یک کارشناس انرژی گفت: تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه‌ها باید مشروط بر شرایطی اعم از به روز رسانی، تولیدات متنوع و شفاف عمل کردن پالایشگاه باشد.

صادق مردانی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه‌ها اظهار کرد:  همه پالایشگاه‌ها علاوه بر نرخ خوراک گازی، نرخ خوراک مایع هم دارند.

او ادامه داد: در پالایشگاه ها ۲ نوع خوراک از جمله گازی و مایع وجود دارد که متاسفانه هم اکنون نرخ خوراک گازی در پالایشگاه ها با تخفیف بسیار بالایی به فروش می رسد و در این تخفیف گذاری رانت خواری عظیمی رخ می‌دهد.

مردانی با اشاره به اینکه وزارت نفت تمایل دارد نفت و فرآورده‌های نفتی را صادر کند، افزود: فروش خوراک پالایشگاه‌ها در داخل کشور بر اساس ارزش دلار و معادل ریالی صورت می‌گیرد، یعنی به طور مثال یک بشکه ۵۰ دلار ارزش گذاری شده است خریدار داخلی به اندازه این ارزش ریال ایران را پرداخت می‌کند و این روند ارزی آوری به دنبال ندارد.


بیشتر بخوانید:سهمیه‌بندی بنزین فعلا وجود ندارد/ مردم از کارت سوخت شخصی استفاده کنند


این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: مشکل پالایشگاه‌ها در عرضه خوراک به چهار عامل از جمله توان مالی، تکنولوژی، مدیریت پالایشگاه‌ها و عدم سیاست گذاری صحیح بستگی دارد؛ پالایشگاه‌های موجود به دلیل اینکه با بازار‌های مالی  وفق نیافتند با مشکلات مالی مواجه شدند. این امر منجر می شود تا نفت را به صورت اقساطی از شرکت ملی نفت ایران خریداری و محصولات خود را هم قسطی به فروش برسانند.

وی در خصوص مدیریت پالایشگاه‌ها ادامه داد: به روز رسانی پالایشگاه‌ها امری مهم است، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد کاهش کیفیت و عقب افتادن از  به روزرسانی این پالایشگاه‌ها هستیم.

مردانی با اشاره به حل این موضوع گفت:  بحث بر سر تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه‌هاست؛ تخفیف فروش خوراک نفتی به پالایشگاه‌ها مشروط بر شرایطی اعم از به روز رسانی، تولیدات متنوع و شفاف عمل کردن پالایشگاه‌ها باید عملیاتی شود.

انتهای پیام/

تخفیف در فروش خوراک پالایشگاه ها باید مشروط باشد

برچسب ها: نفت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار