حسن بیگی گفت: ادبیات، کتاب و فضای مجازی، هرکدام رویکرد خاص خود را در جامعه دارند.

ادبیات قدرت اجتماعی اش را از دست نداده است/ کارکرد ادبیات دلیل حضور آن در فضای مجازی است

ابراهیم حسن بیگی نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اینکه ادبیات فاقد قدرت اجتماعی است گفت: اصلا اینگونه نیست که ادبیات قدرت اجتماعی خود را از دست داده باشد و فضای مجازی تاثیرگذاری بیشتری در رویدادهای اجتماعی داشته باشد. ادبیات،کتاب و فضای مجازی ،هرکدام رویکرد خاص خود را در جامعه دارند.

او با بیان اینکه اینگونه نیست که مخاطبان ما تنها کتاب بخوانند یا اینکه فقط در فضای مجازی باشند، گفت:امروزه مخاطبان ما در هر دو زمینه فعال هستند و هرکدام از این ها کارکرد خود را بین مخاطبان دارد.

حسن بیگی گفت: در این سال هایی که فضای مجازی در کشور راه افتاده است و مردم از آن استفاده می کنند، مشاهده نکردم استفاده از فضای مجازی به مطالعه کتاب لطمه جدی زده باشد.به دلیل اینکه کتاب نخواندن ما همچنان ادامه دارد و به  استفاده مردم از فضای مجازی برنمی گردد. ممکن است تعداد معدودی باشند که عاشق فضای مجازی باشند و وقت خود را در این فضا سپری کنند. ادبیات همچنان قدرت اجتماعی خود را دارد و می تواند در رویدادهای اجتماعی موثر باشد. از آن طرف نویسندگان، شاعران و مراکز ادبی ما از فضای مجازی استفاده می کنند و بخشی از آنچه را که می تواند در فضای واقعی رخ بدهد در گروه ها، کانال ها و فضای اینستاگرام انجام می دهند. این فضاها فضای مساعدتری برای این امر شده است.

این نویسنده با اشاره به اینکه قطعا فضای مجازی نمی تواند به طور کامل جایگزین ادبیات باشد وهمه این ها آنی هستند، اظهار داشت: کتاب و ادبیات جایگاه خود را میان جامعه دارد و فضای مجازی نمی تواند جایگزین آن شود. این فضا، فضای مدرنی است که در اختیار انسان امروز قرار گرفته است. اگر روزی کل فضای واقعی و کتاب ها به فضای مجازی منتقل شود، به لحاظ کارکرد ادبیات است. بسیاری از ناشران دنبال این هستند، با کتاب های صوتی که تولید می کنند،خودشان رابا شرایط امروز  وفق دهند .

حسن بیگی ادامه داد:امروز می توانیم بدون اینکه کتاب کاغذی را در دست بگیریم در هر شرایطی که باشیم حتی در ماشین کتاب بخوانیم. چشممان را ببندیم و با کتاب در قالب مجازی ارتباط بگیریم، رمان را بشنویم.اگر دنیا چنین شرایطی را  برای ادبیات فراهم می کند به دلیل کارکردی است که ادبیات دارد، پس چه خوب است که از این شرایط استفاده شود.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، نویسنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار