مراسم اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی امروز با حضور مسئولان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی، صبح امروز در باغ کتاب با حضور ابراهیم حیدری دبیر جشنواره جام باشگاه‌های کتابخوانی، علی اصغر سید آبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه ریزی و محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم ابراهیم حیدری دبیر جشنواره جام باشگاه‌های کتابخوانی با اشاره به اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی از سال ۹۵ به همت امور فرهنگی و  و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  راه اندازی شد، گفت: اولین دوره‌ جام باشگاه‌های کتابخوانی در ۱۵ شهر برگزار شد.

وی افزود:در اولین دوره ۲ هزار باشگاه کتابخوانی تشکیل شد و باتوجه به استقبالی که در سال اول از جام باشگاه‌ها شد در دور دوم، طرح در ۱۰۰ شهر و روستای دوستدار کتاب اجرا شد. سال دوم ۵ هزار باشگاه کتابخوانی با ۱۰۰ هزار عضو حضور داشتند.

دبیر جشنواره جام باشگاه‌های کتابخوانی بیان کرد:در سال سوم جام باشگاه‌های کتابخوانی که هم اکنون برگزار می‌شود ۱۷۴۶ شهر با ۱۵ هزار باشگاه کتابخوانی و ۲۰۰ هزار عضو مشغول و درگیر فعالیت هستند.

وی افزود: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از یارانه خود را به اعضای باشگاه های کتابخوانی اختصاص داد. هدف از برگزاری آن ایجاد تفکر نقادانه و شور و نشاط به همراه تمرکز زدایی فعالیت های معاونت فرهنگی از تهران و گروهی خواندن آن بود.

دبیر جشنواره جام باشگاه‌های کتابخوانی با اشاره به اینکه امسال شیوه داوری در جام باشگاه‌های کتابخوانی تغییر کرده است، اظهار داشت:داوری این دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی گسترده و فعالیت‌ها متنوع بود از این لحاظ در داوری‌ها تغییر داشتیم و بخش عمده‌ای از مسئولیت داوری بر عهده شهرستان‌ها و استان‌ها بود در مرحله داوری در استان‌ها و شهرستان‌ها ۳ تا ۵ اثر ارسال شده به جام باشگاه‌های کتابخوانی داوری شدند سپس ۳ تا ۵ اثر برای داوری نهایی در هر بخش جام باشگاه‌های کتابخوانی به تهران ارسال شد.

اجرای طرح دوشنبه‌های کتابخوانی در مهدکودک‌ها 

حیدری ادامه داد: در کنار جام باشگاه‌های کتابخوانی، طرح دوشنبه‌های کتابخوانی را در مهدکودک‌ها برگزار می‌کنیم و امیدوارم سال آینده بتوانیم این برنامه را با جدیت دنبال کنیم.

علی اکبر سید آبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه وقتی می‌گوییم ۱۵ هزار باشگاه کتابخوانی در کشور ایجاد شده است یعنی ۱۵ هزار نفر اعلام آمادگی کردند تا کار داوطلبانه در حوزه کتابخوانی انجام دهند، گفت: وقتی می‌گوییم ۲۰۰ هزار نفر عضو باشگاه‌های کتابخوانی هستند بدین معنا نیست که همه یکسان هستند چرا که فعالیت‌های باشگاه‌ها متفاوت است.

وی افزود:برخی باشگاه‌ها تشکیل شدند، اما فعالیت خاصی ندارند و ۲۰۰ هزار نفر در باشگاه‌های کتابخوانی درباره کتاب با هم گفتگو کردند و در حالیکه می‌دانیم چقدر جامعه ما به کار مشارکتی نیاز دارد. این باشگاه‌ها یک الگوی کار جمعی است.

سید آبادی بیان کرد: تجربه برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی نشان داده که چطور می‌توان با دولت کار کرد، اما دولتی نشد و دولت به عنوان تسهیل گر در کنار‌شان قرار داد.

وی با بیان اینکه بچه‌ها به کمک تسهیل گرانشان برنامه ریزی می‌کنند،ادامه داد: امسال طرح دوشنبه‌های کتابخوانی اتفاق افتاد یک روز از فعالیت‌های مهد کودک‌های عضو طرح به کتاب اختصاص پیدا می‌کند از کار عملی و ریاضی گرفته تا قصه خوانی را با کتاب انجام می‌دهند چرا که کتاب مهمترین رسانه و اثر فرهنگی بشری است شما بخواهید در هر حوزه‌ای فعالیت کنید.کتاب، مطالب مرتبط با آن را به شما منتقل می کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه برنامه ریزی جام باشگاه‌های کتابخوانی به بحران‌های ملی از جمله زیست محیطی و خشکسالی توجه کرده است، اظهار داشت: امسال جام باشگاه‌های کتابخوانی در سراسر کشور اجرا شد امیدوارم ادامه پیدا کند البته یک آسیب‌هایی هم متوجه آن است اینکه چه چیزی باعث می‌شود جام باشگاه‌های کتابخوانی از معنای اولیه اش دور شود؛ معنای اولیه اش این بوده کاری غیر دولتی و مشارکتی است که هرکدام دچار مشکل شود از معنای اولیه اش دور شود.

وی با بیان اینکه نباید جام باشگاه‌های کتابخوانی به کار‌های نمایشی تقلیل پیدا کند چرا که برای کتاب خواندن ایجاد شده است، گفت: اگر کار آیینی به اصل کتاب خواندن غلبه پیدا کند از هدفش دور می‌شود. دومین آسیب، دولتی شدن آن است چرا که باید ساختار غیر دولتی و غیر رسمی را حفظ کنند. بزرگسالانه شدن جام باشگاه‌های کتابخوانی به آن آسیب می‌زند یعنی مشارکت بچه‌ها کم شود و بزرگسالان در این باشگاه‌ها تصمیم بگیرند.

در این مراسم تعدادی از کودکان عضو باشگاه‌های کتابخوانی سوالات خود را از نویسندگان سوسن طاقدیس، احمد اکبرپور و علی اکبر سیدآبادی پرسیدند و آن‌ها هم پاسخگوی سوالات بچه‌ها بودند و بیانیه سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان خوانده شد.

برگزیدگان و شایستگان تقدیر جام باشگاه‌های کتابخوانی به شرح زیر اعلام شد :

بخش نامه های اعضای باشگاه کتابخوانی

 رقیه ابوطالبی، مانی مهرزاد، کیانا عبداالهی،نامه برگزیده مبینا کسانی خواه، زهرا رحیم زاده 

 فیلم شایستگان تقدیر
محمد یاسین عمرانی، نازنین زهرا حسنی، ضحی خسروی فیلم برگزیده زینب حیدری نیا و کیمیا نامور
تسهیل گران کتابخوانی

 زهرا نعیمی نژاد، گلدوز علی اقدم،برگزیده کلثوم عثمان پور

تسهیل گر مهد کودک

برگزیده مریم رجبی
شایسته تقدیر صدیقه بالی

 
مهدکودک های برگزیده
برگزیده مهدکودک مهد مادر، دنیای شاد
 
باشگاه های کتابخوانی

شایستگان تقدیر طلوع مهر و دوستی، اوریای شهدای قاسمی، عصاره سو، شکیبا و زیر گنبد کبود برگزیده کوچه رندان، پرمغزای فومنی

باشگاه های شایسته تقدیر در بخش استمرار فعالیت های کتابخوانی
 باشگاه کتابخوانی باهم بخوانیم
برگزیده باشگاه استیل
نويسندگان برگزیده سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان 

احمد اکبرپور، سوسن طاقدیس

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، وزارت ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار