رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در استان کرمان زمینه مشارکت نهاد‌های مدنی در دادرسی از افراد نابالغ شکل نگرفته و کنوانسیون حقوق کودک باید این موضوع را جدی گرفته و پیگیری کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یداله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان امروز در هفدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک که با حضور محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و دبیر مرجع ملی کنواسیون حقوق کودک در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد گفت: در قرون اخیر جامعه بشری به پیشرفت‌های علمی و صنعتی دست پیدا کرده و علوم انسانی نیز رشد داشته است.

او با اشاره به تحولات و تغییراتی که در جهان در جوامع بشری ایجاد شده گفت: در بحث حقوقی و قضایی نیز تحولاتی را شاهد هستیم و به‌عنوان مثال امروز جرم‌شناسی سبز را داریم و حقوق کیفری اطفال و جوانان مدنظر است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه کودکان یکی از ضعیف‌ترین و آسیب‌پذیرترین قشر در جامعه هستند و باید توجه مستمری به آن‌ها وجود داشته باشد افزود: امروزه در بسیاری از جوامع بشری سهل‌انگاری یا مسامحه در ارتباط با حقوق کودکان را می‌بینیم.

او با اشاره به اینکه در کشور‌های خاورمیانه شاهد کودک‌کشی و جنایت نسبت به کودکان و اطفال هستیم عنوان کرد: عدم توجه به حقوق کودک ناشی از عدم شناخت صحیح و دقیق از شخصیت کودک است و همین عدم شناخت سیاستگزاری را به خطا می‌برد.

موحد با بیان اینکه در قانون مجازات اسلامی سال ۹۲ نیز تحولات مثبت زیادی داشتیم، اما باز هم شاهد خلاء‌هایی در قانون در این رابطه هستیم گفت: ارتکاب جرایم توسط کودکان افزایش داشته و میانگین سن ارتکاب جرم کاهش پیدا کرده که یک هشدار جدی برای جامعه است.

او با اشاره به اینکه نهاد آموزش و پرورش و خانواده برای کاهش جرم در بین کودکان و تربیت فرزندان باید جدی‌تر عمل کند افزود: توجه و اهمیت دادن به مسایل کودکان می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه شود و بسیار اهمیت دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه یکی از بحث‌های چالش برانگیز و مهمی که در حقوق جزا وجود دارد بحث سن مسئولیت کیفری است و حتی در جوامع بین‌المللی سن مسئولیت کیفری تعیین نشده است عنوان کرد: در بسیاری از کشور‌ها دامنه سن مسئولیت کیفری متفاوت است و از ۷ سالگی آغاز و تا ۱۸ سال هم می‌رسد.

او با اظهار اینکه در کشور ما نیز معیار و ملاک مشخصی وجود ندارد و دادرسی تمام جرایم اطفال در دادگاه‌های تخصصی انجام می‌شود گفت: بازجویی از افراد نابالغ نیز توسط افراد تخصصی انجام می‌شود.

موحد با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم قانون سال ۹۲ حضور سازمان‌های مردم‌نهاد برای دادرسی پرونده‌های در ارتباط با افراد نابالغ است که در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند افزود: در استان کرمان زمینه مشارکت نهاد‌های مدنی در دادرسی از افراد نابالغ شکل نگرفته و کنوانسیون حقوق کودک باید این موضوع را جدی گرفته و پیگیری کند.

فاطمه‌السادات حسینی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان نیز در این کنفرانس با عنوان اینکه ۳۰ درصد از جمعیت استان کرمان را کودکان تشکیل می‌دهند اظهار داشت: شورای حقوق کودک در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه در این جلسات طرح‌هایی با محوریت خانواده ارائه شده و مصوبه اجرا گرفته است گفت: متاسفانه با توجه به تلاش‌های دستگاه‌های مختلف در استان حجم آسیب‌ها در حوزه کودکان و نوجوانان زیاد بوده و مسائل زیادی کودکان ما را رنج می‌دهد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان بااشاره به اینکه نباید اجازه بدهیم آسیب‌ها وارد اجتماع شود و خانواده برای کاهش و پیشگیری از آسیب‌ها بسیار اهمیت دارد افزود: در رابطه با آسیب‌های اجتماعی باید شفاف حرف بزنیم و چیزی را نپوشانیم چرا که اگر آگاهسازی نکنیم ضربه بیشتری خواهیم خورد.

انتهای پیام/ی

نباید اجازه بدهیم آسیب‌ها وارد اجتماع شود

برچسب ها: دادگاه ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار