حسینی گفت: وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین نظام اجرایی است تا کارایی و اثربخشی سند تحول بنیادین را مورد ارزیابی قرار دهد.

ضرورت سنجش اثربخش سند تحول بنیادین آموزش و پرورشبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید جواد حسینی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در همایش مدیران مدارس دوره دوم متوسطه  خراسان رضوی در مشهد گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد وفاق تمام اجزا و ارکان نظام است و برنامه‌ریزی در حوزه تعلیم و تربیت باید بر مبنای آموزه‌های این سند باشد.

او تصریح کرد: برای سنجش اثربخش باید شاخص‌ها تدوین شود که وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین نظام اجرایی است تا کارایی و اثربخشی سند تحول بنیادین را مورد ارزیابی قرار دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: لایه‌های نظری، برنامه‌ای، عملیاتی و نهادی از ارکان سند تحول بنیادین است که در لایه نظری این سند پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

او ادامه داد: همچنین در لایه برنامه‌ای سند نیز تاکنون ۶۷۰ برنامه تولید شده، ولی در لایه‌های دیگر کار جدی صورت نگرفته است.

حسینی افزود: نظام اجرایی سند تحول بنیادین متناسب با نظام طراحی آن آماده نیست بنابراین در اجرا و ارزیابی دچار مشکل است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در حال حاضر برنامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تبدیل به فعالیت شده است و باید در این مرحله فعالیت‌ها ارزیابی شود، ولی ارزیابی اثربخش صورت نمی‌گیرد.

او با تاکید بر اصلاح نظام اعتبارات و تامین منابع در آموزش و پرورش، تصریح کرد: آثار کمبود بودجه در آموزش و پرورش گریبان همه را خواهد گرفت و باید همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور حامی و کمک آموزش و پرورش باشند.

حسینی افزود: عبور از تفکیک به تلفیق و عبور از تلفیق به فراگیرسازی سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مواجهه با دانش‌آموزان زیرپوشش است و مناسب سازی مدارس پذیرا یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی است که باید توسط مدیران مدارس انجام شود.

قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: توسعه بر مبنای سرمایه انسانی حاصل می‌شود، آموزش و پرورش نیز سرمایه انسانی را پرورش می‌دهد بنابراین آموزش و پرورش محور توسعه است.

او تصریح کرد: رویکرد نظام‌های آموزش و پرورش در کشور‌های توسعه یافته، مهارت‌آموزی و کارآفرینی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: به همین منظور بیش از ۴۳ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه استان خراسان رضوی در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند در حالی که میانگین دانش‌آموزان در حال تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش در کشور ۳۸ درصد است.

خدابنده افزود: شعار سال تحصیلی جاری آموزش و پرورش استان "امیدآفرینی، مهارت آموزی و مشارکت پذیری" است و تاکید و توجه ما در آموزش و پرورش استان بر مهارت‌آموزی است، به همین منظور تجهیز کارگاه‌ها و هنرستان‌ها، توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و توسعه متوازن در اولویت است.
 

افتتاح نخستین مرکز رشد و کارآفرینی آموزش و پرورش (مرکاپ) کشور


او تصریح کرد: افتتاح نخستین مرکز رشد و کارآفرینی آموزش و پرورش (مرکاپ) کشور در امسال توسط آموزش و پرورش استان در جهت تحقق توسعه مهارت‌آموزی صورت گرفت و در این مرکز بستری فراهم شده تا ایده‌های دانش‌آموزی تجاری سازی شده و به تولید داخلی، اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد منجر شود.

خدابنده، کسب سه رتبه تک رقمی کنکور سراسری در رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و زبان خارجی، کسب رتبه اول و دوم کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی، کسب سه مدال نقره المپیاد‌های جهانی نجوم، زیست شناسی و شیمی، کسب چهار مدال طلای کشوری در المپیاد‌های علمی دانش آموزی ادبیات، نجوم، شیمی و زیست شناسی، کسب ۱۱ مدال نقره و ۱۷ مدال برنز در المپیاد‌های علمی دانش آموزی و کسب رتبه اول کشور در المپیاد‌های علمی دانش آموزی را بخشی از توفیقات آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال تحصیلی گذشته برشمرد.
انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.