خانواده‌ای که اعتیاد دارند یکی از عوامل خطر مهم در گرایش کودکان و نوجوانان به مصرف مواد و ابتلا به انواع اختلالات روانی در بزرگسالی است.

حال و روز کودکانی که والدین معتاد دارندسعیده مصطفوی کارشناس سلامت و روان دانشکده علوم پزشکی در مورد الگو برداری فرزندان از والدین در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: فرزندان شاهد تعارضات و بحث و جدل‌های خانوادگی هستند و ایجاد نگرش مثبت نسبت به رفتار‌های ضد اجتماعی از قبیل مصرف مواد شکل گیری سبک‌های دلبستگی نا ایمن و اضطرابی به علت در دسترس نبودن والدین و کیفیت و کمیت پایین روابط والدین با فرزندان و ... از جمله پیامد‌های اعتیاد والدین است.
 
او افزود: در مواردی نیز شرایط محیطی حمایتگرانه از قبیل وجود یکی از بستگان یا یک معلم و الگوی مثبت و ویژگی‌های فردی فرزندان از قبیل تاب آوری و تلاش برای جبران شرایط نامناسب دوران کودکی سبب می‌شود فرزندان خانواده‌های اعتیاد مسیر متفاوتی را پیش رو بگیرند.

مصطفوی افزود: در اغلب موارد سرپرست خانواده که مصرف کننده مواد است (عموما پدر) مادر خانواده و فرزندان را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد و از طریق اجبار آن‌ها به تجربه مصرف مواد و ارتباط عاطفی موجود میان اعضای خانواده سبب می‌شود به سختی بتوانند از این چرخه معیوب خارج شوند.

او تصریح کرد: این کودکان معمولا ترک تحصیل کرده و به سرعت در سنین کم وارد بازار کار می‌شوند و این مساله زمینه سوءاستفاده از این کودکان را فراهم می‌کند بطوریکه انواع سوء استفاده‌های جسمی، جنسی و عاطفی در این کودکان بالاتر است.

کارشناس سلامت و روان دانشکده علوم پزشکی گفت: بطور کلی، چون کودکان در سنین کم قدرت تصمیم گیری و انتخاب درست در مسائل زندگی شان را ندارند والدین اصلی‌ترین عامل موثر در مسیر رشد سالم و ناسالم آن‌ها هستند.

مصطفوی افزود: وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین در خانواده‌های گرفتار اعتیاد، امکانات کمتری را در اختیار فرزندان آن‌ها برای پیشرفت و موقعیت‌های مختلف فردی، تحصیلی و شغلی می‌گذارد.

او ادامه داد: فرزندان خانواده‌های معتاد در صورتیکه معتاد نشوند قطعا دچار یکی از انواع اختلالات روانی از قبیل اضطراب افسردگی و .. می‌شوند که این مساله خود مانع دیگری برای آنهاست و کمبودی مصرف مواد را در این افراد افزایش می‌دهد.

کارشناس سلامت و روان دانشکده علوم پزشکی گفت: اعتیاد والدین موجب غفلت آن‌ها از تکالیف والدینی و تامین به موقع نیاز‌های روحی و عاطفی فرزندان شان می‌شود وهمچنین انواع خشونت‌های خانگی و همسر آزاری نیز در این والدین بیشتر از سایر خانواده‌ها است.

مصطفوی افزود: در مواردی که آزار والدین معتاد برای کودکان شان مسجل شود بعنوان والدین بد سر پرست شناخته شده و احتمال اینکه قانون فرزندان را از آن‌ها جدا کند وجود دارد.

انتهای پیام //ا. ز
 


والدین اصلی‌ترین عامل موثر در مسیر رشد سالم و ناسالم کودکان هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.