زراعت چوب در استان با پرداخت تسهیلات و وام‌های کم‌بهره به روستاییان توسعه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محسن یوسف پور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان گفت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت یکی از مطالبات کشاورزان برای توسعه زراعت چوب است که تلاش می‌شود تا با پرداخت وام‌های کم بهره، روستاییان به این کار تشویق شوند.

او با درخواست از روستاییان برای کشت درختان صنوبر و توسعه زراعت چوب در گیلان به عنوان قطب تولید چوب کشور افزود: کاشت صنوبر باید در استان‌های شمالی جدی گرفته شود و برای این کار به کشاورزان کمک می‌شود تا نهال صنوبر تولید کنند و منابع طبیعی نیز به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کند تا نهال رایگان در اختیار تولید کنندگان قرار دهد.

مدیرکل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری گیلان اظهار داشت: اگر جنگل تراشی در گیلان به روند سال‌های گذشته ادامه می‌یافت تا ۲۵سال آینده جنگلی در گیلان باقی نمی‌ماند.

یوسف پور یادآور شد: از سال ۱۳۹۶ بهره برداری از جنگل‌های شمال متوقف شده و از آن تاریخ تاکنون برای بهره برداری از درختان جنگلی گیلان پروانه قطع صادر نمی‌شود که این کار توسعه کاشت نهال و توسعه زراعت چوب را ضروری ساخته است.

او با اشاره به اراضی ملی و اراضی اختلافی بین دولت و روستاییان گفت: با طرح کاداستر که در دست اجرا است در بسیاری از این اراضی ملی تغییراتی ایجاد می‌شود و راهکار‌های قانونی برای این اراضی ارائه خواهد شد تا در روند تولید زراعت چوب مشکل ایجاد نشود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان تولید اکسیژن را بیشترین ارزش درختان جنگل‌های شمال دانست و افزود: ارزش تولید اکسیژن خیلی بالاتر از زراعت چوب است که این موضوع باید در برنامه‌های برنامه ریزان کشور در نظر گرفته شود و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت روستاییان را تشویق به این کار کنند.

یوسف پور تصریح کرد: عمر جنگل‌های شمال ۳ هزار تا ۶۰ هزار سال برآورده شده در حالی که عمر جنگل‌های اروپا کمتر از ۱۰هزار سال است و جنگل‌های هیرکانی به عنوان این قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان بیشترین نقش را در تولید اکسیژن و حفظ کره زمین دارند.

استان گیلان ۵۶۵ هزار هکتار جنگل طبیعی دارد.

انتهای پیام/ع

توسعه زراعت چوب با پرداخت وام‌های کم بهره به روستاییان گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.