مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اکوسیستم‌های کوهستانی، اکوسیستم مادر محسوب محسوب می‌شوند.

اکوسیستم‌های کوهستانی، اکوسیستم مادر استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  رضا میرزائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به مناسبت ۲۰ آذر روز جهانی کوهستان با بیان اینکه کوه‌ها از جنبه‌های مختلف نظیر منابع آب شیرین، تنوع زیستی و خدمات دیگر قابل اهمیت است، افزود: اکوسیستم‌های کوهستانی، اکوسیستم مادر محسوب می‌شوند و اکوسیستم متعددی را در زیر مجموعه خود حمایت می‌کند.

میرزایی افزود: باتوجه به اینکه کوه‌ها به عنوان اکوسیستم‌هایی کلان با تسلط چشمگیر فیزیکی خود یک سوم خشکی‌های جهان را می‌پوشانند وزیستگاه اصلی یک پنجم از جمعیت جهان به شمار می‌روند ازاین روسازمان ملل متحد به منظور جلب توجه وبه نوعی هشدارجامعه جهانی به مهمترین مسائل محیط زیستی، ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر ماه) را به عنوان روز جهانی کوهستان اعلام کرده است.

او اضافه کرد: روز جهانی کوهستان فرصتی است برای ایجاد آگاهی در مورد اهمیت کوهستان در چرخه‌ی زندگی و جلب توجه همگانی به نقش وکارکرد‌های این اکوسیستم کلان وسرنوشت ساز است.

حیات کشور  به شدت به کوه‌ها وابسته است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: ذکر این نکته ضروری است که حیات کشور ما به دلیل پراکندگی بسیاری از منابع طبیعی تجدید پذیر نظیر جنگل ها، مراتع وحیات وحش و همچنین تجدید ناپذیر همانند معادن درحوزه کوهستانی به شدت به کوه‌ها وابسته است.

او با اشاره به شعار امسال روز جهانی کوهستان " کوه برای جوانان مهم است " تصریح کرد: جوانان بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور هستند و آموزش محیط زیست به آنان می‌تواند تأثیر قابل توجهی در تقویت فرهنگ زیست محیطی و رسیدن به اهداف توسعه پایدارکشور داشته باشد.

میرزایی اظهار کرد: آشنائی جوانان با علوم پایه محیط زیست در مقاطع مختلف تحصیلی می‌تواند روحیه سازگاری و حفاظت از منابع طبیعی را در آن‌ها تقویت کرده و حس مسئولیت پذیری را به صورت منطقی در آنان افزایش دهد.

او تاکید کرد: امید است تا با برنامه ریزی و اعمال سیاست‌های لازم، اقدامات مؤثری در راستای حفظ و توسعه پایدار کوه‌های کشورمان انجام دهیم تا سهم نسل‌های آینده از این منابع محفوظ بماند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.