این روز‌ها مربیان ایرانی در رشته‌های مختلف ورزشی توانایی‌های خود را اثبات کرده اند.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی والیبال جوانان کشورمان چندی پیش موفق شد به عنوان قهرمانی رقابت‌های جهان برسد و برای دومین بار در تاریخ چنین عنوانی را کسب کند. شاگردان جوان بهروز عطایی پیش از این هم توانسته بودند همراه با محمد وکیلی سرمربی تیم نوجوانان در سال ۲۰۱۷ به قهرمانی نوجوانان جهان برسند.  ۲ قهرمانی در ۲ رده با بازیکنانی جوان نشان از این دارد که نسل جوان ایران بیش از پیش آماده پیکار‌ها و مسابقات بین المللی در رده بزرگسالان است، استفاده از بازیکنان جوان و با انگیزه که سال‌ها حاصل کار مربیان غیرتمند ایرانی را برای تیم ملی بزرگسالان در برخی بازی‌های جام جهانی به نمایش گذاشتند نشان از این دارد که این مربیان سیستم خوبی  داشته اند و کارشان را به درستی انجام داده اند. والیبال ایران چند سالی است که مراحل ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌کند و در این میان نقش مربیان ایرانی هم بسیار زیاد است و نشان از افزایش توان والیبال کشور نه تنها در بخش بازی بلکه در مربیگری هم دارد.  

مربیان خارجی هزینه بالایی دارند  و بازدهی خوبی ندارند 

تیم ملی والیبال در رده بزرگسالان سرمربی خارجی بالای دارد و به خوبی نتیجه می‌گیرد، اما شاید آن طور که باید و شاید انتظار‌ها را بر آورده نکرده است. با توجه به هزینه بسیار زیادی که صورت می‌گیرد انتظار‌های بیشتری از تیم ملی بزرگسالان وجود دارد. مربیان ایرانی نه تنها در والیبال بلکه در دیگر رشته‌های توپ و تور هم ثابت کرده اند که از بسیاری از مربیان خارجی بهتر هستند. همواره استفاده از مربیان خارجی هزینه بالایی داشته است و متاسفانه بسیاری از این مربیان خارجی کیفیت لازم را نداشته و مشکل ساز شده اند. البته این بدان معنی نیست که صرفا استفاده از مربی خارجی صورت نگیرد، زیرا مربیان خوب و با کیفیت که با علم روز حرکت می‌کنند می‌توانند نقش به سزایی در پیشرفت و رشد ورزش کشور داشته باشند و تیم‌های ورزشی ما را به عنوان یک مدعی مطرح کنند.  

استفاده از مربیان خوب و با کیفیت خارجی در چند سال گذشته و در برخی رشته‌ها درستی این مسئله را اثبات کرده است. به طور مثال زمانی که از ولاسکو در تیم ملی والیبال شروه به کار کرد و یا از کی روش و برانکو در تیم ملی فوتبال و تیم فوتبال پرسپولیس استفاده شد نتایج بسیار خوبی به دست آمد و از همه مهم‌تر نسل خوبی هم تربیت شد، اما استفاده از مربی بی کیفیت هم در این دوران کم نبوده است. هنگامی که دوباره علیرضا رحیمی به فدراسیون هندبال بازگشت و با سرمربی خارج به توافق رسید و ارز‌هایی در این راه هزینه شد معلوم شد که چنین کاری اشتباه بوده، زیرا نه نتیجه دلخواه به دست آمد و نه تغییراتی صورت گرفت. مثال از این دست بسیار است و در مجموع این نتیجه حاصل می‌شود که تا زمانی که مربی خوب ایرانی وجود دارد که می‌تواند مثمر ثمر باشد، اولویت با مربی ایرانی است.  

درخشش شاهین طبع در تیم ملی بسکتبال و کسب سهمیه المپیک 

همه می‌دانند که به غیر از یکی - ۲ رشته مربیان ایرانی در دیگر رشته‌ها درآمد زیادی ندارند. در حالی که مربی خارجی که کمتر از آن‌ها علم دارد حقوق زیادی را می‌گیرد و این دقیقا پول دور ریختن است. بار‌ها دیده ایم و شنیده ایم که مربیان ایرانی نسبت به این مسئله معترض بودند و به نظر می‌رسد که اعتراض آن‌ها هم به حق و درست است. خوشبختانه استفاده از مربیان ایرانی در تیم‌های بزرگسالان به خوبی ثابت شده است و این افراد ثابت کرده اند که می‌توانند قدم‌های بزرگی برای موفقیت ورزش کشور بردارند. مهران شاهین  طبع در تیم ملی بسکتبال و علیرضا حبیبی در تیم ملی بزرگسالان هندبال از این مربیان ایرانی موفق هستند.  

شاهین طبع در روز‌هایی هدایت تیم ایران را بر عهده گرفت و مهیای حضور در آوردگاه بزرگی به نام جام جهانی شد که شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند نتوانیم موفق باشیم. بسکتبال ایران اگر چه در مجموع شرایط خوبی دارد و در حال پیشرفت، اما همان طور که رئیس فدراسیون هم بار‌ها مطرح کرده مشکلات زیر ساختی این رشته را با چالش‌هایی جدی رو به رو کرده است. کمبود زمین و امکانات آن هم برای تیم نخست قاره کهن واقعا شایسته نیست. در روز‌هایی که تیم‌هایی مانند چین با صرف هزینه‌های میلیاردی و گرفتن میزبانی رقابت هایی، چون جام جهانی تلاش می‌کنند که به رتبه نخست آسیا برسند و المپیکی شوند تیمی مانند ایران که قطعا شرایط آن‌ها را ندارد در خاک کشور چین با ارائه بازیی بی نقص و عالی المپیکی می‌شود. این اتفاق که به دست کادر و سرمربی ایرانی افتاده نشان می‌دهد که توانایی مربیان ایرانی بیش از آن چه تصور می‌شود هست و آن‌ها می‌توانند افتخارات زیادی کسب کنند.  

نمایش خوب هندبالیست‌ها در آسیا با مربی جوان ایرانی 

هندبال کشور هم چنین تجربه‌‌ای داشته است. زمانی که مربیان بی کیفیت خارجی نمی‌توانستند آن طور که باید و شاید عمل کنند مربی توانمندی به نام علیرضا حبیبی که هم جوان و هم تجربه‌های زیادی دارد عهده دار هدایت تیم ملی شد. تیمی که هم بازی‌های خوبی انجام می‌دهد و هم برنامه‌های منظمی دارد، هیچ کدام از هندبالیست‌ها انتظار نداشت که در مسابقات انتخابی المپیک موفق شوند، اما حبیبی با تعدادی جوان و بدون در اختیار داشتن لژیونر‌ها نمایش فوق العاده‌ای داشت و توانست از سد کره و کویت بگذرد و برابر تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان آسیا یعنی قطر و بحرین هم با فاصله نزدیک بازی را واگذار کند. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که همین تیم قطعا می‌تواند در رقابت‌های قهرمانی آسیا فوق العاده ظاهر شود و به رقابت‌های قهرمانی جهان هم برسد.  


بیشتر بخوانید:

کیانی: المپیکی شدنمان به یک تار مو وصل بود/ تیم ملی فیلیپین به هیچ وجه ضعیف نبود

حمیدی: تیم ملی والیبال بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشت/ برای کسب سهمیه از طریق مسابقات آسیا مشکلی نخواهیم داشت


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار