امام زمان (عج) در فرازی از دعای مشهور «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ...» از خدا رهایی و آسودگی برای اسیران را طلب کرده‌اند. البته این رهایی فقط به زندان ظاهری اشاره ندارد چراکه هستند اسارت‌هایی که دیده نمی‌شوند، اما مانع ظهورند.

اسارت‌هایی که مانع ظهور می‌شوندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از دعا‌های منسوب به امام عصر (عج)، دعای معروف «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ...» است که به زیبایی هر چه تمام و در فراز‌هایی کوتاه، وظایف منتظران از اقشار و صنوف مختلف را بیان کرده و راه و رسم زندگی به سبک انتظار را نشان می‌دهد.

از این رو، در سلسله مطالبی شرح فراز‌های نورانی و ژرف این دعا مرور می‌شود:

امام عصر (عج) در ادامه این دعای شریف بیان می‌کنند: «وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلَاصِ وَ الرَّاحَةِ ... بر اسیران رهائی و آسودگی کرم نما»

الراحة: به معنی زوال التعب و المشقة یعنی برطرف شدن سختی ومشقت است. در این فراز منظور اسیران در بند دشمنا ن دین هستند. آن آزادمردانی که برای اعتلای اهداف اسلام وتامین آسایش وآرامش جامعه‌ی مسلمین، رنج زندان وآلام آنرا به جان خریده اند. امام زمان (عج) در این بخش از دعا بویژه آنان را مورد عنایت ویژه خویش قرار داده اند تا علاوه بر خیر خواهی نسبت به ایشان یگران را نیز متوجه مقام والای اسرا نماید تا مبادا کسی آن‌ها را فراموش نماید.

«فقدان اسیر و زندانی از امور مطلوب امام عصر (عج) است. بر این اساس می‏توان گفت: چاره‏جویی و برنامه‏ریزی برای تأمین امنیت اجتماعی و کاستن از زمینه‏های جرم و جنایت که عامل اصلی اسارت انسان‏­ها است و نیز چاره‏جویی و کمک برای رهایی آنان که در بند هستند با پرداختن دیه، بدهی‏ها و تلاش در جهت آزادی آنانی که در چنگال دشمن اسیر آمده‏اند... از اموری است که جامعه منتظر باید به آن همّت گمارد.» (۱)

البته صرف اسارت‌های ظاهری و در بند بودن‌ها نیست که باید در جامعه منتظر برای رفع آن‌ها چاره جویی و اقدام شود چراکه برخی اسارت‌ها هستند که مانع ظهور می‌شوند هر چند به ظاهر دیده نمی‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین «محمد مهدی ماندگاری» در شرح فراز «وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ؛ و بر اسیران آزادى و راحتى» دعای امام زمان (عج)، اظهار کرد: در درگیری‌ها میان جبهه حق و باطل طبیعتا نصرت و پیروزی، رزمنده، شهید، مجروح و در نهایت اسیر داریم که در جنگ نظامی این افراد کاملا مشهود هستند، اما اسرای جبهه مبارزه حق و باطل تنها در بخش نظامی نیستند و ما اسیر فرهنگی هم داریم که مقهور شبهات و القائات دشمن شده است که نسبت به اعتقادات، واجبات و ترک محرمات سست می‌شود.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه چنین فردی نیز مجروح و اسیر محسوب می‌شود، تصریح کرد: برای رسیدن به حکومت امام زمان (عج) باید تلاش کنیم تا این افراد را هم از اسارت نجات دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخی از افراد اسیر در جنگ اقتصادی هستند و هنوز معتقدند باید تولیدات خارجی را استفاده کنند و این فرد اسیر عنوان و برند کالا‌های خارجی است و یا در گونه‌ای دیگر اسیر سیاسی داریم که هنوز مدل‌های حکومتی شرق و غرب برایش شیرین‌تر است و هنوز شاید افتخار نکند که زیر پرچم جمهوری اسلامی در حال زندگی کردن است.

وی ادامه داد: در جامعه افرادی را داریم که مقهور و اسیر عناوین اجتماعی هستند و این فرد اگر هنوز رئیس، پولدار و... خطاب شود، لذت می‌برد.

ماندگاری با اشاره به راه‌های آزادی این اسرا تصریح کرد: در زمان جنگ تحمیلی باید رایزنی‌های سیاسی صورت می‌گرفت تا اسرای دوران دفاع مقدس آزاد شوند و امروز نیز مربیان، خانواده ها، روحانیون حوزه، معلمان و رسانه‌ها باید تلاش کنند تا این اسرا نجات پیدا کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اساتید ما اسارت‌ها را دسته بندی می‌کرد؛ اول اسیر هوای نفس بودن که در قرآن داریم: «مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ؛ کسی که هوا و هوس خود را معبود و خدای خود نموده است»، دیگری اسیر جلوه‌های دنیا است، پست، ثروت، جلال و مقام و در نهایت عده‌ای اسیر حرف مردم هستند و بنا داریم زندگی خود را براساس حرف مردم تنظیم کنیم و باید از خداوند بخواهیم از این اسارت‌ها نجات پیدا کنیم تا به حکومت امام زمان (عج) برسیم.

پی نوشت:
امام مهدی علیه السلام، موجود موعود ص ۲۱۴-۲۱۵

منبع:شبستان
انتهای  پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.