شادلو گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید محصولات باغی، باید تمهیداتی برای صادرات مازاد بر نیاز کشور اندیشیده شود.

محبی/ فرصت طلایی صادرات پیش روی محصولات باغی/ تولید سیب درختی به ۴ و نیم میلیون تن رسیدمجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار محصولات باغی اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی امسال بر خلاف سال گذشته تولید محصولات باغی از لحاظ کمیت و کیفیت رشد چشمگیری داشته که این امر بر افت قیمت در بازار دامن زده است.

او افزود: تا زمانی که صادرات محصولات باغی روان نشود به سبب مازاد عرضه بر نیاز کشور، آینده‌ای خطرناک را برای محصولات باغی متصور هستیم چرا که ازدیاد عرضه در برابر تقاضا و کاهش محسوس قیمت به زیان باغداران تمام می‌شود.

شادلو ادامه داد: با وجود به افزایش هزینه‌های نیروی انسانی برای جمع آوری و برداشت محصول و همچنین سایر هزینه‌ها همچون بسته بندی، سبد، پوشال و حمل و نقل، اما قیمت خرید محصولات باغی از باغداران با ۱۰ سال گذشته تفاوتی نداشته که این امر جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

نائب رئیس اتحادیه باغداران با تاکید بر صادرات فراگیر و مستمر محصولات باغی بیان کرد: از مسئولان امر انتظار می‌رود به جای شعار دادن، به تدابیری همچون مشوق صادراتی و سیاست بازار در ازای بازار بیندیشند به طور مثال در قبال صادرات سیب مجوز واردات موز را دهند؛ در غیر این صورت تولید محصولات باغی در آینده دچار چالش می‌شود.

او ادامه داد: اگر چه مسئولان دولتی اذعان می‌کنند که به دنبال روان سازی صادرات هستند، اما تا زمانی که بازار صادراتی فراگیر نشود شاهد مشکلات متعددی در زمینه قیمت و بحران محصولات باغی در بازار هستیم.

شادلو با اشاره به اینکه تولید محصولات باغی در مقایسه با سال قبل بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد رشد داشته است اظهار کرد: در تولید محصولات باغی همچون انار، کیوی، مرکبات، سیب وضعیت بحرانی است به طوری که اگر هر چه سریع‌تر تمهیداتی برای صادرات اندیشیده نشود وضعیت بازار در آینده نگران کننده خواهد بود این در حالی است که صادرات محصولات باغی در شرایط فعلی تحریم فرصت خوبی برای کل اقتصاد کشور به ویژه بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

به گفته وی در شرایط کنونی که از صادرات نفت محروم هستیم، اما در زمینه مواد غذایی و محصولات کشاورزی به کشور‌های همسایه فرصت خوبی پیش روست و این معطلی و از دست دادن زمان از سوی مسئولان امر جای سوال است.

این مقام مسئول با انتقاد از این مسئله که موانع متعددی سد راه صادرات محولات کشاورزی است گفت: با توجه به نبود زیر ساخت‌های مناسب، مشکلات حمل و نقل، نبود حمل و نقل تخصصی، بروکراسی‌های پیچیده اداری و مشکلات بازگشت ارز، دست و پای صادرات بسته است که از تمامی مسئولان انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر تمهیداتی برای صادرات بیندیشند تا این فرصت طلایی را از دست ندهیم.

نائب رئیس اتحادیه باغداران در پایان تولید سیب درختی را حدود ۴ ونیم میلیون تن اعلام کرد و گفت: در زمینه مرکبات با رشد حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصدی، تولید به بیش از ۶ میلیون تن خواهد رسید که این امر بیانگر مازاد عرضه بر نیاز کشور و ضرورت صادرات به بازار‌های هدف است.
 
انتهای پیام/

 

رشد ۳۵ درصدی تولید محصولات باغی در مقایسه با سال گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار