مدیرمنطقه ۴ شهرداری اصفهان گفت: در بخشی ازطرح کلان "از دیروز و امروز محله ها" ،عکس های تاریخی مهم شهروندان که می تواند یک سند مهم تاریخی باشد و در سیر تاریخی تغیر و تحولات محلات اهمیت دارد جمع اوری می شود.

رضا اخوان، مدیرمنطقه ۴ شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان، از انتشار فراخوان عکس محله‌های منطقه ۴ اصفهان خبر داد و گفت: هر عکس خانگی می‌تواند یک سند مهم تاریخی باشد که در جمع‌آوری سیر تاریخی تغیر و تحولات محلات اهمیت دارد.

او  با بیان آنکه این برنامه به همت اداره فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری منطقه ۴ انجام می‌شود، اظهار داشت: این برنامه جزیی از طرح کلان "از دیروز و امروز محله ها" است که اجزای دیگر این طرح در آینده‌ای زود اجرایی می‌شود که به شهروندان اطلاع رسانی خواهیم کرد.

اخوان  پیرامون اهمیت توجه به موضوع توسعه محله‌ها افزود: بحث توسعه محله، یکی از مباحث جدی و مهم شهرداری است و در همین راستا، ما پژوهش‌ها و تحقیقاتی را پیرامون توانمندی‌ها و ویژگی‌های محله‌ها آغاز کردیم.

مدیرمنطقه ۴ شهرداری اصفهان با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های محله‌ها، ادامه داد: در راستای همین تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که محله‌ها ظرفیت‌هایی را در خود دارند که باید شناسایی شوند که برای شناسایی این ظرفیت‌ها در دو زمینه فرهنگ عامه و بخش اتفاقات جدید اقدام کردیم.

اخوان درباره فرهنگ عامه محله‌ها، افزود: یکی از بخش‌های مربوط به فرهنگ عامه، پیشینه فرهنگی و تاریخی منطقه است و در این زمینه پژوهش‌های میدانی را در زمینه‌های مختلف فرهنگ عامه، مکان‌های تاریخی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه در محلات مختلف و بسیار کهن شهر اصفهان که محله پل شهرستان و تپه اشرف است شروع کردیم.

او با اشاره به سیر تحولات تاریخی مناطق افزود: لازم بود که سیر تاریخی تغییر و تحولات شهری منطقه را نیز بررسی کنیم و این کار را در دو بخش تحقیقات کتابخانه‌ای و نیز مردمی آغاز کردیم که فراخوان همگانی "عکس محله‌های منطقه ۴ اصفهان" در این راستا منتشر شد.

اخوان در ارتباط با فراخوان عکس محله‌های منطقه ۴ اصفهان، خاطرنشان کرد: هر عکس خانگی می‌تواند یک سند مهم تاریخی همچون بنچاق‌ها و قباله‌های ازدواج و قولنامه‌های کاری که روایتگر فوق العاده‌ای در مطالعات اجتماعی هستند، باشد.

مدیرمنطقه ۴ شهرداری اصفهان با بیان آنکه شهروندان می‌توانند تصاویر با کیفیت این اسناد را ارائه کنند، گفت: لازم است شهروندان به اهمیت عکس‌های قدیمی خود در مطالعه شهر واقف شوند و بدانند که این عکس‌ها برای روایت سیر تاریخی محله‌ها و روند شهرنشینی در آن‌ها بسیار مهم است لذا این اسناد و تصاویربرای ما می‌گویند که پیشینه محله‌ها چه بوده است و در طول زمان تحولات شهری چه تغییراتی در آن بوجود آورده است.

او با بیان آنکه بی توجهی به اسناد و تصاویر قدیمی موجب نابودی آن‌ها و بی‌خبری برای نسل‌های آینده می‌شود، افزود: با وجود چنین معضلاتی اداره فرهنگی، اجتماعی و ورزشی منطقه ۴ فراخوانی را منتشر کرد تا به یاری مردم محل به شناخت درست‌تر و دقیق‌تر از محله‌ها دست یابد و تصویر واضحی از گذشته به دست آورد که بتواند برنامه دقیق‌تری برای آینده محله‌ها در شهرسازی تنظیم کند.

اخوان از برگزاری نمایشگاهی از این تصاویر خبر داد و افزود: از آنجاکه بسیاری از محله‌های اصفهان در دهه‌های گذشته جزء بافت شهری اصفهان نبودند و اسنادی هم از آن‌ها در دست نیست، به این‌ترتیب ما این عکس‌ها را به‌عنوان اسناد استفاده و سیر تاریخی تحولات این محلات را به دست آورده ایم که خروجی آن‌ها در آذرماه و به مناسبت روز اصفهان در قالب نمایشگاهی به نمایش گذاشته می‌شود و پس‌ازآن نیز در برنامه‌ریزی‌های شهری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

او با برشمردن موضوعات متنوع این فراخوان، افزود: بنا‌های تاریخی، آیین‌های مذهبی اعم از جشن‌ها و سوگواری‌ها، آیین‌های بومی مثل بازی‌ها، عروسی‌ها، چهره‌های شاخص محلات، رویداد‌های مهم تاریخی محلات و ... از موضوعات مختلف این فراخوان است که مردم می‌توانند تا تاریخ ۲۰ آبان به صورت مجازی از طریق آدرس isfcultural۴@gmail.com و یا به صورت حضوری با مراجعه به دفتر اداره فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری منطقه ۴ اصفهان ارسال کنند.
 
انتهای پیام/ی
 
 

فراخوان جمع‌آوری عکس‌های تاریخی محله‌های منطقه ۴ اصفهان

برچسب ها: شهرداری ، عکس مستند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.