برخی از صاحبان آثار در بخش جایزه آوینی جشنواره حقیقت، نسبت به مسئولان این جشنواره انتقادهایی داشتند.

حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جایزه آوینی بخشی از جشنواره سینما حقیقت است. این جایزه مربوط به آثاری است که محتوای آن‌ها مربوط به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و از این دست آثار ارزشی باشد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سالن‌هایی که مستند‌های بخش آوینی در آن به نمایش در می‌آید، خالی از تماشاگر است. این درحالی است که آثار خوبی در میان مستند‌های این بخش وجود دارد.

جشنواره حقیقت

نبود تبلیغ برای بخش آوینی جشنواره

نادر فرجی کارگردان «خط نورانی» گلایه هایی درباره اکران مستند‌های بخش آوینی داشت و در این باره به خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فقط دوست داشتم بیننده حرفه‌ای سینما بیاید و مستند‌های بخش آوینی را ببیند. حس می‌کنم در بحث تبلیغ و اطلاع رسانی فیلم‌های بخش آوینی کم لطفی شده است. معمولا در بحث جایزه شهید آوینی نه فقط من بلکه دیگر فیلم‌ها شرایط مشابه را دارند که اقبال کمتری به آن‌ها می‌شود و مظلوم واقع می‌شوند. امیدوارم در اکران دوم فیلم، سالن را پر ببینیم.

تعدد مستندها بعضی آثار را حاشیه برده است

وی ادامه داد:البته موضوع کم لطفی به مستند‌های جایزه آوینی جشنواره حقیقت فقط به دلیل نبود تبلیغ نیست. برنامه‌های جشنواره حقیقت بسیار فشرده است؛ به طوریکه همزمان ۴ یا ۵ مستند اکران می‌شود. همین موضوع باعث شده که برخی فیلم‌ها کمتر دیده شوند. علاوه بر این ماجرای رزرو بلیت‌های هر سانس به خلوت شدن سالن‌های جشنواره به ویژه بخش آوینی دامن زده است.

اجرای طرح رزرو بلیت‌های جشنواره نیاز به تامل بیشتری داشت

مهدی نقویان کارگردان مستند «روایت رهبری» گلایه‌ای به رزرو بلیت‌های هر سانس داشت و گفت: جشنواره حقیقت بسیار جشنواره خوبی است. این فستیوال به دیده شدن آثار و پیشرفت مستند کمک می‌کند. موضوعی که شاید کمی این دوره را نسبت به دوره‌های قبل از حالت مردمی بودن خارج کرده، رزرو بلیت پیش از اکران است. در این دوره شاهد هستیم که برخی مستند‌ها در سالن‌هایی اکران می‌شوند که خالی از مخاطب است. شاید برای اجرایی کردن طرح رزرو بلیت‌های جشنواره کمی نیاز به تامل بود. مثلا برای دوره اول، سی درصد از بلیت‌ها به صورت رزرو در اختیار مخاطبان قرار می‌گرفت و هر سال این تعداد بیشتر می‌شد.

گلایه مهدی نقویان از رزرو بلیت در جشنواره حقیقت

حالا شاید برخی این موضوع را مطرح کنند که به دلیل کیفیت پایین برخی مستند‌ها، جایزه آوینی کم مخاطب است؛ اما محمد حمیدی مقدم دبیر سیزدهمین دوره جشنواره حقیقت معتقد است که کیفیت مستندهای بخش آوینی بالاست. او در این باره به خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما رشدی در فیلم‌های مستند خارج از کشور یا مناطق بحران داشتیم. این موضوع باعث شده است که مستند‌های ما جهانی شوند. برخی از مستند‌های ما به جایی رسیده اند که خارج از ایران شخصیت‌های آن‌ها شناخته شده اند. بدون اغراق می‌گویم که بخش شهید آوینی بخش ویژه جشنواره حقیقت است. به عنوان علاقه‌مند سینمای مستند می‌گویم ما در زمینه مستند‌های بخش آوینی پیشرفت چشمگیری کرده ایم. در متنِ داستانِ این مستندها، هیچ موضوعی مخاطب را پس نمی‌زند و همه با شخصیت همراه می‌شوند. نشانه‌های بین المللی پیشرفت‌های این بخش دیده شده است؛ مثلا مستندی که در دوره قبل در سوریه ساخته شده است، در جشنواره‌ای جهانی حضور پیدا کرد؛ این نشان می‌دهد فیلم با کیفیت به جشنواره‌های دیگر راه پیدا می کند.

سالن‌های خالی برای مستند‌های بخش آوینی / گلایه کارگردانان جایزه آوینی از مسئولان جشنواره حقیقت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار