سرپرست ایستگاه ۳ آتش نشانی ساری گفت: با توجه به سرمای هوا و در کمین بودن قاتل خاموش به افراد توصیه‌هایی کرد.

مجتبی نادربیکی سرپرست ایستگاه ۳ آتش نشانی ساری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، گفت: برای جلوگیری از کاهش خطر گازگرفتگی از سرویس کاران مجاز شرکت‌ها درخواست کنید ضمن سرویس، تنظیم و راه اندازی وسایل و تجهیزات گازسوز، ایمنی محل نصب وسایل گازسوز را بررسی و کنترل کنند.

او افزود: قبل از روشن کردن وسایل گازسوز از وجود و سلامت کلاهک H مطمئن شوید.

نادربیکی گفت: قبل از نصب و روشن کردن بخاری، از مکش مناسب دودکش‌ها مطمئن شوید.

سرپرست ایستگاه ۳ آتش نشانی ساری با بیان اینکه استفاده از سطل آب برای خروج دود غیر مجاز و ممنوع است، افزود: در طول فصل سرما، کارکرد دودکش را با لمس قسمت بالایی لوله رابط دودکش در داخل ساختمان، با سر انگشتان دست تان چک کنید.

او گفت: سرد بودن لوله، نشان از عدم کارکرد صحیح دودکش دارد و ساکنین آن محل در معرض خطر مرگبار مکش معکوس دودکش قرار دارند و گاز گرفتگی حتمی است.

نادربیکی افزود: استفاده از وسایل گاز سوزی که دودکش آن‌ها با عبور از شیشه یا دیوار ساختمان، در نمای ساختمان (سمت کوچه و خیابان یا حیات) یا بالکن‌ها و حیات خلوت‌ها رها شده اند، نه تنها مجاز نیست، بلکه شدیدا خطرساز هستند.

او گفت: وزش یک باد شدید می‌تواند مانع از مکش دودکش شود و این دودکش‌ها مکش مناسب ندارند و خطر گازگرفتگی را تشدید می‌کنند.
سرپرست ایستگاه ۳ آتش نشانی ساری با بیان اینکه استفاده از بخاری‌هایی که مجهز به سیستم کمبود اکسیژن (ODS) بسیار با اهمیت است، افزود: قبل از نصب بخاری از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

نادربیکی گفت: از سیستم‌های آشکار ساز و هشدار دهنده نشت گاز مونواکسید کربن (CO-detector) دارای تاییدیه یا نشان استاندارد یا دارای تاییدیه سازمان‌های آتش نشانی یا شرکت گاز استفاده کنید.

او افزود: در فصل سرما هرگاه در زمان روشن بودن و استفاده از وسایل گازسوز (بخاری، آبگرمکن، شومینه، پکیج، اجاق گاز و حتی موتورخانه مرکزی) در محل زندگی یا محل کار، احساس سنگینی هوا و سر درد و سرگیجه کردید، خطر گازگرفتگی را کاملا جدی بگیرید، فوری درب یا پنجره‌ای را باز کنید و سپس به بررسی و چک وسایل گاز سوز و سیستم گاز منزل اقدام کنید.

سرپرست ایستگاه ۳ آتش نشانی ساری گفت: درفصل سرما از پوشاندن تمام درز‌های درب و پنجره‌ها و دریچه‌های تامین هوای تازه، به بهانه گرمتر شدن خانه خوداری کنید.

نادربیکی افزود: لوله‌های قابل انعطاف یا خرطومی که اشتبا‌ها بعنوان رابط دودکش استفاده میشوند، اصلا دودکش نیستند لذا به هیچ عنوان از این لوله‌ها بعنوان دودکش استفاده نکنید و فوری آن‌ها را با دودکش‌های فلزی گالوانیزه یا استیل جایگزین کنید.

او گفت: به سلامت و عمر مفید وسیله گازسوز مورد استفاده در محل زندگی یا کارتان، بطور جدی توجه کنید.

سرپرست ایستگاه ۳ آتش نشانی ساری افزود: نه تنها استفاده از وسایل پخت و پز برای گرمایش خطرساز و ممنوع است، بلکه استفاده طولانی مدت از وسایل پخت و پز، بخصوص اگر درب و پنجره‌ها دوجداره اند و همچنین در زمان خواب بودن ساکنان و استفاده از چند شعله اجاق گاز همزمان با روشن بودن چند وسیله گرمایشی و گازسوز دیگر نیز خطرساز و حتی مرگبار است.

نادربیکی به مرگ خاموش دو زوج میانسال در روستای گرجی کلای شهرستان ساری اشاره کرد و افزود: این حادثه صبح دیروز سه شنبه ۷ آبان ماه رخ داد و دو نفر از شهروندان که یک زن و شوهر تقریباً ۷۰ ساله بودند در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باختند.

سرپرست ایستگاه ۳ آتش نشانی ساری گفت: در بررسی تیم آتش نشانی و اورژانس در محل حادثه، هیچ گونه علائم حیاتی از حادثه دیدگان مشاهده نشد.

سرپرست ایستگاه ۳ آتش نشانی ساری افزود: با تلاش آتش نشانان فوت شدگان تحویل عوامل ذیربط شدند تا سیر مراحل قانونی آن و بررسی بیشتر درباره علت دقیق حادثه انجام شد.

انتهای پیام/ س

توصیه‌های سرپرست ایستگاه ۳ آتش نشانی ساری برای گازگرفتگی

برچسب ها: آتش نشانی ، حادثه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.