معاون مطبوعاتی در اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» از اهمیت توجه رسانه‌ها به نیاز‌های اطلاعاتی مخاطبان گفت.

رسانه ها به نیاز مخاطبان توجه کنند/ آموزش خبرنگاران حوزه کتاب مهم استبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی پور مدیر خانه کتاب و دبیر این دوره از هفته کتاب، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ برگزار شد.

نیکنام حسینی پور در این مراسم گفت: جشنواره امسال صاحب آیین نامه‌ شد؛ البته قابل نقد و بررسی است که بتوانیم نسبت به ارتقای جشنواره اقدام کنیم. حجم اطلاعات ورودی نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بود و از استان‌های مختلف نیز اطلاعات بسیاری ارسال شد و این به تمرکز زدایی از تهران بر می‌گردد. جشنواره «کتاب و رسانه» به آن بلوغ رسیده و فرایند داوری آن به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود تا تمامی کار‌ها دیده شود.

وی افزود: داوران از سرمایه‌های خوب کشور هستند و ما ارتباط دائمی با داوران در طول سال داریم. در نظر است دبیرخانه دائمی برای جشنواره «کتاب و رسانه» راه اندازی شود تا در طول سال فعالیت خبرنگاران حوزه کتاب دیده شود. خبرنگار باید تحلیل داشته باشد و نباید اخبار را از جای دیگر بردارد. آموزش خبرنگاران حوزه کتاب از بحث‌های مهم است که همواره مطرح می‌شود.

علیرضا بهرامی دبیر این دوره از جشنواره نیز گفت: جشنواره امسال به مرز ۱۰۰۰ اثر رسید. رشد قابل ملاحظه‌ای در حوزه استانی داشتیم و ارتقای کیفیت در این حوزه محسوس است. امید است حوزه مطبوعات استان‌ها نیز رشد یابد. بخش طنز، عکس، کاریکاتور، نقد‌های تخصصی و ... به این جشنواره اضافه شده است. خبرنگاران کتاب از شایسته‌ترین افرادی هستند که در حوزه خبر فعالیت می‌کنند و سال‌های متمادی به این حوزه وفادار هستند.

او ادامه داد: خبرنگاران در طول سال برنامه‌ها را پوشش می‌دهند، زمانی به ما وعده می‌دادند که ساخت مکان جایگاه نمایشگاه کتاب مشکلات را حل می‌کند، ولی این اتفاق نیفتاد. این درخواست را دارم تا مکانی ثابت برای حوزه کتاب و نمایشگاه تاسیس شود.

خدادی معاون مطبوعاتی هم در این مراسم گفت: ما در گذشته از رسانه به مخاطب می‌رسیدیم و حال باید رسانه‌ها با توجه به نیاز مخاطب جلو بروند؛ با این باور که هیچ رسانه‌ای حذف نمی‌شود بلکه افزایش می‌یابد. پدیده مخاطب و تغییر ذائقه مخاطب اهمیت دارد. تنوع و تفاوت سبب شده تا مخاطب قدرت انتخاب داشته باشد. محتوایی که ارائه می‌دهیم، باید متناسب با تنوع نیاز‌های مخاطب باشد. من اختتامیه جشنواره را آغاز استفاده از ظرفیت‌های جشنواره می‌دانم.

وی افزود: یکی از مشکلات ما حرکت کمی است؛ ما به اسم بیشتر از محتوا توجه کرده ایم و اینکه چطور بتوان از رسانه استفاده کرد باید موضوع جشنواره کتاب و رسانه باشد، باور دارم که با تعداد بی شمار خبرنگاران باز هم تعداد خبرنگاران قوی کم داریم. نباید امروز جشنواره تمام شود و باید برگزیده‌ها الگو قرار بگیرند.  در ادامه از پیشکسوتان رسانه تجلیل شد؛ تجلیل شوندگان: علی دهباشی مدیر مجله بخارا و نیلوفر زندیان مدیر گروه کتاب رادیو فرهنگ بودند. 

در این مراسم برگزیدگان این دوره از جشنواره هم با حضور مسئولان معرفی شدند.


انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار