سعید صادقی فارغالتحصیل دوره فیلمسازی انجمن سینمای جوانان اصفهان که هم اکنون در کشور ایتالیا به سر می برد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،گفت:فعالیت خود در سینما را از سال ۸۵ با انجمن سینمای جوان اصفهان آغاز کردم و در این ۱۳ سال ۵ فیلم کوتاه و یک فیلم نیمه بلند و چندین مستند تولید کردم.
او در خصوص فیلم NEXT که آخرین ساخته این فیلم ساز جوان است و به تازگی در جشنواره بین المللی "سیدیچیکورتو" ایتالیا شرکت کرده گفت: پخش این فیلم را به تازگی آغاز کردم، این اولین جشنواره بین المللی بود که Next در آن اکران شد و منتظر تایید سایر جشنوارههای بین المللی برای اکران فیلم هستم.
این سینماگر جوان ادامه داد:داستان این فیلم فضایی غیر واقعی دارد و زندگی عکاسی را روایت میکند که مشتریان خود را به شکل زندانی در میآورد و از آنها عکاسی میکند و این عکسها را در آرشیوی که ورود به آن بسیار سخت است بایگانی میکند، در ادامه فیلم عکاس یکی از مشتریان خود دچار اختلاف میشود.
صادقی با اشاره به استقبال فیلم سازان اروپایی از فیلم خود گفت:چند فیلم ساز ایتالیایی و کادر اجرایی چند جشنواره فیلم ایتالیا بعد از اکران Next با بنده گفتگو داشتند و ضمن تمجید از فیلم next از فضای حاکم بر فیلم و دلهرهای که در بیننده ایجاد میکند صحبت کردند.
او افزود: فیلمهای ایرانی که جشنوارههای خارجی انتظار آن را دارند، فیلمهایی هستند که به محدودیتهای اجتماعی در ایران میپردازد و این مسئله در فیلمهایی که شخصیت اول زن دارد نمود بیشتری پیدا میکند؛ فیلمهایی که قالب مهاجرت دارند نیز مورد استقبال جشنوارهها قرار میگیرند.
کارگردان فیلم Next ادامه داد: اکثر کارهای خود را در اصفهان تولید کرده ام، فضای حاکم بر سینمای اصفهان به گونهای بود که شرکت در جشنوارههای بین المللی برای فیلم سازان جوان اهمیتی نداشت و فقط دیده شدن در اصفهان برای نسل جوان فیلم ساز اصفهان مطرح بود، ولی در حال حاضر جو حاکم بر سینمای اصفهان تغییر کرده و فیلمهای با کیفیتی مثل "من زالم" و "چتر خاکستری" در جشنوارههای بین المللی موفقیتهای زیادی کسب کردند، ولی این موفقیتهای نسبت به حجم تولیدات اصفهان اندک است و به تدریج با شرکت فیلمهای اصفهان در جشنوارههای بین المللی، انگیزه شرکت در جشنوارههای بین المللی برای سایر فیلم سازان اصفهانی به وجود میآید.
صادقی در خصوص وجود مافیا در سینمای کشور گفت: در سینمای کشور مافیا وجود ندارد، ولی تمرکز بودجه در برخی از سازمانها باعث شده که اگر فیلم سازی در هر یک از این سازمانها دوستانی داشته باشد مراحل تصویب فیلمنامه برای او راحتتر خواهد شد که این امر موجب شده فیلمسازانی که در این سازمانها دوستانی ندارند با مشکل بروکراسی اداری مواجه شوند، البته این بروکراسی اداری برای من وجود نداشت و هر فیلمنامهای که ارائه کردم تصویب شده و برای ساخت فیلم از این سازمانها سهم بودجه دریافت کردم و بخشی از بودجه کار را با هزینههای شخصی تامین کردم.
کسانی که از وجود مافیا سخن میگویند یا فیلمنامه خوبی ندارند یا دوستان خوبی ندارند، این اتفاق در همه جای دنیا رخ میدهد و در عالم سینما کاملا طبیعی است، اما نباید فراموش کرد که تصویب فیلمنامه نباید بسته به وجود دوستان فیلمساز در نهادهای تصمیم ساز باشد؛ در سینمای تجاری هم این اتفاق رخ میدهد، برخی از کارگردانها در یک سال ممکن است چند فیلم تولید کنند که این امر صرفا به خاطر وجود دوستان خوب و روابط فیلمساز است که لزوما این فیلمها کیفیت خوبی ندارند.