به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، سید جواد حسینی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گردهمایی روسای ادارات
آموزش و پرورش استثنایی کشور در مشهد، گفت: جلوهگاه و نمود عدالت آموزشی در خدمت به دانش آموزان استثنایی است.
او تصریح کرد: در صورت ارتقای کیفیت در این حوزه به عدالت در این بخش نزدیک شده ایم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: افزایش ضریب نفود کمی و کیفی اقدامات و خدمات آموزشی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی از مهمترین اهداف برنامههای این سازمان است و برنامه اصلی در
آموزش و پرورش استثنایی سند تحول بنیادین و تلاش در جهت تحقق آن است.
حسینی افزود: از منظر جهت گیری در آموزش و پرورش هر آنچه لازم است در سند تحول آمده است.
او با بیان اینکه سند تحول آموزش و پرورش دو جوهره اصلی عدالت و کیفیت را با هم و در کنار هم دارد، تصریح کرد: تعلیم و تربیت تمام ساحتی نیز در راس این دو جوهره قرار گرفته و مد نظر و پیگیری است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: برای تحقق این دو جوهره در لایههای نظری، برنامهای، عملیاتی و نهادی باید کار شود که در این زمینهها نیازمند برنامه ریزی هستیم.
حسینی ادامه داد: متاسفانه تا کنون در لایه نهادی خیلی کم ورود شده است در حالی که در قالب این لایه باید سایر دستگاهها و سازمانها دخالت داده شوند تا نقش خودشان را در اجرای سند تحول ایفا کنند.
او با بیان اینکه روح حاکم بر سند تحول، عدالت و کیفیت است، تصریح کرد: معاونت
آموزش استثنایی تنها معاونتی است که باید همه ابعاد ماموریتهای آموزش و پرورش را در خود اجرا کند و بار سنگینی بر عهده دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: علاوه بر این، بار مضاعفی در این سازمان وجود دارد و آن هم این است که وقت گذاشتن برای آموزش و پوشش خدمات دهی به دانش آموزان استثنایی پنج برابر
دانش آموزان عادی نیازمند تلاش نیروی انسانی است.
حسینی ادامه داد: برای اجرای
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دو منظر باید فکرمان را قوی کنیم که یک منظر ارتقای فرهنگ سازمانی و منظر دیگر ارتقای استانداردهای آموزش و پرورش استثنایی است.
او با اشاره به اهمیت ارتقای فرهنگ سازمانی، تصریح کرد: پرهیز از بخشی نگری، جایگزینی تعامل سازمانی به جای تعارض سازمانی، ارتقای شفافیت سازمانی، اجتماعی کردن سازمان آموزش و پرورش استثنایی و نگاه دارایی محور به داراییهای انسانی از جمله شاخصهای ارتقای
فرهنگ سازمانی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: تمرکز بر مدیریت دانش، برنامه محوری و ایجاد نظام تصمیم گیری و برنامه ریزی سازمانی از دیگر شاخصههاست.
حسینی ادامه داد: نظام تصمیم گیری و برنامه ریزی سازمانی باید بر دو محور نظام دانش بنیاد و نظام مشارکت محور ایجاد شود و به همین منظور نظام تصمیم گیری مبتنی بر شبکه دانش باید راه اندازی شود و صاحبنظران حوزه تربیت و تعلیم استثنایی باید از همه پژوهشهای این حوزه مطلع شوند.
او تصریح کرد: به منظور تحقق نظام تصمیم گیری مبتنی بر
شبکه دانش به دنبال ایجاد کارگروه کاربست مطالعات ملی و بین المللی آموزش پرورش استثنایی هستیم که به زودی این تصمیم عملیتی میشود.
حسینی ادامه داد: در نظام مشارکت محور نیز باید هدف را با مشارکت همه بخشها و ردههای سازمانی و جامعه محقق کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: وجود ۲۴ هزار همکار و بیش از ۱۵۲ هزار دانش آموز استثنایی را دارایی سازمانی میدانیم و نگاهمان در فرهنگ سازمانمان نگاه دارایی محور خواهد بود و در این مسیر به ارزشمندیها و داراییهای نیروها و دانش آموزان باید بیش از گذشته توجه کرد تا شاهد تسهیل در پیشبرد امور باشیم.
حسینی افزود: متاسفانه در فرهنگ تاریخی و سیاسی جامعه ایران نگاه پروژهای بر نگاه پروسهای غلبه دارد و در
فرهنگ سیاسی، سرمایه تاریخی ضعیفی داریم بنابراین نگاه انکار بر نگاه اثبات غلبه دارد که باید این روند را تغییر دهیم.
او تصریح کرد: این گسستگی موجب از بین رفتن سرمایههای تاریخی ما میشود و راهکار این امر استفاده از تجارب و تمرکز بر داشتههای پیشینیان است.
حدود ۱۵۲ هزار دانشآموز با فعالیت ۲۴ هزار نیروی آموزشی در سطح کشور زیر پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند. ۷۴ هزار نفر از این تعداد در "مدارس ویژه استثنایی" و حدود ۵۶ هزار نفر آنها شامل گروههای آسیبدیده شنوایی، بینایی، معلولان جسمی حرکتی و افراد دارای مشکلات هیجانی همچون اوتیسم با دریافت خدمات پشتیبانی از آموزش و پرورش استثنایی به صورت تلفیقی در "مدارس عادی" تحصیل میکنند.
۸۰۰ مدرسه استثنایی برای دانشآموز استثنایی با نیازهای ویژه که در مدارس عادی تحصیل میکنند به عنوان پشتیبان به منظور ارایه خدمات ویژه در نظر گرفته شدهاند. "مدارس پشتیبان" چند مدرسه عادی را زیر تحت پوشش دارند تا معلمان رابط از این مدارس به "مدارس عادی" اعزام شوند.
یکی از موانع عمده در مسیر توسعه "طرح فراگیرسازی" آموزش و پرورش استثنایی کشور مشکلات نگرشی و پذیرش دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی است. به همین منظور گسترش "طرح تلفیقی" نیازمند فراهم کردن الزامهایی همچون مناسبسازی فضای آموزشی و ایجاد تسهیلات آموزشی و پرورشی برای دانشآموزان استثنایی در مدارس عادی است.