معاون معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت خراسان جنوبی گفت: ۱۱۰ تن میوه شب عید استان خریداری شده که در اواخر اسفند و اوایل فروردین سال آینده توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، جویبان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت گفت: حدود ۴۵۰ تن سیب زرد و قرمز سمیرم با دامنه وزنی ۱۳۰ تا ۱۷۰ گرم خریداری شده و کل نیاز سیب شب عید نیز در سردخانه‌های استان موجود است.

او افزود: پیش بینی می‌ شود  ۶۵۰ تن پرتقال تامسون و پرتقال جنوب نیز تا پایان سال ذخیره سازی شود؛که با قیمتی پایین‌تر از عید پارسال به فروش برسد.

جویبان در ادامه بیان کرد: برنج پاکستانی در استان تامین شده و اجازه نمی‌دهیم به قیمت بالاتر از ۸۹ هزار تومان به فروش برسد. 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت ادامه داد: ارز این محصول نیز با ارز ۴۲۰۰ تومان تامین شده است؛ و در کل کشور این قیمت یکسان است.

او با اشاره به اینکه توزیع برنج پاکستانی از یک شنبه گذشته آغاز شده است، بیان کرد:انواع برنج باسماتی، سوپر باسماتی و ۱۱۲۱ به قیمت ۸۹ هزار تومان و برنج پاکستانی از نوع ۳۸۶، ۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

جویبان با بیان اینکه اتحادیه خوارو بار بیرجند، با هماهنگی فرمانداری ۱۶۰ مرکز را در سطح شهر مشخص کردند عنوان کرد:مردم با توجه به محل زندگی خود می‌توانند به نزدیکترین مرکز فروش مراجعه کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت در خصوص وضعیت شکر استان گفت: کل شکر مورد نیاز استان در بخش‌های مختلف تامین شده است.

او افزود: قیمت شکر به صورت بسته بندی در بسته بندی‌های ۹۰۰ گرمی و یک کیلوگرم با قیمت ۵ هزار و ۹۰۰ و ۵ هزار و ۴۰۰ به فروش می‌رسد.

جویبان عنوان کرد:هم اکنون ۴۸۲ تن شکر در حال توزیع داریم که  ۲۴۴ تن هم سهمیه جدید هست که از محل تنظیم بازار توزیع خواهد شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت تصریح کرد: قیمت هرکیلوگرم گوشت مرغ از درب سردخانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ وبرای مصرف کننده ۱۲هزار و ۹۰۰ است که در مراکز عرضه مستقیم و روز بازار‌ها توزیع شده است.

او گفت: قیمت گوشت گرم گوسفندی هم ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان تعیین شده که با قیمت ۶۸ هزار تومان هم در برخی موارد به فروش رسیده است.

جویبان افزود: قیمت گوشت منجمد گوساله برای مصارف عمده نیز ۵۰ هزار تومان است و در صورت درخواست سازمان‌ها و نهاد‌هایی که مصرف عمده دارند؛ گوشت وارداتی سرددست گوساله با قیمت ۵۰ هزار تومان تحویل می‌دهیم.

کاهش ۵۰ درصدی صادرات استان در یک سال گذشته

بهشتی راد رئیس اداره بازرگانی خارجی صمت خراسان جنوبی گفت: مهمترین دلایل کاهش صادرات استان بحث تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است که بسیاری از صادرکننده گان به دلیل شرایط پیچییده بازگشت ارزبه کشور از صادرات منصرف شدند.

او افزود: برخی بخش نامه‌ها در این زمینه موثر بود و باعث شد تا اشخاص حقیقی و پیله وران  از چرخه صادرات خارج شوند.

بهشتی رادبیان کرد:در سال گذشته  ۵ ماه تعطیلی گمرک استان و ممنوعیت ۴ قلم کالا باعث شد تا صادرکنندگان استان‌های دیگر را محل خروج گمرکی شان قرار دادند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی صمت خراسان جنوبی ادامه داد: در هشت ماه نخست امسال صادرات استان ۶۳ میلیون دلار به وزن ۸۷۴ هزار تن و صادرات سایر استان‌ها از گمرکات استان ۱۹۰ میلیون دلاربه وزن ۷۶۸ هزار تن بوده که مجموع این دو رقم به عددی بالغ بر ۲۵۳ میلیون دلار  و به وزن ۱/۶ میلیون تن می‌رسد.

او تصریح کرد: عمده اقلام صادراتی استان شامل گازوئیل، سیمان، هیدروکربن‌های سبک، روغن‌های سوخت تقطیری، کاشی، سرامیک، سیفی جات، قیر و گالوانیزه بوده است؛ که به کشور‌های هدف صادراتی استان از جمله افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر می‌شوند.

بهشتی راد عنوان کرد: از گمرکات استان ۲۸ میلیون دلار واردات انجام شده است که نسبت به سال گذشته ۷۲۰ درصد رشد داشته و به لحاظ وزنی به ۲ هزار تن کالا می‌رسد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی صمت خراسان جنوبی با بیان اینکه چین، افغانستان و پاکستان بیشترین سهم اقلام وارداتی به استان را دارا هستند،اظهار کرد: مهمترین واردات استان در این بازه واردات پنل‌های خورشیدی به استان بوده و اقلام دیگری همچون دام‌های زنده، یونجه، سپند، تخم ریحان و شاهدانه نیزبه صورت پیله وری از افغانستان وارد می‌شوند.

او تصریح کرد: از ابتدای سال ۵۲ کارت بازرگانی صادر شده که از این تعداد ۲۱ کارت حقوقی و ۳۱ کارت حقیقی بوده اند.

بهشتی راد گفت:حدود ۴۸ کارت بازرگانی نیز تمدید شده که از این تعداد ۲۱ کارت حقیقی و ۳۷ کارت حقوقی بوده و حوزه فعالیت آن‌ها گمرکات رسمی کشور است.

انتهای پیام/ ی

برچسب ها: واردات ، صادارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.