کارشناس مسائل بین الملل گفت: برخی جریان‌ها در لبنان به دنبال تاثیر گذاری بر افکار عمومی و راه اندازی کودتای نرم هستند.

پشت پرده تلاش برای راه اندازی کودتای نرم در لبنانحسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل ناآرامی های لبنان گفت: این ناآرامی های در چارچوب سیاست های آمریکا در منطقه طراحی شده و لبنان نقطه‌ یا یک گره در نقشه کلی منطقه است.

او ادامه داد: آمریکایی‌ها از سی سال قبل چهار راهبرد مهار دشمنان، تجزیه با هدف کشورسازی، میانجی گری بین متحدان و مبارزه با تروریسم را برای منطقه غرب آسیا طراحی کردند.

کارشناس مسائل بین الملل درباره این راهبرد‌ها  و چگونگی اعمال آن‌ها تصریح کرد: این راهبرد‌ها بعد از جنگ سال ۲۰۰۱ علیه افغانستان دخالت‌های نظامی در افغانستان، عراق و سایر نقاط نمود بیشتری پیداکرده است. اما این چهار راهبرد به دلیل شکل گیری مقاومت اسلامی در لبنان، سوریه، عراق و یمن و حتی فلسطین شکست خورد.

او افزود: آن‌ها در مهار دشمنان یکی از این راهبردهاست نه تنها شکست خوردند بلکه نتوانستند جمهوری اسلامی ایران، حزب الله لبنان و حشد الشعبی را مهار کنند و آنها هر روز قدرت بیشتری پیداکردند. آمریکایی‌ها آخرین بار قصد داشتند تا راهبرد تجزیه با هدف کشورسازی را در اقلیم کردستان عراق پیاده کنند که با شکست مواجه شد.

عابدینی در ادامه با اشاره به راهبرد میانجی گری بین متحدان نیز تصریح کرد: آن‌ها حتی در اجرای این راهبرد هم ناکام ماندند. به طوری که آمریکایی‌ها در اجرای این راهبرد بین کشور‌های متحد خود که هر کدام یک رفتار متفاوت با سایرین از جمله بین قطر، عربستان، ترکیه، رژیم صهیونیستی، امارات و کویت شکست خوردند.  

آمریکا به دنبال اعمال کودتای ذهنی در لبنان است

او درباره اجرای راهبرد مبارزه با تروریسم از آمریکا هم اظهار کرد:  آنها به اسم مبارزه با تروریسم ناامنی را به منطقه تزریق کردند. گروه‌های تکفیری مانند داعش، القاعده و سایر گروه‌ها تحت حمایت کامل آنها بودند. اما در مرحله فعلی آمریکایی ها برای ایجاد یک کودتای ذهنی در افکارعمومی  با هدف پیشبرد چهار راهبرد ذکر شده تلاش می کنند، استفاده از قدرت نرم سیاستی است که در لبنان هم پیاده می کنند.

عابدینی افزود: آمریکا بر خیزش مردم علیه فساد در لبنان سوار شده و آن را به مرحله‌ای رساندند تا زمینه‌ای برای ایجاد دولت‌های ورشکسته در غرب آسیا ایجاد شود. این راهبرد علاوه بر دولت‌های عراق و لبنان اعمال خواهد و اگر بتوانند، در قبال کشور‌های نزدیک به محور مقاومت هم اجرایی خواهند کرد.  

 کارشناس مسائل بین الملل درباره اوضاع لبنان در سه دهه اخیر نیز تصریح کرد: لبنان در طول سه دهه اخیر در اختیار رفیق حریری و پسرش سعد حریری از جریان ۱۴ مارس قرارداشت. افرادی مانند سمیر جعجع رهبری فالانژ‌های لبنان را در اختیار داشت که نیروی عملیاتی رژیم صهیونیستی در داخل لبنان بود. نقش او در ربودن حاج احمد متوسلیان و همراهانش داشت در یاد بسیاری از مردم ایران باقی است.

او افزود: باید به این نکته توجه کرد که اوضاع کنونی لبنان حاصل اقدامات افرادی است که از مسئولیت شانه خالی می‌کنند. ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان وابسته به گروه سمیر جعجع است که مسئولیت اصلی وضعیت اصلی بحران اقتصادی را برعهده دارد؛ بنابراین نباید سمیر جعجع انتظار داشته باشد که سایر افراد مسئولیت این اوضاع را برعهده بگیرند.

عابدینی در ادامه تاکید کرد: باید مسئول ایجاد بدهی ۸۶/۲ میلیارد دلاری در لبنان را مشخص کرد.فراموش نکنیم که بخشی از این افراد بزرگترین سرمایه گذاران لبنانی وابسته به جریان ۱۴ مارس و از دوستان و هم فکران سعد حریری هستند.

او افزود: بنابراین به نظر می‌رسد که آمریکا در تلاش است تا با خروج نیرو‌های وفادار به خود از دولت لبنان زمینه، برای فروپاشی یک حکمرانی را فراهم کند. اگر این اتفاق رخ دهد لبنان با خلاء سیاسی مواجه شده و دچار آشوب می‌شود و در این صورت تنها کسی که از این اوضاع سود می‌کند رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ حزب الله لبنان را یکی از دشمنان جدی خود می‌داند که در این کشور حضور دارد و در تلاش برای تحت فشار گذاشتن این گروه است.

برخی به دنبال راه اندازی کودتای نرم در لبنان هستند

 کارشناس مسائل بین الملل  گفت: باید توجه کنیم که در شرایط فعلی برخی در لبنان به جای ایجاد کودتای نظامی در حال راه اندازی کودتای نرم و تغییر ذهنیت افکار عمومی لبنان هستند تا اهدافی که نتوانسته از طریق جنگ سخت به دست بیاورد را در چارچوب قدرت نرم زمینه تحقق آن را فراهم کنند. حتی در این مدت شمار اندک تظاهرکنندگان میلیونی جلوه می‌دهند در صورتی که جمعیت حاضر در داخل  این کشور در حدود سه یا چهار میلیون است، در حالی که لبنان تنها کشوری در دنیاست که دو یا سه برابر جمعیت داخلش در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

او افزود: بنابراین از این شیوه برای صدمه زدن به مقاومت استفاده می‌کند. در حالی که مقاومت در ۱۸ سال اخیر راهبرد‌های آمریکا را زمین گیر کرده ، رژیم صهیونیستی را هم با بحران داخلی و مشروعیت مواجه ساخته است و علاوه بر آن عربستان سعودی هم با این مسئله مواجه است. تحولات اخیر لبنان هم شگردی برای خروج آنها از بحران فعلی است.

عابدینی درباره آینده لبنان با توحه فشار‌های آمریکا و سایر کشور‌ها اظهار کرد: وابستگی سعد حریری به عربستان موضوع پنهانی نیست و همه می‌دانند که  سعد حریری در عریستان زاده شده و رفیق حریری پدر او از سرمایه داران بزرگی بود و در عربستان سرمایه گذاری کرد. اما از دو سال قبل سعودی‌ها توسط گروگان گرفته و مجبور به استعفا شد، اختلافاتی بین طرفین بروز کرد.

دولت لبنان تجربه گذر از خلاء حضور نخست وزیر را دارد

او ادامه داد: نباید عربستان سعودی را به عنوان یک موجودیت مستقل در معادلات سیاسی منطقه درنظرگرفت. سعودی‌ها بدون حمایت آمریکا نمی‌توانند در معادلات منطقه نقش آفرینی کنند به گونه‌ای که ترامپ گفته که اگر ما حمایت خود را از عربستان قطع کنیم، تاج و تخت کشور‌های عربی به مخاطره می‌افتد و توان دفاع از خود ندارند. رفتار رژیم سعودی را باید در چارچوب سیاست‌های ایالات متحده آمریکا بررسی کرد. اما درباره آینده لبنان می‌توان گفت که این کشور توانایی خروج از بحران‌های مبتنی بر خلاء نخست وزیری را دارد چرا که این کشور ساختار ویژه‌ای دارد.

 کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با اشاره به اینکه پیش از این هم لبنان به مدت یکسال دولت نداشت، اظهار کرد: رئیس جمهور و مجلس توانایی غلبه بر بحران‌ها و مشکلات را دارند. البته این در وضعیتی است که فقط دولت استعفا کرده باشد. در لبنان واژه‌ای با عنوان دولت برای کار‌های جاری وجود دارد که در شرایط فعلی هم کاربرد دارد. مگر اینکه فشار رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها و پول عربستان کار را به گونه‌ای شکل دهد که آن را وارد یک سیاهچال ناامنی کند. وگرنه این کشور توانایی خروج از خلاء سیاسی را دارد.

او افزود: به این دلیل که لبنان در طول ۱۸ سال گذشته تجریه این موضوع را داشته است. البته این موضوع تا جایی امکان پذیر است که جامعه لبنان دچار شورش‌های اجتماعی با هدف ناامنی اتفاق بیافتد. در حوزه فقدان و عدم حضور نخست وزیر هم به نظر می‌رسد طی چند سال گذشته نخست وزیر استعفا داده و کشور بدون دولت اداره شده است. باید توجه داشت که راه حل بحران‌های فعلی لبنان هم مقابله با ابر سرمایه دارانی است که بر روی اقتصاد لبنان نفوذ دارند.

عابدینی در پایان  با اشاره به رویکرد حزب الله لبنان و سیدحسن نصرالله در قبال تحولات اخیر این کشور تاکید کرد: حزب الله لبنان به عنوان یکی از گروههای جریان مقاومت و بخشی از آرایش سیاسی لبنان که در دولت و مجلس نقش داشته و حامی رئیس جمهور است از ایجاد ثبات و امنیت در این کشور حمایت می‌کند و به عقیده من این مسیر را ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، لبنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار