوری که سیستم مدیریت سلامت منطقه، ارتباط با سطوح بالاتر ارائه خدمات فعال، برون سپاری و خرید راهبردی، عدم تمرکز خدمات ادقام یافته، پایش، ارزشیابی و ارتقاء مستمر کیفیت از جمله دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: خدمات ارتقاء سلامت، پیشگیری، درمان سرپایی و تمام بخشی، جزو مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه است و کار‌های خوبی برای اجرای این موضوع در سراسر کشور انجام شده است.

تبریزی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت، ارتقاء کیفیت و اجرای برنامه PHCMI است که هدف کلی ارتقاء نظام مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه برای دستیابی UHC است و در این خصوص ۱۲۱ شاخص استاندارد بین‌المللی ارزیابی و نقاط ضعف شناسایی شده است. یکی از ابعاد پوشش همگانی سلامت، کاهش هزینه، پوشش خدمات، پوشش جمعیت و ارتقاء کیفیت است که در این خصوص وزارت بهداشت پس از طرح تحول اقدامات خوبی را انجام داده است و مشارکت‌های بین بخشی خوبی برای اجرای هرچه بهتر پوشش همگانی در سراسر کشور کشور انجام گرفته است.

او ادامه داد: پیشنهاد‌های پوشش همگامی شامل تقویت رهبری و مدیریت، بازتعریف نظام ارائه خدمات، مشارکت بخش دولتی و خصوصی و تجمیع منابع مالی نظام سلامت است.

مراقبت‌های اولیه، اولویت موردنیاز ما برای بهبود سلامت جامعه

در ادامه مراسم، آسایی نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: مراقبت‌های اولیه بهداشتی موتور برنامه‌ریزی و محرک برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت است و مراقبت‌های اولیه اولویت موردنیاز ما برای بهبود سلامت جامعه محسوب می‌شود.

نماینده سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: مراقبت‌های بهداشتی خوبی از طریق بهورز و مراقبان سلامت در سراسر کشور انجام می‌شود؛ مراقبت فرصتی را ایجاد کرده تا بخش‌های مختلف اعم از آموزش، سوادآموزی، تغذیه، آب و فاضلاب توسعه پیدا کند. من معتقدم که مراقبت‌های بهداشتی یک رویکرد مشترک است و مرگ و میر با اجرای صحیح مراقبت‌های بهداشتی در کشور‌های مختلف پیشگیری می‌شود و سازمان بهداشت جهانی نیز از مراقبت به عنوان یک موضوع مقرون به صرفه یاد می‌کند. امروزه بین ۳۳ تا ۴۹ درصد از مردم دنیا به مراقبت‌های بهداشتی و خدمات ضروری دسترسی دارند که این آمار در سال ۲۰۳۰ به ۳۹ تا ۶۳ درصد می‌رسد. طبق آمار ۲۱۰ میلیون نفر در دنیا بیش از ۲۵ درصد از درآمد خود را به خدمات بهداشتی اختصاص می‌دهند.

آسایی اضافه کرد: امروزه کشور‌های با متوسط درآمد بالا به موضوع مراقبت‌های بهداشتی اهمیت می‌دهند و سازمان بهداشت جهانی تأکید جدی به این مسئله و عدالت در خدمات دارد. معتقدم که بسته‌های ما در زمینه مراقبت‌های بهداشتی به گونه‌ای طراحی شده که نیاز مردم را برطرف کند و باید خدمات خوبی را برای معلولان در برنامه‌ریزی‌های خود مدنظر قرار دهیم.

او با اشار به اینکه سیستم ما مبتنی بر تحقیقات است و خدمات بهداشتی و درمانی در سطح استاندارد در سراسر کشور ارائه می‌شود، افزود: پوشش بهداشتی در کشور به ۹۸ درصد رسیده و این مسئله باعث شده تا میزان مرگ و میر مادران و کودکان کاهش پیدا کند و در اجلاس سال ۲۰۱۸ آستانه، تمام کشور‌ها بر ارزش مراقبت‌های بهداشتی تأکید کرده‌اند.

لزوم کاهش پرداختی از جیب به زیر ۲۰ درصد

نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در سمنان، قزوین و کاشان شروع شده است و سفیران سلامت که در این طرح تربیت می‌شوند، مراقبت‌های اولیه را ارائه می‌دهند.

آسایی گفت: میزان پرداختی از جیب باید به زیر ۲۰ درصد برسد و من معتقدم که اجرای طرح مراقبت در منزل از بروز عفونت‌های بیمارستانی کم می‌کند و این طرح باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار