رئیس موسسه تحقیقات امور شیلات کشورگفت:در حوزه شیلات در آب‌های داخلی از تهدید‌های مختلفی برخورداریم که برخی از این تهدید‌ها وارداتی هستند.

لزوم شناسایی الگوهای مهاجم در شیلاتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  البرز، بهمنی رئیس موسسه تحقیقات امور شیلات کشوری و تهدیدات بیولوژیک در حوزه شیلات در نشست تخصصی پدافند غیر عامل مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید در سالن شهید استاد مطهری مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) شهرستان فردیس بابیان اینکه وظیفه تحقیقات این است که الگو‌های مهاجم را شناسایی کند، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا راه‌های کنترل و اطلاع رسانی را تشخیص دهیم، در حوزه شیلات در دو دریای خزر و عمان، همچنین آب‌های داخلی از تهدید‌های مختلفی برخورداریم که برخی از این تهدید‌ها وارداتی هستند.

بهمنی گفت: برای مثال می‌توان به تهدید دریای خزر توسط نوع آبزی شانه دارکه در حوزه عروس دریایی قرار دارد اشاره کنیم، این نوع آبزی از طریق آب توازن سیاه و کشتی‌ها وارد دریای خزر شد و با توجه به درجه حرارت بالای دریای خزر و شوری این آب‌ها ماهی یاد شده شکوفا شد؛ افزایش و رشد این موجود که از تخم ماهی کیبکا استفاده می‌کند موجب شده تا تعداد ماهی‌های کیبکا در تمامی حوزه‌های دریایی کاهش پیدا کنند.

او افزود: در این راستا راه‌های کنترل سطح حوزه بیولوژیک مورد تحقیق قرار گرفته است و سعی داریم تهدید فوق را خنثی سازیم. از طرفی دیگر بحث گونه سرخابی است که وارد تالاب انزلی شده است و در زمینه‌های برنج کاری توسعه پیدا کرد، پس از مطالعه این گونه سعی بر این شد تا آن را برای مصارف دامی استفاده کنیم و این تهدید نیز خنثی شد.

بهمنی گفت: در دهه ۹۰ گونه‌ای از گیاهان مهاجم آبی به نام "سنبل آبی" تشخیص داده شد، متاسفانه این نوع گیاه در حال شیوع است و کاوش توسط محققین در حال انجام است. در ابن رابطه موفق شدیم برای راه‌های آبی کشور توسط هواپیما عملیات رس پاشی را اجرایی کنیم.

او گفت: بحث بیماری‌ها نیز از دیگر مواردی است که قابل اهمیتمی باشد، یکی از راه‌های شیوع بیماری و یا کنترل آن‌ها تولید ماهیان است، ما سعی داریم با تولید ماهیانی که سلامت بالا دارندبه کنترل بیماری ها بپردازیم.

بهمنی با بیان اینکه رزمایشی در تن کابن برای ماهیان قزل آلا اجرایی شد، گفت: طی این رزمایش تولید ماهی قزل آلا در سال گذشته کشور به ۱۷۲ هزار تن رسیده است، همچنین سال گذشته تقریبا تولیدات میگو بیش از ۴۷ هزار تن بوده و تولیدات ماهیان کپور  نیز ۲۷۴ هزار تن ارزیابی شده است.

او در پایان از صادرات میگو به جنوب شرقی آسیا و روسیه خبر داد.


انتهای پیام/ج.و

صادرات  محصولات شیلات در کشور رکورد زد

برچسب ها: شیلات ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.