مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه گفت: عملیات مرمت فصل سوم آرامگاه یعقوب لیث صفاری به پایان رسید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، یعقوب زلقی مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه درخصوص پایان عملیات فصل سوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری گفت: در مرمت انجام‎شده، پس از حایل‎بندی نقاط باربر حمال، طاق‎ستون‎های ابتدا و انتهای نما که نقش تکیه‎گاه برای فشار‌های طاق از طرفین را داشتند با استفاده از آجر‌های تهیه‎شده مشابه با ملات باتارد کار شدند.

او افزود: در مراحل بعد ستون‎ها و پایه طاق‎ها به صورت هشت‎گیر کردن با دیوار قبلی، به صورت تخصصی تقویت و استحکام‎بخشی شدند که این تقویت موجب مهار کمانش و فشار ناشی از رطوبت و سنگینی طاق شد.

زلقی با بیان این‎که در بدنه‎های نما همین رویه به صورت تخصصی اجرا شد بیان داشت: پشت‎بندها، پالونه‎ها و طاق‎ها نیز به صورت کامل ساخته و احیا شدند؛ ضمن این‎که قبل از اجرای مرحله سقف، به دلیل تقسیم بار و کنترل فشار ناگهانی و یکباره پشت‎بام، حایل‎های حمال خارج و سپس پر سقف با پوکه معدنی پُر شد و بار‌ها مرحله به مرحله به طاق و ستون اضافه شدند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه ادامه داد: همچنین ناودان‎های آب با جنس‎های فلزی و سنتی به بیرون از ستون هدایت و اجرا شدند و امکان نفوذ رطوبت به ستون و طاق کنترل شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در بام، آجر‌ها با ملات گل آهک با شیب‎بندی و ترمیم بند‌های بین آن صورت گرفت که به این وسیله امکان نفوذ رطوبت از سقف کنترل و رویه نهایی آن به صورت سنتی با آجر‌های ۲۰ در ۲۰ اجرا شد.»

یعقوب زلقی با اشاره به ساماندهی ظاهر بنا نیز بیان کرد: در این خصوص، بند‌های باقیمانده قدیمی در دیوار و طاق‎ها خارج و به منظور یکپارچه شدن شکل نما و ساختار، قفل و بست آجر‌ها با مصالح درونی بندکشی شده است.

او گفت: به دلیل این‎که در سرتاسر بنا، نفوذ رطوبت از سقف و باز شدن برخی از بند‌های بین آجر‎ها را شاهد بودیم، برخی نقاط در قسمت سقف پشت‎بام ترمیم و یک لایه محافظ کاه‎گل نیز روی آن کار شد تا با نفوذ کاهگل در بطن و خلل و فرج‎های آجر‌ها و بندها، از نفوذ رطوبت به سقف جلوگیری شود.

زلقی تصریح کرد: این عملیات با اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی انجام شد.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در روستای شاه‌آباد در ۱۰ کیلومتری دزفول به شوشتر قرار دارد. در کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهر باستانی گندی‎شاپور دیده می‌شوند و در اطراف بقعه قبرستان وسیعی نیز وجود دارد. این آرامگاه اثری برجامانده از دوره تیموریان است که در هشتم دی‎ماه ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۵۰ در ردیف آثار ملی ثبت شد.

انتهای پیام/گ

مرمت بنا‌های تاریخی خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.