قزوینی الغرابی با اشاره به اینکه ثبات سیاسی کشور عراق چندان محکم نیست، گفت: تظاهرات که مردم در آن شرکت می‌کنند، مطالبات آن‌ها مورد سوء استفاده برخی از جریان‌های معاند داخلی و منطقه‌ای قرار می‌گیرد.

ثبات سیاسی کشور عراق چندان محکم نیست/از چند روز قبل در فضای مجازی عراق برای تظاهرات ۲۵ اکتبر برنامه ریزی‌هایی شده بودسیدرضا قزوینی الغرابی، کارشناس مسائل عراق در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحولات اخیر عراق،اظهار کرد: از شب گذشته شاهد آغاز دور دوم تظاهرات در عراق بودیم ، تظاهراتی که مرحله اول آن از ابتدای ماه اکتبر آغاز و حدود ۸ روز طول کشید، مردم در اعتراضات خود مطالبات به حق اقتصادی و خدماتی  را مطرح  و با فساد اقتصادی و اداری که ۱۶ سال در سیستم سیاسی این کشور حاکم بود مبارزه کردند.

این کارشناس در ادامه با بیان اینکه ثبات سیاسی کشور عراق چندان محکم نیست، ادامه داد: طبیعی است در تظاهرات و تجمعاتی که مردم در آن شرکت می‌کنند، مطالبات آن‌ها مورد سوء استفاده برخی از جریان‌های معاند داخلی و منطقه‌ای قرار بگیرد. کشور عراق در شرایط خاصی قرار دارد و و با کوچک‌ترین موج اعتراضی برخی از جریان‌های معاند داخلی و خارجی نقشه‌های خود را اجرا می‌کنند. 

قزوینی الغرابی بیان کرد: از چند روز قبل در فضای مجازی در عراق   شاهد این بودیم که برای تظاهرات امروز جمعه ۲۵ اکتبر برنامه ریزی‌هایی شده بود،  ولی این مرتبه شکل این اعتراضات متفاوت است؛ به این دلیل که شاهد هستیم برخی از جریان‌های فکری که به طور اساسی با فرآیند سیاسی در عراق مخالف هستند این بار به طور جدی به صحنه تظاهرات ورود کردند.

او یادآور شد: باید منتظر ماند و دید که بعد از سخنرانی شب گذشته نخست وزیر عراق تظاهرات این کشور به چه سمتی خواهد رفت و معترضین خواسته‌های خود را با چه سقفی بالا خواهند برد.

گفتنی است؛ تجمعات اعتراضی در برخی شهر‌های عراق از جمله بغداد، نجف و الناصریه از شامگاه پنج‌شنبه پس از توقف چند روزه بار دیگر آغاز شده و هم‌اکنون نیرو‌های امنیتی برای حفظ امنیت شهروندان و اماکن دولتی در نقاط مختلف مستقر شده‌اند.


بیشتر بخوانید:شناسایی جاسوسان عبری - عربی در جریان اعتراضات عراق/ دشمن خوب می‌داند که عراق یکی از حلقه‌های محور مقاومت است و قصد تضعیف آن را دارد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار