کیانی گفت:برای کمک به زنده نگه داشتن فرهنگ و هنر ی جامعه بهتر است به عنوان ی شغل آن را به رسمیت شناخت.

سپیده کیانی نویسنده و کارگردان نمایش «قارچ» در گفت و گو با خبرنگارحوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند اجرای نمایش «قارچ» گفت: به نظرم در طول تاریخ تمامی انسان‌ها از هر قشر، دسته و طبقه‌ای همیشه شیفته قدرت بوده اند.حالا یا صاحب قدرت می‌شدند و یا در خدمت آن، وظایف خود را انجام می‌دادند و اکنون این موضوع شدت گرفته است.

وی افزود: بنده به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «قارچ» در ابتدا با بررسی ارکان مختلف قدرت، آن‌هایی را که می‌توانست درباره آنها صحبت کرد را به صورت متن نمایشی انتخاب کردم.

کیانی با اشاره به مدت زمان انجام شده برای به اجرا بردن نمایش «قارچ» اظهار داشت: بخش تحقیقات این نمایش یک سال طول کشید و برای اینکه من باید تمام کاراکتر‌های این نمایش را از نظر‌های مختلف می‌شناختم به همین دلیل در این نمایش در هر پرده، دو نظر و دیدگاه متفاوت را نسبت به یک موضوع را می‌بینیم و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهم.

وی افزود: من امیدوار هستم که مخاطب من با دیدن هر پرده از اجرای نمایش با نگاه کردن به خود متوجه شود که در کدام دسته بندی جای دارد و با توجه به دلایل مخالف بازیگر روبرویی به بررسی افکار و شخصیت‌های خود بپردازد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره دغدغه خود در تئاتر گفت: مثل هر شخص دیگری که در جامعه به کار هنری فعال است هم سعی می‌کنم در اغلب کار‌هایی که انحام می‌دهم دغدغه‌های دنیا و افکار خودم را به تصویر بکشم.

کیانی تصریح کرد: از آن جایی که بنده به نوشتن اکثر نمایشنامه هایم برای اجرا اقدام می‌کنم یا حتی به بازنویسی آنان می‌پردازم،بیشتر کلماتی که کاراکتر‌های نمایشم هنگام اجرا به کار می‌گیرند به گونه جدی دغدغه اصلی و گاهی دیدگاهم است و من را به چالش می‌کشاند.

نویسنده و کارگردان نمایش «قارچ» درباره انتخاب موضوع این نمایش برای اجرا گفت: موضوع این نمایش از یک بحث دوستانه شروع شد که در واقع ایده و خط اصلی داستان توسط همکارم آقای هدایت، به بنده پیشنهاد شد و بعد‌ها طی جلسات زیادی که با همسرم و او داشتیم بدنه اصلی نمایشنامه ساخته شد و با تحقیقات بنده بعد از یک سال شروع به نوشتن نمایش «قارچ» کردم.

کیانی با اشاره به خلاصه این نمایش اظهار داشت: نمایش «قارچ» از زمان پارینه سنگی و یا انسان‌های اولیه شروع می‌شود و مردی به بهانه مصرف قارچ در زمان گم می‌شود و در رویایی به قدمت تاریخ بشر قرار می‌گیرد.

وی افزود: نمایش ما به صورت نیم پرده‌های کوتاه است که در هر کدام سعی شده نظرات مختلف راجع به انواع قدرت را مورد بررسی قرار دهد. 

کیانی درباره دلیل خود برای انتخاب عنوان «قارچ» برای این نمایش گفت: دلیل استفاده اصلی من از این نام، خود ماهیت عجیب و بسیار خاص قارچ است. بر طبق نظریه‌های گوناگون، اولین گیاه و یا موجود زنده‌ای که بر روی زمین روییده احتمالا قارچ بوده و او ناگهان خود را نمایان می‌کند. قارچ برای من سمبل افکار بشر است که ممکن است یک مرتبه نمایان شود و درون ما را نشان دهد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به طراحی صحنه و موسیقی نواخته شده در نمایش «قارچ» اظهار داشت: طراحی صحنه ما کاملا مینیمال به صورت یک نور محدود و فضایی ساده به منظور نزدیک کردن این فضا به خواب و رویا است که البته در طراحی اولیه، ایده ما در دکور و گریم بسیار سنگین در فضای سوررئال بود، اما به دلایل گوناگون به ساده‌ترین حالت ممکن ختم شد.

کیانی افزود: موسیقی متن ما تنها در بین صحنه‌ها یعنی در هنگام پخش تصاویری که تکمیل کننده نیم پرده نمایش هستند، شنیده می‌شود.

کارگردان و نویسنده نمایش «قارچ» با اشاره به انتخاب بازیگران این نمایش برای اجرا اظهار داشت: تیم من بیشتر از بازیگران توانمند کرج هستند و تنها سه نفر از آن‌ها بازیگران کار کرده و با تجربه هستند البته بازیگران دیگر هم آموزش دیده اند، ولی این کار برای آنها اولین تجربه حرفه‌ای محسوب می‌شود.

کیانی درباره تکنیک‌های کارگردانی خود برای اجرای نمایش‌ها گفت: بنده به عنوان کارگردان مثل خیلی از افراد هنری دیگر نقش یک کاراکتر را کاملا با روحیات بازیگرانم تناسب می‌دهم و از همان ابتدا خیلی آرام با بازیگر جلو می‌روم یعنی به هیچ وجه در همان روز اول متن کامل نمایش را در اختیارشان قرار نمی‌دهم بلکه اجازه می‌دهم تا ذهنشان برای به چالش کشاندن و ماندن رد پایشان در اثر دیده شود. این شاید برای یک بازیگر آماتور کمی گیج کننده به نظر بیایید، ولی در نهایت کمک می‌کند تا خودش بازی در یک نقش را پیدا کند حتی وقتی به مرحله تعیین میزانسن هم می‌رسیم باز همینطور است. اما در نهایت وقتی فکر می‌کنند که همه چیز تمام شده و میزانسن‌ها هم بسته شده من فشار کار را شروع می‌کنم و کل نمایش را از اول می‌چینم ؛شاید چند ماه است که باهم کار کرده ایم و به روحیات هم آشنا هستیم و هر دو می‌دانیم که تا چه مرزی یک نقش و اجرای آن در حد توانایی ماست.

نویسنده و کارگردان نمایش «قارچ» درباره مشکلات گریبانگیر تئاتر گفت: اولین مشکل ما در درجه اول عدم حمایت مخصوصا حمایت مالی از گروه‌های جوان و ناشناخته است. به نظرم حداقل کاری که می‌شود برای کمک به زنده نگه داشتن فرهنگ و هنر یک جامعه مخصوصا هنر والایی مثل تئاتر کرد به رسمیت شناختن این کار به عنوان یک شغل و اختصاص دادن حقوق برای هنرمندان است.

کیانی تصریح کرد: متاسفانه ما اگر بخواهیم تمام وقت و انرژی خود را فقط برای این کار بگذاریم برای تهیه خرج‌های نمایش از قبیل کرایه سالن تمرین، ساخت دکور، لباس و... باید به اجبار در جا‌های دیگر هم مشغول به کار باشیم که این عقب ماندن از کاروان  پیشرفت هنر نمایش جهان است.

کیانی گفت: بنده به عنوان یک فرد هنری و فعال در زمینه تئاتر از مسئولان فرهنگی جامعه خواستارم تا با ایجاد مکان‌های کاملا مجانی برای تمرین، ساخت دکور، لباس و کمک برای فرایند اجرا ما را یاری رسانند.

نمایش «قارچ» از تاریخ ۱۵ مهر تا ۳۰ آبان ماه هرشب ساعت ۱۹:۰۰ به مدت ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه به نویسندگی و کارگردانی سپیده کیانی در تماشاخانه ایران تماشا روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.