به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کسری بودجه و معوقات همان درد مزمنی است که آموزش و پرورش بیش از سایر دستگاهها سالهاست با آن دست و پنجه نرم میکند و فارغ از جناحبندیهای سیاسی، در هر دولتی این اوضاع و احوال با شدت و ضعف برقرار بوده است.
همواره کلاف سر درگم مشکلات اقتصادی در آموزش و پرورش پیچیدهتر میشود و گویی با حال و روز فرهنگیان مانوس شده؛ آمد و شد وزرا هم در این وزارتخانه عیالوار کمک چندانی به بهبود شرایط نکرده است و هر سال در فصل تعیین بودجه چشم امید به دولت و مجلس بوده تا سهمی درخور اوضاع و احوال آموزش و پرورشیها را در نظر بگیرند.
چند سالی است که دولت مدعی میشود سهم بودجه آموزش و پرورش نسبت به دیگر ارگانها بالاتر است، اما آنچه در واقع شاهد آن هستیم کسری بودجه چندین هزار میلیاردی است که گریبانگیر نظام آموزشی و به تبع آن فرهنگیان میشود.
در روزهایی که آموزش و پرورشیها بیش از شان و منزلت حرفشان به سبب بیپولی و مشکلات اقتصادی در جامعه شناخته میشود، همواره دولت و مجلس از نگاه ویژه به تامین بودجه این دستگاه صحبت میکنند، اما آنچه در اجرا شاهد آن هستیم، جدال نابرابر اهالی تعلیم و تربیت با مشکلات اقتصادی است؛ حال باید دید منشا این کسری بودجه از کجاست؟ دولت یا آموزش و پرورش در تبیین گزارشهای مالی خود مشکل دارند؟ وعدههای بودجهای دولت توخالی است یا آنکه راه فراری در مسیر تامین اعتبار از دولت به آموزش و پرورش وجود دارد که اعتبارات تمام و کمال به دست وزارتخانه عریض و طویل کشور نمیرسد؛ همه اینها شائبههایی که به دنبال درد مزمن مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش به ذهن خطور میکند.
مهدی بهلولی کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره ایراد کار درباره تطبیق نداشتن اظهارات دولتیها درباره اختصاص بودجه کافی به آموزش و پرورش و وجود کسریهای نجومی در این وزارتخانه اظهار کرد: بسیاری از ردیفهای بودجهای که در دولت برای آموزش و پرورش در نظر گرفته میشود فقط روی کاغذ هستند به عنوان مثال برای تامین شیر مدارس اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شد، اما این بودجه چند سالی است تخصیص پیدا نکرده است.
او ادامه داد: برخی از کسری بودجه هم مربوط به کسریهای سالهای قبل است؛ معمولا یک سوم تا یک چهارم از بودجه آموزش و پرورش کسری دارد.
این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بودجه متعارف فعلی کفاف این دستگاه عریض و طویل را نمیدهد، تاکید کرد: در سطح جهان ۷۰ درصد بودجه مربوط به هزینههای پرسنلی و ۳۰ درصد مربوط به بهسازی آموزشی است، اما در آموزش و پرورش ایران که ۹۵ درصد بودجه صرف اعتبارات پرسنلی میشود، بخش ناچیزی باقی میماند که برای بهسازی آموزشی کفایت نمیکند.
عیالواری آموزش و پرورش باعث شده است تا دخل و خرج در این وزارتخانه همخوانی نداشته باشد و سالها با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند که جبران هزینههای آن چندان هم دور از دسترس نیست.
بهلولی در این باره گفت: سالهاست آمار کلاسهای نیازمند نوسازی و بازسازی ۳۰ درصد اعلام میشود چراکه بودجه کافی در این مورد اختصاص پیدا نمیکند تا مشکلات ریشهکن شوند؛ از طرفی دیگر آمار دانشآموزی رو به افزایش است، اما بودجه تفاوت چندانی ندارد و حتی سهم آن از تولید ناخالص ملی روز به روز کمتر میشود و به یک تا ۱/۵ درصد رسیده است در حالی مقیاس جهانی آن حدود پنج درصد برآورد میشود.
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش همچنین به وصول نشدن برخی تعهدات بودجهای به آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: سه سال است که در مجلس ماده ۷۸ مالیاتی تصویب شده و به دولت رفته است که به موجب آن باید نهادهای زیر مجموعه رهبری به آموزش و پرورش مالیات دهند که چندان محقق نشده است.
بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات دانشآموزی شما
آموزش و پرورش سالهاست با پولی سپری میکند و هر سال هم به امید سالهای آتی وعدههایش را به سال بعدی منتقل میکند، در شرایطی که آموزش و پرورش امسال روزهای پر التهاب و ناپایداری را پشت سر گذاشت و آمد و شد سکانداران آن رکورد زد، باید دید در نهایت اولویتها برای بودجه سال۹۹ چیست؟
علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه وزرات آموزش و پرورش درباره اولویتهای در نظر گرفته شده برای بودجه سال ۹۹ به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت: اولویتی که در بودجه سال ۹۹ در حوزه تبصرهها و جداول لایحه بودجه داریم، اجرای تمام تکالیف تعیین شده در اسناد بالادستی همچون برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین است.
او ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش به هیچ وجه قصد توسعه در خرید خدمات آموزشی رادر سال ۹۹ ندارد و این طرح با همان میزانی که در سال ۹۸ انجام شد در سال آینده هم پیشنهاد میشود چرا که در مناطقی نمیتوانیم جمعیت تحت پوشش را به طور کامل ساماندهی کنیم و نیاز به اجرای طرح خرید خدمات در این مناطق داریم علاوه بر آن محدودیتهایی در نیروی انسانی وجود دارد.
الهیار ترکمن با اشاره به اینکه همه این شرایط در کنار هم با محوریت تکالیف سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده است، بیان کرد: از مصادیق در نظر گرفته شده برای اجرای این تکالیف میتوان به تامین اعتبار طرح رتبه بندی فرهنگیان در سال آینده اشاره کرد که اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفتیم همچنین توسعه آموزشهای عشایری از دیگر مصادیق این اولویتبندی است.
معاون برنامه ریزی و توسعه وزرات آموزش و پرورش افزود: توسعه آموزشهای پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه و نگهداشت شاخصهای پوشش تحصیلی هم از دیگر مواردی است که برای تامین اعتبار آن پیشنهاداتی را در بودجه ۹۹ اعمال کردیم چرا که اکنون در شاخصهای پوشش تحصیلی از شاخصهای پیش بینی شده جلوتر هستیم و آنچه اکنون برای ما اهمیت دارد نگهداشت این شرایط است که در لایحه پیشنهادی به دولت تمامی این ملاحظات را لحاظ کردیم.
بهلولی با اشاره به اوضاع و احوال کمبود معلم، مشکلات معیشتی و امکانات محدود در مدارس مناطق محروم گفت: در اولویتهای بودجهای حق و حقوق معلمان و رسیدگی به مناطق محروم باید در اولویت باشد و دولت و حاکمیت به کمک آموزش و پرورش بیایند که البته داشتن وزیری توانمند که حقوق آموزش و پرورش را مطالبه کند، بسیار ضروری میرسد.
حال در شرایطی که کارهای روی زمین مانده آموزش و پرورش که اغلب مشکل اصلی آن مسائل اقتصادی است، خودنمایی میکند، باید دید آموزش و پرورش چگونه بودجه ۹۹ را به بهارستان میفرستد، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش که در روزهای آغازین مطرح شدن نامش، با وجود هجمههای وارده به دلیل سابقه کم آموزش و پرورشی تنها برگ برندهاش نزدیکی به دولتمردان بود چه رویکردی را امسال برای گرفتن بودجه به کار میگیرد؛ باید دید این برگ برنده در عمل هم نمود بیرونی پیدا میکند یا خیر؟
انتهای پیام/
هر چی خیر است ، پیش می آید .
تو مدارس اگه خواستین اسمش رو هم می گم برین بببینید . از ۱۰ تا نیروشون ۶ تا شون نیروی بازنشسته اند. درسته واقعا ؟؟؟بعد من نیاز به کار دارم و بکار نمی گیرن .
تازه همه پرونده هام تایید شده . می تونم اسمم و کد و اداره و ... رو هم بدم بررسی کنید . فقط منم نیستم . حداقل ۲۰ تا نیروی نهضت هستیم
بچه ها در منزل درس بخوانند الان همه در خانه با سواد دارند .اینترنت هم مفیده . بچه ها مدرسه نرن مریض هم نمیشن .فقط امتحان سراسری باشه که کسی زیرآبی نره .آلودگی هوا هم کم میشه . مردم و بچه ها و دولت از مشکل مدرسه خلاص میشن . باید متفاوت بود در این دنیا .