معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال در مهد کودک‌های تحت نظر این نهاد آغاز شد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، احمدی شاد مهری، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال تا ۳۰ بهمن در مهد‌های کودک زیرپوشش بهزیستی در شهرستان‌های بیرجند، قاین، سرایان، بشرویه و فردوس انجام می‌شود.


او افزود: افت شنوایی شایعترین اختلال رشدی است که در بدو تولد قابل کشف است و شیوع آن در سنین پیش دبستانی و مدرسه افزایش می‌یابد و هدف از غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال، شناسایی مواردی است که در غربال بدو تولد از حلقه پیگیری مفقود شده اند.


معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تعرفه غربالگری شنوایی طبق تعرفه مصوب سازمان بهزیستی کشور ۱۵ هزار تومان است، گفت: پس از غربال اولیه، کودکانی که به هر دلیل در مرحله اول، مشکوک به کم شنوایی یا عفونت گوش (اوتیت) تشخیص داده شوند برای معاینات و ارزیابی تخصصی شنوایی، به مراکز شنوایی شناسی معرفی و از خدمات رایگان برخوردار می‌شوند.


او ادامه داد:همچنین در صورت تجویز سمعک، به خانواده‌های نیازمند از طرف سازمان بهزیستی سمعک رایگان تحویل داده می‌شود.


احمدی گفت:هم استانی‌ها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی الکترونیکی ادارات بهزیستی شهرستان‌ها به آدرس www.behzisti.kj.ir مراجعه کنند.


معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان با اشاره به پوشش ۹۹.۵ درصدی غربالگری شنوایی نوزادان متولد شده در ۶ ماه نخست امسال افزود: در ۶ ماه نخست امسال ۸۰۸۱ نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد، ۱۰۵ کودک به مرحله تشخیص تخصصی راه یافتند.


از ۱۰۵ کودک راه یافته به مرحله تشخیص تخصصی، ۲۱ کودک به مرحله مداخلات توانبخشی و دارویی راه یافتند و در نهایت ۳ کودک مورد مداخلات طبی دارویی و ۱۸ کودک دچار کم شنوایی ملایم تا عمیق، تحت مداخلات توانبخشی قرار گرفتند و سمعک دریافت کردند که ۸ نفرشان نیز در مرحله کاشت حلزون هستند.


انتهای پیام/ب


انجام غربالگری شنوایی کودکان در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.